Konge!
Glem dette med at temperaturen er så viktig folkens. Det har tilnærmet null å si for luftbåren smitte og dråpesmitte. Det er kun der smitte skjer gjennom ‘fomites’, altså at det blir liggende utenfor smittebærer over tid. Og det er sannsynligvis ikke på denne måten de fleste blir smittet.
Dødstallet fra Italia i dag er VIRKELIG dårlig nytt. Dette betyr full fart i den eksponensielle økningen.
dagens totale dødstall fra Italia: 1809
antall registrerte smittede for en uke siden: 5883
Det gir en dødsprosent på nesten 31%
Temperaturen er en viktig faktor i hvor høy smitte innad i landet man får er min hypotese, men er enig i at Spania så langt er unntaket fra regel, om ikke annet så viser Spania (og tildels Iran) at klima ikke er nok i seg selv, men at det bør kombineres med “social distancing” tiltak. Varmere vær + social distancing tiltak ser ut som det kan være løsningen på virusgåten.
Just last weekend, about 120,000 people marched through downtown Madrid to celebrate International Women’s Day. Some 60,000 soccer fans filled one of the city’s largest stadiums. And 9,000 supporters of Vox, Spain’s third-largest party, gathered inside a former bullring.
Når jeg ser dette så tviler jeg at tallene fra S Korea og Kina er representative… Enten pga. juks, eller fordi man har hatt en vesentlig mutasjon. Man kan vel regne med at L Cov2 er det som herjer i Italia.
Du kan garantert gange det tallet med et eller annet sted mellom 10 og 100. FHI mener du kan gange det tallet med førti.
Grunnen til at jeg synes tallet fra Italia er skremmende, er ikke at jeg tror reell dødelighet er over 1%, men at man foreløpig ikke ser noen effekt av smitteverntiltak, eller at man har grunn til å tro at faktisk spredning er så stor at man nærmer seg herd-immunity med de strenge tiltakene og tilsvarende lav R0 selv innenfor mindre områder i nord .
For håpet er at faktisk spredning i Italia er nærmere 100x rapportert enn 10x rapportert. Er det nærmere 10x rapportert, så blir dette brutalt. Det blir veldig spennende å følge de tallene fra Italia nå. Til sammenligning hadde Wuhan 96 døde samme dag på det meste.
Hehe også et godt poeng, men det ligger over snittet på de andre områdene med utbredt smitte. For hver grad kaldere viruset ikke brer om seg i like høy takt vil redde menneskeliv.
Kong Harald taler til folket nå.
WHO: From the evidence so far, the COVID-19 virus can be transmitted in ALL AREAS, including areas with hot and humid weather.
https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/advice-for-public/myth-busters
Synes det høres merkelig ut at viruset ikke skal tåle 25 grader når det trives fint ved 37.
Men kanskje direkte sollys og UV-stråler har en innvirkning.
Det kan sikkert stemme, men de som får kraftige symptomer blir nok vanligvis registert.
Og de bruker ofte ganske lang tid på å dø. Opptil 4 uker.
Uansett kan man bruke tallet som en indikasjon på at viruset ikke er som influensa, slik mange har hevdet. Senest nå en kamerat av meg, som ikke var redd. Havnet han i karantene, så ville han dra til vestlandet…
Du får nesten lese det som er blitt skrevet over? Det var en som argumenterte for at dette ville roe seg fort når temperaturen øker.
Jeg poengterer at Spania er det landet med høyest temperatur, samtidig er det en av de landene som er hardest rammet.
Du poengterer at du ikke evner å forstå? 
Lufting…
Jævlig viktig
Vi leser nå at viruset kan være 2-3 timer i lufta under rette omstendigheter. Da kan man bare glemme alt om håndhygiene etc.
Er det flere mennesker i samme rom så få opp vinduene!
Innendørs konserter og tilstelninger (og puber) er verste sort. Garantert smitte.
Høres voldsomt ut - hvor leser du dette?
Jeg husker i begynnelsen så sa folk se nå er det kommet til India, nå er det i Thailand, nå har det kommet til Afrika osv nå er løpet kjørt, men nei de landene som vi tenker skulle være stor risiko har ikke vært det, i stedet har det kommet til rikingene som står på ski i Alpene. Jeg tror været spiller inn, men det er så klart ikke den eneste faktoren. Det er fortsatt tidlig og vi får nok vente og se, men tipper tåken letter litt fremover når været blir varmere nedover i Europa, mens vi her oppe i Nord gjerne får slite med dette litt lenger.
Det betyr ikke at man ikke skal gjøre andre tiltak som å vaske hendene og social distancing osv. men det gir litt håp for de kommende månedene.
Folk må være varsomme med å skrive masse drøye ting her som ikke kan dokumenteres og fra seriøse kilder
Sitat:
Et av hovedfunnene er at levedyktig virus kan finnes i lufta, i form av en sky med fine partikler, i opp mot tre timer. Til sammenligning kan visse influensa-virus være i lufta i rundt en time, under noen omstendigheter, ifølge denne studien fra 2018.
Link
Vet du hvor mange som er blitt testet i India eller Afrika?
Man må jo se antall bekreftede tilfeller opp mot antall testede.
Å dra slutninger basert på rapporterte tilfeller ukritisk blir direkte feil.