Fra Expressen, ikke oppdatert med det siste dødsfallet.
Totalt smittade: 986 Avlidna: 2
Grensen er vel stengt? Bare ikke hermetisk lukket.
Jo, Norges grense er stengt, unntak for varelecering av nødvendig utstyr og mat.
Har du link på at svensker ikke får komme inn i Norge?
Spania, som en av de sannsynligvis værste landene er det landet med høyest temperatur.
Det er et skudd for baugen for din teori om at dette ordner seg ganske fort når temperaturen øker.
Virus trives jo generelt mindre i høyere temperaturer, men ut ifra data på Covid19 er det ingenting som tyder på det.
Nei, referer bare det Erna sa i går.
Var nysgjerrig på det med harryhandel…
Men stusser litt over den svenske regjeringen…
Når man leser dette, fra Expressen.
«Skyddsmaterial som låses in, handsprit som tagit slut och en oro för att intensivvårdsplatser för äldre och riktigt sjuka snart kanske måste prioriteras bort till förmån för patienter med större chans att överleva.
Så lyder några av farhågorna från sjukhuspersonalen på några av Sveriges största sjukhus.
– Vi kommer inte att klara ett stort utbrott som det ser ut med platserna nu, säger Andreas Fischer, kirurg och ordförande för yrkesföreningen Sjukhusläkarna Stockholm.»
Ja det tok jeg opp i den teksten du refererer til, og som jeg skrev så bør smitten i Spania og California dempes raskt nå fremover om min teori stemmer. Dvs mange bør ha fått det på reise, men at de får mindre smitte internt i områdene fremover.
Ser ut som det kan flate ut i Spania, men vil gjerne se noen flere dager med data
Hvordan er testregimet til Spania? Blir/har det blitt strengere testkriterier?
Den nedgangen vi har sett foreløpig skyldes definitivt ikke lockdown, -for effekten av det vil ta mer tid. Det samme gjelder temperaturen, tallene vi observerer taler jo i motsatt retningen når det kommer til temperatur (selv om det er naturlig å anta av viruset trives dårligere i høyere temperatur)
Så å se dette i sammenheng blir direkte feil, i all fall enn så lenge.
For å unngå en høy smittetopp kunne de vel ikke satt i gang karantener for tidlig heller. Blir intetessant å se hva som skjer når karantinene fjernes og flyselskapene opererer normalt og skolene åpner igjen.
Hvis du har sett det samme intervjuet som jeg så tolket jeg det som om at han hadde vært inne i leiligheten i 40 dager pga portforbud.
Fengsel og bøter for brudd på karantene?
Hva klassifiseres som et brudd?
368 nye døde i Italia i dag. Virkelig ikke et bra tall!
Også nordmenn som har vært i Sverige og Finland må i karantene i 14 dager, melder NRK. Denne regelinnstramningen trer i kraft fra tirsdag.
https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/5e6e5f807562a20012ce15df
Endelig, merkelig gi de to unntak.
Edit:
FHI: Én person kan smitte 2-3 personer
I en epost til VG skriver FHI at de fleste studier tilsier at en corona-smittet person potensielt kan smitte 2-3 personer.
De skriver også at for bekreftede smittede personer anbefales det seks til åtte dager i isolasjon etter man er symptomfri.
– For personer som er i hjemmekarantene etter reise og utvikler symptomer, bør man holde seg hjemme inntil man er frisk, og minimum 14 dager etter karantenen startet, skriver de videre.
Lol i sin modell benytter de 1,3 R0…!
Men også det siste er interessant.
6-8 dager etter man er symptomfri.
Veldig interessant dette med temperatur Holmes. Kan dette være grunnen til at det får manglende fotfeste i nord og store deler av innlandet også i Norge, hvor temperaturer er lavere?
Det er varmen som kan hjelpe på, ikke at der er så kaldt vel?
Regner med Nord Norge har influensa sesong som resten av oss?
Foreløpig tror jeg det mer handler om masse rikinger fra storbyene som har blitt smittet i alpene.
https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/5e6e0da3d200310011ad7150
Flaks jeg har hamstret en del tårn snus fra Sverige.
Kanskje. Tok taxi til sykehuset for å få behandling …
Og så hjem igjen