Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd

Fant en veldig fin database for vitenskapelige artikler om COVID-19 her:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/research/coronavirus/

2 Likes

Meanwhile, in Norway:

4 Likes

Link?

Live nå på tv2

Danske statsminister fremstår som en sterk leder.

10 Likes
2 Likes

Så nu lukker Danmark HELT ned, siger og skriver HELT NED

Skoler, dagsinstitioner, ALLE offentlige arbejdspladser på nær kritiske, private arbejdspladser, forsamlinger over 100, ect ect ect

5 Likes

Like gjerne å få gjort det i Norge først som sist, også kan man sette så å si alle som kommer fra utlandet i karantene.

2 Likes

De som lurer på om coronaviruset vil få alvorlige konsekvenser for vår hverdag fremover bør se dagens innslag med den danske statsministeren. Dette blir dramatisk.

3 Likes

Norge som nå ligger foran Danmark, burde også gjøre dette. Men jeg er i tvil om at det vil skje med det første…

2 Likes

I dag er det onsdag. Danmark stenger skolene, fra mandag. Hvorfor vente fem dager? Hvorfor ikke i morgen?

1 Like

Det kan være dette vekker regjeringen. Jeg håper det.

1 Like

Det vi trenger er en nasjonal dugnad, men da faktisk en dugnad. Ikke at AS Norge drar gullkortet.

Med det mener jeg at alle blir innvilget 4 uker påskeferie og vi stenger ned alt som kan stenges, og holder sosial kontakt til ett minimum. Fra 23. mars og framover senest kanskje allerede fra neste uke, og så gjennom påske og ut på andre siden.

Dette bør da koste arbeidstagere feriedager, slik at alle stiller opp og bruker som en del av dugnaden feriedager. Ikke 1 til 1, men kanskje 0.5 til 0.33 feriedager per dag vi stenger ned samfunnet. Samtidig så fjerner vi 1-2 måneders rente på alle lån (om det er lovlig/mulig, sikkert noe komplekst internasjonalt lovverk her). Uansett om det er boliglån eller bedriftslån - avdrag utsettes 1-3 måneder mens renter fjernes 1 måned. Om mulig.

Alle skoler stenges osv, men skolestart til høsten utsettes noen måneder. Hva vil det si? Jo at fra ca 1. august så tar man resten av dette skoleåret, og så fortsetter neste skoleår ut i juli om nødvendig. Blir nok applaus fra lærere om dette tiltaket.

Staten kan også stille opp med kriselån til bedrifter om nødvendig, og staten kan suspendere / fjerne arbeidsgiveravgift i 3 måneder. Samtidig bør også alle i Norge gå med på å gå ned i lønn i lønnsoppgjøret i år - men midlertidig. Dvs enten ut året, eller i 6 måneder, hvor alle godtar lavere lønn. Pengene staten sparer vil da avregnes mot krisepengene som brukes.

Det vil være en fin nasjonal dugnad. Tipper LO vil applaudere.

19 Likes

Fordi det skaper for mye problemer

Håber for Norge (andre lande) at de tager samme tiltag eller lignende, for det er en af de vigtigste ting, at om ikke forhindre - så forsinke spredningen længst muligt

Så Erna, kom i gang for alle nordmænds skyld…!,

2 Likes

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-03-10/coronavirus-conference-gets-canceled-because-of-coronavirus

2 Likes

Det burde absolutt vært gjort, for ser ikke for meg at smittetakten vil gå ned uten slike tiltak.

2 Likes

Skolerne lukkes fra fredag

2 Likes

Fra og med fredag hører jeg?

1 Like

Nemlig

Elever på alle offentlige skoler, daginstitutioner og uddannelsesinstutioner sendes hjem fredag og 14 dage frem. Det sker i forsøget på at bremse smitten med corona-virusset, covid-19.

link DR.DK

1 Like

Verdenssamfundet bør lukke børserne; det være en nødvendighed. Danskerne er ansvarlige verdensborgere og vi tager dette meget alvorligt. Personligt har jeg svært ved at vurdere om det er en overreaktion, men jeg anerkender at der er meget jeg ikke véd og hvis myndighederne går ud som de gør, så bakker jeg op om alle tiltag.

Egne børn holdes hjemme fra skole prompte og arbejdet må klares remote.

3 Likes