Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd

Det finnes forskning som viser at virus har lett for å mutere til farligere varianter i underernærte verter og da er spesielt selenmangel synderen. Store områder av Kina er også regnet som selenfattige.

Selenmangel fører til et verre sykdomsforløp for verten noe som er et problem for den enkelte, men det som kan være et stort problem for alle er at det kan dukke opp farligere mutasjoner når et virus raser gjennom fattige utviklingsland med enorm befolkning:

En liten tankevekker mtp at dette er et lungevirus:

Rodents consuming too little selenium developed significantly more harmful lung inflammation, which also lasted considerably longer, than animals that developed the flu but whose diets were normal. The difference between the mice’s illnesses was the difference between mild pneumonia and severe pneumonia, which can be life-threatening, they said.

2 Likes

Hm, man må ikke glemme at malaria tar flere liv enn HIV…
Leste noe om at det hadde kommet en kur for malaria, kan det være det medikamentet du nevnte ?
Fikk tak i noe som kunne fikse malaria da jeg var utenlands i hine hårde dager. Ikke profylaktisk. Men husker jo at klorokinin i høye doser skulle taes om man ble syk og fikk malaria.
Verre for lokale folk som bodde der, og fikk malaria…

1 Like

Covid-19 er ikke et fluvirus.

2 Likes

Hvor raskt etter smitte er det vanligst å få symptomer ?
Ekstremt ulike sykdomsforløp. Fra nesten ikke merkbart til de tøffeste tørner, også for folk i 40 årene

1 Like

Det er jeg fullstendig klar over, det er et coronavirus. Funnene er generelle for mange RNA-virus, jeg linket til en lettlest artikkel slik at folk skulle orke å lese noe i det hele tatt. Her er en annen:

Selenium is important for preventing the mutation of influenza virus and other RNA virus types. It is no coincidence that new, dangerous influenza strains often originate from selenium-depleted regions of China, Central Africa, and Southeast Asia.

1 Like

Bitter lemon selges fremdeles med litt kinin tror jeg.
Drikk med tradisjon fra det malarariabefengte Britiske Imperium.
Severes gjerne med gin.

4 Likes

Det var ikke et av de mest toneangivende tidskriftene du lenket til der.
Mest naturmedisin og slikt, lite evidence based .

Det kan også hende :slight_smile: Du står fritt til å lete opp studier selv, eller ignorere informasjonen jeg kommer med. Artiklene refererer til studier og forskere med navn, så om du vil “debunke” dette kan du jo sjekke om referansene bare er svada og gi tilbakemelding.

1 Like

Indian tonic water har kinin i seg…Sikkert en brøkdel av den barken som jesuittene brukte.
Engelske kolonister drakk gin tonic.
Det har jeg tenkt mye på de to siste dagene…

2 Likes

Eksponentiell vekst er vi dårlig skrudd sammen for å forstå og økningen i smittede dag for dag gir mange sjokk. Jeg satt meg ned med tallene fra worldometer den siste tiden og forsøkt å danne meg et bilde av veksttakten i de ulike landene øverst på listen (inkludert Norge). Det er selvfølgelig mange X’er i dette, ikke minst manglende testing. Men likevel gir jo dette en pekepinn på utviklingen. Disse tallene er snittet av daglig økning siste 9 dager.
bilde

Så kan man jo bruke dette til å si noe om utviklingen videre.

Mange av disse landene har innført tiltak som nok kommer til å senke veksttakten en god del men basert på Medium-artikkelen som har vært linket til noen ganger om spredningstakten i Wuhan etter at de låste ned byen, er det ca 12 dager etterslep fra man gjør grep til man ser effekt. For Norges del, vil det si at man kan forvente utviklingen vil fortsette omtrent i samme takt frem til 24.mars. Om veksttakten stemmer, vil antall diagnostiserte den dagen se slik ut: bilde

Sikkert veldig mye galt her, men ikke utenkelig at noen av landene er i nærheten av disse tallene. Spania blir ikke en hyggelig plass i påsken tror jeg nok uansett man kan si. Jeg tar en oppsummering i kveld og lager ny prognose når tallene er på plass i Worldometer.

5 Likes

Man kan ikke ignorere vås som presenteres som vitenskap.

Science daily er vås? Er dette vås også?

http://www.imp.lodz.pl/upload/oficyna/artykuly/pdf/full/Lut1-04-05.pdf

Grunnen til at jeg linker til artiklene som referer til forskningen er at folk flest ikke orker å lese 30 sider med tettpakket tekst.

1 Like

“It must be
remembered that selenium is a toxic mineral with a fairly
small therapeutic window.”

Ikke knaske alt for mye altså.

1 Like

Anbefaler absolutt ingen her inne å knaske mye selen, det var et innspill til diskusjonen om mutasjoner. I Norge har vi vel stort sett bra ernæringsstatus, spis noen paranøtter hver dag så får du nok. Spiser du for mye av de kan du få for mye selen.

1 Like

FHI sier det er flere smittede i Norge enn tallene viser. Mørketallene kan være store, fordi mange ikke testes. Nå er det kun alvorlig syke med symptomer, og viktige yrkesgrupper, som testes

Dette står på smitteoversikten til VG.

Jeg stusset nemlig litt over hvor få som var meldt smittet i dag i forhold til i går og forgårs.

Jeg mistenker at helsevesenet begynner å nærme seg grensen for kapasitet…

4 Likes

Hvilken kapasitet sikter du til?

Det er ikke vås, men ingen sikre konklusjoner.
At selenium er et viktig spormetall er sikkert riktig.
Men å linke det til Covid-19 blir høyst spekulativt.

Scroller man ned på vg så er det en artikkel om en som har vært smittet, og sier «ta dette seriøst, dette var ingen spøk».

Så scroller man videre, og det er en artikkel om en italiensk lege som sier «forbered dere, dette er ingen spøk»

Forsiden av norges mest leste avis. Likevel, folk gir faen…
Jeg fatter ikke. Har vi blitt helt selvsentrerte zombier?
«Meg» for alle penga, alt annet, og alle andre, er totalt irrelevant?

Jeg skjønner ikke. Men jeg noterer meg bak øret…

5 Likes

Kapasiteten til å gi fullverdig pleie, og ikke velge bort pasienter.

1 Like

Etter hva mine lokale kilder ved sykehus i Oslo sier så er det en prekær mangel på testpinner som , etter å ha blitt strøket på pasientens svelg, settes i et testmeidium.
Dette er selvfølgelig Høies ansvar, men han er jo i karantene.
Er han testet tro?

2 Likes