Det er godt å se at det endelig begynner å balle på seg med tiltak i Norge !
Fra VG
11:17Vemund Anke Garden
ULLEVÅL UTSETTER PLANLAGTE OPERASJONER
Som en del av beredskapen i forbindelse med coronaviruset reduserer Ullevål sykehus inngrep som fører til at pasienter tar opp sengeplasser etter operasjonen.
I en melding på sykehusets intranett heter det at “Man tar ned elektiv aktivitet etter medisinskfaglig vurdering. Livreddende og nødvendig behandling prioriteres”, bekrefter medievakten ved sykehuset.
Forstår godt hvordan dette med alder påvirker statistikken. Det var dog ikke mitt poeng.
Poenget var at intet tyder på at alder i seg selv fører til mer fatalt utfall av Korona. Med det mener jeg at det er lite sannsynlig at eldre i utgangspunktet har dårligere immunforsvar enn yngre. Dette under forutsetning at de ikke har fått de plager som ofte relateres til alder. En frisk 70 åring har vel ikke mer å frykte enn en frisk 20 åring? Jeg er redd for at å bruke de statistiske dataene knyttet til alder, kan gi et misvisende bilde. En person med f.eks. astma eller en person som får influensa og Korona samtidig, er like mye i krise uavhengig av alder.
Personlig er jeg over 62 år og kan ikke forstå at jeg dermed skal ha større sjanse for å dø av Korona enn om jeg var 40, under forutsetning at helsen er lik ved begge alderstrinn.
Sivilforsvaret avlyser nå all øvelse frem til 1 August.
De forbereder på “skarpt”
HV avlyser øvelser og treninger i mars og April.
Sivilforsvaret har forberedt seg Covid19 lenge. Jeg la ut ett brev er på TI fra februar som illustrert litt planer og hvor de minnet om hvilke myndighet de har.
Virker som skoler og barnehager bare stenger ved smitte. De burde bare stengt nå. Etterhvert kommer ansatte også til å bli syke eller satt i karantene. Da må de uansett stenge av bemannings årsaker. I barnehagen/kommunen min nå har vi fått beskjed av kommuneoverlege å ikke holde møter med flere enn 20 personer. Paradoksalt nok er det åpent for ca 180 barn og 50 ansatte, der nærkontakt med barna er uunngåelig
Alle skoler og barnehager stenger
Leste det nå. Satt bare å ventet på det.
Det er bra og det eneste riktige, kanskje verden er mer i balanse litt ut i april om folk har vett på å forholde seg til guidelines