Norske banker har iallefall finansiering iorden nå.
Omsider!
Og det er dette som må ut i befolkningen nå!:
«Vi vet ennå ikke letaliteten (dødsrisikoen for de smittede), men antar at den er godt under 1 % i gjennomsnitt, men mye høyere blant eldre. Rundt 90 % av dødsfall kan ventes blant eldre over 70 år.»
Det vi snakker om her, er at det kommer til å dø kanskje 47.000 veldig gamle mennesker i Norge i år i stedet for 40.000 veldig gamle mennesker. Det er ikke grunn til den panikken som nå ser ut til å spre seg.
Da har du missforstått ganske mye.
Jeg skal love deg at panikken din kommer om foreldrene dine ligger i respirator…
Ser ikke ut til at FHI har noen stor tro på at helsevesenet skal bryte sammen:
Prevalens på toppen av epidemien
Antall smittet: 86 000
Antall syke: 29 000
Antall på sykehus: 1 700
Antall på intensiv: 600
- Fra linken til polygon*
Klarer vi ikke dette så er vi ikke mye til velferdssamfunn.
Alternativt utfall:
Prevalens på toppen av epidemien
Antall smittet: 72 000
Antall syke: 36 000
Antall på sykehus: 4 500
Antall på intensiv: 1 200
Den var til meg altså? Hva konkret har jeg misforstått?
Det blir så latterlig polarisering i diskusjonen her altså!
Jeg har skrevet om dette som et ganske stort og kommende problem for samfunnet i måned nå, og nevnte f.eks. stenging av skoler som et både riktig og sannsynlig tiltak for mange uker siden. Men man må beholde litt gangsyn i dette!
Det er flere tusen som kommer til å dø, og det er trist for mange og tragisk for noen. Og det er verdt vesentlige tiltak å begrense dette tallet. Men det er ikke sivilisasjonens endelikt dette!
Som jeg også har skrevet før, så hadde situasjonen vært en HELT annen om dødsrisikoen var uavhengig av alder. Om man altså risikerte flere tusen døde barn og unge.
Nå kan vi forvente påstander i diverse forum at 90% av de over 70 år kommer til å dø…
0,7% dødsfall som er det SK har er fortsatt ca 10x mer enn en vanlig sesonginfluensa.
Tiltakene som gjøres er ikke overdrevet, men de er sent ute.
Det er jeg 100% enig i.
Og de økonomiske konsekvensene av oljepris på 30 dollar og flere uker med nedsatt produktivitet, ingen reise, ingen turisme, ingen uteliv,
Norge og europa skal mer eller mindre stå i ro noe som kan vare ukesvis
Dette her blir fettedyrt!
Er det mulig???
Tenk så mye penger vi hadde spart ved å begynne sette folk som har vært i risikoområder i karantene (ikke hjemmeutgaven) for to uker siden.
Regjeringen oppfordrer nå folk til ikke å hamstre.
Hva skjer da ?
Mange vil tenke - “Shit nå må jeg kjøpe før det er tomt”
Vi er i “krig”. Da nytter det ikke med fjas som “sosial dugnad” og “råd”.
Erna er sikkert snill, men hun egner seg ikke som Kaptein i krisetid.
Det gjør ingen av de andre dåsemiklene heller, og spesielt ikke helsedirektøren.
Ha ha
De samme folka som har håndtert dette skal nå berolige oss om matsituasjonen
Du verden
Folk som kun tenker på seg selv og handler mat for si 1 mnd frem i tid, dvs hamstrer i stor skala er greit idiot i min verden! Burde innføre restriksjoner på hvor mye man fikk handle nettopp pga visse gale folk.
ELLER, siden de skryter av at Norge tyter over av mat.
La folk kjøpe som f da, bare pass å etterfyll.
Så slipper folk å bevege seg ut i butikken hver 2. dag, så smittefaren synker, ved at folk kan være hjemme i «uker» i slengen…
Jeg tror ikke på Erna. Bare jug og faenskap lenge lenge før dette…
må si denne fundamental-tråden inneholder mye rart, gitt