Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd

https://www.riksadvokaten.no/document/om-brudd-pa-smittevernlovgivningen/

1 Like

In Italia så ligger grensen for respiratortilgang på ca 60 år, Om vi kan få den opp i 65 så vil mange verdifulle liv bli spart.

3 Likes
3 Likes

Vil anta at tiltakene i Norge vil ha større effekt enn i Kina. Dette bl.a. fordi kineserne bor svært mye tettere på hverandre, og har andre hygienestandarder enn vi har. Begge deler øker smitte (Motargument for større effekt her enn der, er selvfølgelig metodebruk der vs. her).

Jeg vil tro at vi ser raskere nedgang i antall nye smittetilfeller i Norge.
Vi har den fordelen at vi kjenner til virusets spredning andre steder, og kan se hvilke konsekvenser det har. Dette gjør nok at de fleste tar viruset mer alvorlig enn i starten av utbruddet (selv om enkelte næringslivstopper på Sørlandet ikke tok det spesielt alvorlig da de la karanteneukene sine til Hovden skisenter).

1 Like

Ja man skulle “stengt” for et par uker siden, men vi skal ikke ha flere smittede inn :sleepy:

1 Like

Vår strategi på å forsinke bølgen baseres på at det er den strategi våre naboer har.

Det nytter ikke å være en virusfri øy omringet av hav med virus.
Og endel eldre må da ofres på økonomiens alter.
Men det er jo til gode for barnebarna, så det aksepteres nok , dog med vemod.

1 Like

Sjekk mine siste innlegg, dette prøvde jeg å advare mot.

Testkapasitet/antallet gjennomførte tester i denne perioden er en ting som kan ha påvirket resultatet mye. Var økningen reell eller etterslep på testing?

Hva er kriteriene for å få lov til å teste seg? Og hvordan foregår det?

1 Like

Vet ikke om et tyvetalls skjermdumper av avisartikler fra mobilen din kvalifiserer til årets Nostradamus :wink:

3 Likes

Testkriterier pr idag:

• Pasienter med akutt innsettende luftveisinfeksjon med behov for innleggelse i sykehus
• Innlagte pasienter i alle helseinstitusjoner med akutt luftveisinfeksjon
• Ansatte i helsetjenesten med pasientnært arbeid som får akutt innsettende luftveisinfeksjon
• Person med akutt luftveisinfeksjon som har vært i nærkontakt med et bekreftet tilfelle av covid-19. Hvem som er nærkontakt avgjøres av lokale helsemyndigheter.
• Spesielt sårbare grupper bør vurderes for testing selv ved milde symptomer

4 Likes

Takk, så sårbare grupper får ikke teste seg hvis de er symptomfrie?

Smittetallene er mao. fullstendig uinteressante.

4 Likes

Blir antall innlagte og døde som er noe og se på nå … :confused:

5 Likes

Nei, hvorfor skulle de testes?

2 Likes

Dette vil tiden vise. I Kina har de en helt annen holding til smitte og myndighetene. Skal du sammenligne oss med et annet land vil det være mye mer naturlig å velge Italia. Min svigerinne er fra en by i Kina som ikke har hatt noe særlig utbrakt smitte å de har sittet 2mnd i karantene. Det vil si ikke jobb eller noen form for sosiale treff. Vi er tidlig inne i våre tiltak, men utenfor hos meg i dag var det masse folk på fotballbanen, foreldere og barn. Jeg er usikker på om vi faktisk skjønner hva som må til om vi skal klare å stoppe dette med en dugnadsinnsats fra folket.

6 Likes

De blir det fra nå av.
Denne prioriteringslisten er jo ny.
De norske smittetallene frem til i dag har kanskje vært de mest realistiske bortsett fra SørKorea og Cruiseskipet.
Men fra nå registreres kun de skikkelig syke som smittede.

1 Like

Da tenker jeg at de ikke er så verdifulle lenger?

1 Like

Bare for å få vite om hun har det. Kan jo ta lang tid fra smitte til symptomer. Var håndverkere der torsdag og fredag, og kafé besøk og buss også torsdag

1 Like

Det er begrensninger på hvem som kan testes fordi myndighetene ikke har sørget for tilstrekkelig med kits.
Akkurat som menignann ikke får kjøpt munnbind ( FHI sin offisielle begrunnelse var at menigmann ikke visste hvordan de skulle brukes) fordi det finnes nok av dem i landet. Må sogar spinke å spare på dem på sykehus.
Etter mitt syn er dette Høies ansvar, men han er jo i karantene.

3 Likes