Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd

Svensk dugnad.

8 Likes

Selvsagt masse praktiske problemer som oppstår om skoler stenges og man må finne alternativer til kollektiv transport.

Men det er fortsatt mulig å stoppe, om viljen er der. Se på Kina, der var ting helt ute av kontroll, men nå har de kontroll. Kinas tiltak er kanskje ikke veien å gå, men det viser at det er mulig selv ved et Wuhan-scenario, men med knallharde midler.

Neste eksempel er Sør-Korea, massiv testing, god oppfølging av befolkningen og det faktum at smittevern og åpenhet står i fokus gjør at de kommer til å løse dette.
I Sør-Korea finnes det apper som alle som har testet positivt leggs inn på, da kan man track en hver som er smittet. Du kan se om du tilfeldigvis satt på kinosetet ved siden av en smittet for noen dager siden , og can act ccordingly.
Kanskje litt vanskelig i Norge der ingen skal bli krenket, alle skal være med og vi skal vise stor solidaritet trumfer alt. Viktig verdier det, men litt vanskelig å integrere at alle skal holde hverandre i henda å være snille med hverandre med godt smittevern.

Siste eksempel er Taiwan. De hadde implemenert en god plan etter SARS og tross at de med sin nærhet til Kina, og tidlige eksponering skulle ligget dårligst an av alle land utenfor Kina er det de som har klart seg best. Det er knapt noen smittet.

Høie blir irritert når han blir konfrontert med mangel på planer og reaktiv istedet for proaktiv handling, og kontrerer med at vi skal oppsummere når dette er over.

Skal bli interessant å se hva han tenker han skal måle seg mot, og hva konklusjonen blir.

Ser også at Danmark viser handlekraft. Danmark har også bygd opp en solid farma-bransje så de kan omstille seg og forsyne befolkningen sin med utstyr og medisiner.

I Norge er holdningen at vi har penger, og vi kjøper inn det når vi trenger det…

Et eksempel er nedleggelsen av vaksineproduksjonen på Folkehelseinstituttet.
Argumentet der at det kjøper vi inn når vi trenger det.
Tenker at det ikke bare er stive priser når vi trenger det, kanskje det er sabla dyrt også.

Samme tankegangen gjelder selvsagt alt av utstyr til medisiner.

Skal love dere at når norske helsemyndigheter går på nett for å bestille varer så er det tomt for det meste…

En reaktiv holdning kontra proaktiv holdning passer usedvanlig dårlig med strategien å kjøpe inn medisiner og utstyr når vi trenger det. En virkelig dårlig kombinasjon.

Vi bør ha et eget forsvar.
Vi bør ha god matvaresikkerhet.
Og vi burde ha mulighet for å produsere basicen av medisiner og utstyr, alt fra hansker til vaksine, og antibiotika.

28 Likes
1 Like

Jeg vil anta at dette egentlig er positivt. Det virker lite trolig at antall smittetilfeller i Norge øker mer i antall nye tilfeller enn i andre utsatte land med 10 ganger så mange innbyggere. Sannsynligvis har Norge fått testet mange og ligger godt an med tanke på kartlegging. Vi vet at Norge er et land som har en svært god oversikt over innbyggerne sine, og er blant de land i verden som har best statistikk på denne fronten. Det kan være et hjelpemiddel i kartlegging av spredning, og er trolig vesentlig lettere enn i mange mindre transparente land.

Videre er det slik at amerikanske forskere har beregnet at det rundt 1. mars var et sted mellom ca. 1000 og ca. 10 000 smittede i USA (kilde). På samme tidspunkt var det ca. 75 registrerte tilfeller. Dette betyr at i enkelte land er det en underrapportering av antall smittede med en faktor mellom 10 og 100.

At så mange nordmenn har blitt smittet på vinterferie i Italia, et land med over 60 millioner innbyggere og som angivelig per i dag bare har 10 000 smittede, gir ingen mening. Smitten må være svært mye mer utbredt enn det gis uttrykk for gjennom diagnostiserte tilfeller. Derfor er for eksempel dødelighetsraten (CFR) som rapporteres per i dag i Italia skyhøyt over det reelle tallet. Også i Norge har vi sannsynligvis vesentlig flere reelt sett smittede, men vi kan håpe i det lengste at vi ligger langt fremme på kartlegging.

Sannsynligvis (og forhåpentligvis) er det landet som ligger lengst framme med kartlegging av antall tilfeller Sør-Korea, sammen med b.la. Tyskland (og kanskje også Norge). Alle tre er land med lav dødelighetsrate p.t. Jeg tror fortsatt at denne sykdommen kan vise seg vesentlig mindre dødelig, men at vi allerede i enkelte land er mye lengre framme i tid mtp. smittespredning enn vi tror, og at helsevesenet derfor allerede er nokså overbelastet.

3 Likes

Mer om Sel…

2 Likes
2 Likes

Håper du har rett, men det ser ikke helt slik ut akkurat nå.

Skulle det være en CFR (dødlighet) på 0,05 til 0,1%, tilsvarende vanlig influensa så betyr det at med 650 døde i Italia per 10 mars så var det mellom 650 000 og 1,3 millioner smittede Italiener, 2 uker før 10 mars, siden antatt tid fra smitte til død kan være 2 uker. Tar det i snitt 1 mnd fra smitt til død vil det ha vært 1 million smittede italienere 10 februar.

Mao, med tallene vi har i dag betyr det enten at dødeligheten er høy, eller at det sprer seg som ild i tørt gress.

Er dødligheten 0,1% gir det at alle italienere er smittet før vi skriver april.

Et alternativ til å få regnestykket til å gå opp,med at “dette er som influensa” er selvsagt at smitten har vært uoppdaget i Italia siden august eller noe.

5 Likes

Det siste tallet nå er 20 dager fra diagnose til død. Ref link i tråden her for ca 26 timer siden. Linken der han bad oss sjekke side 7 spesielt. Folk blir jo smittet før så 1 mnd er sikkert greit likevel.

1 Like

Skummelt, fortsetter å stige. 227 nye i dag, hittil…

3 Likes

21:57Brage Lie Jor

[

Stenger alle butikker unntatt matbutikker og apoteker:

](https://www.dagbladet.no/studio/siste-nytt-om-coronaviruset/606?post=28923)

Regjeringen i Italia har gitt ordre om stenging av alle landets butikker, med unntak av matbutikker og apoteker. Også restauranter og utesteder må lukke dørene.

Det drastiske tiltaket skal bidra til å bremse spredningen av coronaviruset, opplyser statsminister Giuseppe Conte, ifølge NTB.

Italia er landet i Europa som er hardest rammet av viruset, med over 12 000 smittede, og over 800 døde.

Tidligere onsdag erklærte Verdens helseorganisasjon (WHO) coronaviruset som en global pandemi.

3 Likes

Enig i dette. Akkurat nå er det så klart vanskelig å si hvilken, men jeg tror nok at det er mer sannsynlig at sykdommen sprer seg som ild i tørt gress enn at Italia har et reelt tall på antall smittede.

Når det er sagt er jeg også nokså overbevist om at dødeligheten er høyere enn ved vanlig influensa, så at jeg tror på en lavere dødelighet enn de italienske tallene tilsier er ikke ensbetydende med at jeg tror at dette er en mild sykdom. Jeg velger enn så lenge å være optimistisk mtp. statistikken fra Sør-Korea og Tyskland (fortsatt mulig at det endrer seg fort her).

Det er også interessant at den døde i Sverige rapporteres som smittet innenlands, de kan ikke spore smitten ut av landet. Så det kan virke som det har gått fort med denne pasienten, uten at jeg har satt meg godt inn i det.

2 Likes

Har de noen tall på hvor mange som har blitt testet i Norge?

2 Likes

Camilla Stoltenberg sa 8000, og det er faktisk noe som er veldig bra.
Jeg tror Sør-Korea mtp ratio smittede døde er realistisk, og at dødeligheten reelt sett er under 1%.

5 Likes

Nei, jeg vet ikke. Hittil er det vel bare folk som oppfyller kriteriene FHI har satt, som i hovedsak blir testet. Og så er det en og annen slenger med luftveissymptomer.
Litt om det her, dagsfersk artikkel.

1 Like

UK skal nå teste 10 000 per dag: https://www.bbc.com/news/health-51814874 Opp fra 1500

3 Likes

Sør-Korea har nok en helt annen beredskap enn Norge, siden de har vært klar til strid siden 1955. I tillegg iverksatte de tiltak omtrent umiddelbart. Dermed har de et stort helseapparat, og relativt få smittede i forhold til folketallet. Jeg er ikke optimist på Norge sine vegne.

2 Likes

Fant bare tall fra 7. mars.
Men det er jo en kjent sak at det er for få testkits…

1 Like

Hvorfor er Norge så forbanna handlingslammet? Danmark viser handlekraft, mens her har vi 0 kontroll på spredningen! :scream:

5 Likes
1 Like

Testmetodene som blir brukt, PCR og antistoffundersøkelser, har begge svakheter når det gjelder tidspunkt for testing. Tester man for tidlig eller for seint, kan testen slå feil ut.

– PCR oppdager bare virus som er til stede. Er man ferdig med infeksjonen, vil ikke testen finne viruset, sier Grødeland.

Kan nesten ikke stole på disse vg tallene. For mange variabler som ikke blir tatt hensyn til. En person kan ha vært smittet ifjor og likevel ikke bli klassifisert som smittet hvis de blir testet med PCR.

1 Like