Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd

Øker greit fort nå…

@18:40

4 nye på 4 min
@ 18:44

2 Likes

Ja, det var jo nettopp rundt 80 på VGs sak,

Fikk høre at en person som var i forelesning idag på BI Trondheim har fått påvist corona. Skal visst ha kommet rett fra Italia… hele forelesningen blir testet

1 Like

Oslo alene har nå like mange tilfeller som India, Thailand og Vietnam tilsammen.

Gratulerer!

Flott jobbet av «myndighetene»

9 Likes

Noen i FHI bør få sparken. Maken til naive folk. En hvilken som helst taxisjåfør kunne kommet med bedre retningslinjer enn det FHI kommet med. “Vi ser ikke bort fra at folk kommer til å dø også i Norge”. Har han mellomnavn Einstein?

5 Likes

Har vanskelig for å tro det - ingen er vel så dumme at de går i en forelesning nå etter du har vært i Italia :stuck_out_tongue: ?

Altså nordmenn, skandinaver, er jo kjent for å være litt naive, men så lite mellom øra kan ikke vanlige folk ha :stuck_out_tongue:

3 Likes

Det er BI du snakker om.

6 Likes
3 Likes

Det går fort oppover nå…

Nå skal jeg slutte å spamme tråden - men lett å bli engasjert når man ser det som skjer.

Men dette tiltaket, og alle tiltakene som Oslo Kommune foreslår, det er ting som en drøss med folk “her inne” har bedt om å iverksettes for flere uker siden, det var til og med før Norge fikk innleggelser på sykehuset. Mange ble latterliggjort av den grunn - “Det er ingen grunn til panikk, …vi må mane til ro, …dette er konspirasjon og massehysteri” sa folk i intervjuer.

Det gjør meg en smule forbannet, vanlige folk, som mange av oss her inne er, er ikke noe dummere enn de folkevalgte eller de som leder våre store samfunnsinstitusjoner, når borgerne blir presentert med ærlig informasjon så vet vi hva vi hvordan vi skal opptre - når skal de som styrer ting i landet begynne å forstå det?

8 Likes

Det er snart på tide å ta folk ut i bakgården og stanse lidelsene deres…

Savner at noen setter i gang en “folkeaksjon” på nettet for å kreve tiltak langt utover det vi ser i dag. Hadde nok tatt helt av og blitt lagt merke til.
Er ikke det noe dere ungdom (les: under 45…) klarer å kaste sammen på facebook eller andre sosiale medier?
Vi som nasjon har råd til å ta noen skikkelige tøffe tak i situasjonen vi er oppe i nå.

3 Likes

11. mars 2020 kl. 11:07

Koronapasient innlagt på Kalnes

Den første koronapasienten er lagt inn på sykehuset Østfold på Kalnes. Vedkommende kom fra hjemmekarantene, men av personvernhensyn kan ikke sykehuset opplyse mer omkring pasienten, sier kommunikasjonssjef Bjørn Hødal.

På nyhetene nå, var det tre.

2 Likes

Det jeg gjør er å forberede kjente og kjære på at det går ikke å late som at det ikke skjer lengre, men å heller forberede seg ved å handle inn, og gjøre klar for isolasjon. Mye skylapper der ute, ala «Neida, bare en influensa», eller «ikke faen, så kommer det liksom en vaksine vi liksom skal ta» osv…

Opplys de nærmeste. Forbered de.

4 Likes

Ehm…tror jeg bommer grovt. Ikke lett å skjønne det med eksponensiell vekst.

4 Likes

Det der tror jeg er et håpløst prosjekt. Da må du i så fall handle for to eller tre måneder.

Angående økning i smittetilfeller så kommer de fleste prøvesvarene på ettermiddag kveld. Derfor er det mye økning nå

2 Likes

Både Helsedirektøren og helseministeren er reaktive istedet for proaktive.

Hver gang de blir spurt om hvilke tiltak man skal gjøre er svaret at det skal stå i forhold til slik situasjonen er akkurat nå. Og da er man selvsagt på etterskudd hele tiden.

Helseministeren sier også at alle må nå stille opp på en felles og landsomfattende dugnad, og det er vel og bra, jeg tro alle er motivert for det.
Men helseministetens dugnad ligner på den i barnehagen når alle foreldrene stiller opp.
Men ingen har fått beskjed på forhånd om hva som skal skje og om man skal ta med seg noe annet enn seg selv.
Så når da alle er møtt opp og klare til innsats, så viser det seg at det er ingen plan, og ingen redskape…

Er ikke noe bedre på kommunalt nivå. Når byråd i Oslo, Raymond Johansen svarer for seg er også planen å se det an og ta det som det kommer, tilpasse tiltakene når vi har smitten skikkelig i gang.

Og det er de private som skal stå for innsatsen, ved å løse problematikken med overfylte T-baner, trukket og busser, med hjemmekontor.
Når Inga Marthe Torkildsen blir spurt om det kanskje hadde vært en ide å stenge skoler så er svaret at da kommer jo ikke helse-arbeiderne på jobb hvis ingen passer på barna.
Men tenker ikke at om helse-arbeiderne blir syke eller må i karantene fordi barna blir smittet på skolen kommer de i alle fall ikke på jobb.

WHO sa senest for noen timer siden at alle verdens land fortsatt har mulighet til å stoppe dette med rette tiltak.
I Norge er derimot holdningen at det er uungåelig, og vi må heller få spredt smittetoppen ut over…

Ikke for sent å få grep om dette ennå.
Fasiten får vi tids nok, hvilke land håndterer dette best. Ressursmangel kan vi alle fall ikke skylde på. Mange beslutninger er tatt på grunnlaget at «vi har penger så det kan vi bruke, om nødvendig».

25 Likes

Fantastisk bra metafor!

10 Likes

Danmark stenger alle skoler med umiddelbar virkning!

8 Likes