Vet ikke om det er bevis på at man går for langt akkurat. Skal man få bukt med spredningen og forhindre sammenbrudd av helsetilbudet for de som trenger det tror jeg dette er helt nødvendig. Spørsmålet er vel kanskje mer om det er ting de burde gjort tidligere.
Ulempen med å dra på hytta er at du ikke vet om viruset ligger latent i kroppen, i så fall er spørsmålet hvor bra helsetilbudet er på hytta.
Holmes, jeg har vært her 2 uker allerede, så det har nok godt bra.
Polygon, jeg mener du har tatt for lett på dette hele veien. Børsene er visst enig med meg.
Morna Erna. (Ikke at alternativet er noe bedre)
Noen må jo hamstre da. Jeg var i UK i helga og blir satt i karantene fra og med kl 18.00 i dag.
Jeg har folk som kan handle for meg, men alle har jo ikke det.
Problemet er at enkelte ikke har hatt en dritt i reserve. Og NÅ finner de ut at det kanskje hadde vært lurt.
vil sette alle som har reist utenfor Norden etter 27. februar, i karantene i 14 dager når de kommer hjem.
Hallo, dette hadde hjulpet for et par uker siden, men nå? Nå er det jo nesten like stor sjanse at du har fått viruset i Norge som på reise.
Ja, jeg har jo planlagt japan-tur, men nå er spørsmålet heller om de vil ta meg imot når jeg kommer fra virusinfiserte Norge xD
Du får i hvert fall problemer med å komme til USA og evt Beijing.
Her tar de ansvar. Det er med «Kina tiltak» man får bukt med dette.
Det er hva, 600 som er diagnistiserte i et land med 5 mill innbyggere? Skal vi ha karantene annen hver måned i flere år for å hindre at for mange blir syke på en gang?
Det blir flaut å se tilbake på dette i ettertid når karantenene er borte og ny bølge skyller innover landet. Eller hva? FHI sier vel at 2-3 mill vil bli smittet, så hvor mange karantener er planlagt? 5000?
De har vel ikke engang sagt hva som er planen etter denne runden med karantener?
De kan håpe det forsvinner, men så lett som dette åpenbart smitter så krever vel det et mirakel?
Av hensyn til 1,5 millioner utsatte personer i Norge er vi nødt til å ta ekstreme hensyn.
Hva er et land som ikke tar hensyn til de svake ?
Vi må ta ekstreme tiltak helt til det kommer en vaksine. Det kan ta 1 år.
Det er “krig”.
Det blir dyrt for dere som ikke skjønner dette.
Alt har en kostnad og må veies opp mot dette. Selv om det er snakk om menneskeliv og det høres kynisk ut så vil dette få brutale kostnader for samfunnet som jeg tenker ikke kommer til å utveie resultatet.
Som et enkelt eksempel så finnes det mange medisiner som kunne reddet mange døende personer i Norge hvert år. Hvorfor tas de ikke i bruk? Enkelt og greit så viser mattematikken bak det at det ikke er forsvarlig bruk av ressurser, som er begrensede…
100% uenig.
Hvis vi ikke tar hensyn til 1,5 millioner mennesker er landet ferdig.
Ville du giddet å betale skatt til et land som ga f. i deg og 1,5 mill andre ?
Tror ikke det.
Det er et helt annet problem enn dyr medisin til en person som er døende.
Min far var på mandag i møte med noen som i dag har fått bekreftet korona smitte…
Jeg har ikke hatt kontakt med han, men min mor virker også sliten…
Det er løs det er løs det er løs!
Landet ferdig? De har estimert 17000 alvorlig syke. I andre land så har vel 50% av disse endt opp døde? Til nå så har 1,7 mill personer dødd av sult hittil i år som koster veldig lite å redde. Vi er veldig lite utviklet som samfunn fortsatt. Hvor er moralen din her?
Prøv å forestille deg at du selv var i fare og at landet dreit i deg etter at du har jobbet og betalt skatt hele livet.
Hvorfor tror du at man i krig prøver å hjelpe de som er såret og skal dø ?
Det er fordi det hadde føkka moralen til de som kjemper .,.,.,
For meg er det helt uforståelig at noen engang kan stille spørsmål ved om vi skal gjøre alt vi kan
Hva er kostnaden av at viruset får spre seg fritt og enormt mange blir syke samtidig og overbelaster helsevesenet slik at det i praksis bryter sammen?
Alt har en kostnad. Definitivt også det å ikke foreta fornuftig begrensning av dette.
Hamstringen er jo noe komisk. FHI estimerer toppen av dette i mai og så en lang hale utover høsten. Hvor lenge har folk tenkt til å ikke gå på butikken?
Man tar risiko hver gang man går i butikken.
Å gå 2 ganger gir dobbelt så høy risiko som å gå 1 gang.