Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd

Lol. For et spørsmål. Adelen har alt.
(Min følelse av ting, også før dette)

Det er nok ikke i nærheten foreløpig. Testkapasiteten blir nok derimot benyttet til det fulle, og fastlegene har mer enn nok å gjøre.

edit: Hvis du mener å utsette operasjoner som ikke haster, så har de nok begynt med det allerede preventivt.

1 Like

Jeg kjøpte 5000 q-tips på havaristen.no for noen måneder siden (jeg er ikke en prepper, men en hamster når det er tilbud :wink:). Tror du han vil ha dem? :rofl:

1 Like

Trodde ærlig talt man brukte vanlige q-tips, men det er kanskje ikke så enkelt.

https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/baby-foedt-med-coronavirus/8048723

1 Like

Jeg håper du har rett. Men jeg ser også at enkelte steder holder de på å slippe opp for verneutstyr, noe som vil medføre enda mer smitte blant helsepersonell.

1 Like

Ja verneutstyr er nok et problem, og noe som kan føre til økt risiko for helsepersonell og mer smitte.
Det burde fortsatt være en del igjen, og det jobbes på spreng for å skaffe mer. Forhåpentligvis vil det komme store forsyninger nå når Kina er i gang.

1 Like

Dette var ein del som gjorde med Wuhan I januar. Fungerer veldig bra heilt til tiltsk vert satt inn. Isolasjon og karantere knuser R0 og dermed grafen. :sweat_smile:

1 Like

Det de trengte, men manglet, var sterile testpinner og et reagensrør med et dertil egnet vekstmedium for virus.

3 Likes

Et stort problem i så øyemed er at mediene med VG og DB i spissen blåser alt opp til å være en sensasjon for og få klikk. Folk blir immune og antar at det er svada som vanlig… I oppvasken etter dette burde media få sin del av pepperen for at befolkningen ikke tar dette på alvor - og konsekvenser i form av endret presseskikk må komme.

1 Like

Var det 12 dagers etterslepet på dødsfall eller nye smittede?

1 Like

Fikk enn PM fra en radiolog som jobber i Sverige, som fortalte om hvordan mange der tenker at de norske tiltakene er nytteløse, eller i hvert fall alt for kostbare sett i forhold til nytten. Svaret mitt er kanskje interessant for flere:

Takk for veldig interessante poenger og rapport fra nabolandet.

Alternativet til å la dette smitte til man oppnår herd immunity er jo at man prøver å begrense dette til en langt lavere prosent inntil det tidspunktet hvor det foreligger en vaksine. Det kan virke som om dette er strategien i Kina og Sør-Korea. Om denne strategien skal fungere må de da leve med sterkt inngripende smitteverntiltak i et fullt år til.

Å la dette viruset smitte til den prosenten som kreves for herd immunity er vel den strategien som følges både i Norge og i Sverige (FHI skriver også at man ser for seg en smittetopp i rundt mai, og det er lenge før man har en vaksine). Det er vel kun en gradsforskjell i hvordan man vurderer de negative konsekvensene av sprengt kapasitet i helsevesenet og ellers unødvendige dødsfall opp mot de negative konsekvensene av inngripende smitteverntiltak ala stengte skoler osv.

Jeg er helt enig i at Erna overkompenserte med retorikken og den panikken hun nå har skapt hos det norske folk. Men om stengte skoler for å forskyve og høvle ned smittetoppen reduserer antallet døde besteforeldre med 5-10 tusen, så mener jeg det er noe Norge helt riktig burde ta seg råd til.

Og så er man jo veldig usikker på hva som faktisk er nivået for herd-immunity for denne sykdommen. Med fravær av tiltak, så virker det som R0 er LANGT over 2, kanskje så høyt som 5, og da kreves teoretisk 80% spredning. Det inkluderer nødvendigvis veldig mange mennesker i risikogruppen. Det kan være at det har en verdi å forsøke mye for å skåne disse inntil det finnes en vaksine.

18 Likes

Synes ærlig talt en viss krisemaksimering fra avisene er en fordel. Det kan hjelpe folk til å ta tiltakene seriøst.

Bare synd at de bruker like store bokstaver til alt annet.

5 Likes

Det blir spennende å se om noen uker - hvor mye bedre utviklingen blir i Norge og Danmark vs Sverige og UK.

3 Likes

Det var et innlegg til å ta lærdom av.

2 Likes

Nettopp det som er poenget mitt. Krigsoverskriftene må brukes når det er krig. Ikke når en løve i dyreparken i Kristiansand ser snø for første gang…

6 Likes

Blings litt da jeg leste, ja er helt enig.

Jeg tenker at man kan kue den første smittebølgen mer inngripende tiltak, for så å skalere ned med økt bevissthet blant befolkningen.
Da kan man holde R0 lav med relativt moderate tiltak.

1 Like

Nettopp - men som i Wuhan vil det ta mange dager fra man gjør grep til eksponentiell vekst stopper. 12 dager der fra full lockdown til økningen i antall syke begynte å avta.

1 Like

Tenker at det handlar vel så masse om å skåne sjukehus og helsevesen for overbelastning.

Det er tross alt ein fordel å ha respirator til relativt unge folk som treng det.

Det finnes tross alt plenty av mennesker som har god grunn til å være redd dette viruset…

2 Likes