Stater i USA innfører stenging av cafeer, barer og restauranter nå
La sivilforsvaret drite i hyttefolket og dra til svenskegrensa. En mann per 100 meter. Jobb til alle.
Ser man på dødsfall, store store mørketall;

Bør være mulig å lage en pool av folk som blir permittert eller oppsagt til å kunne få lønnet jobb av staten til å gjøre oppgavene som trengs fremover
Sikkert praktisk med immun befolkning om et halvt års tid, men spørsmålet er om de har feilberegnet kapasiteten i helsesektoren. Kan ikke se for meg at de har en stor reservekapasitet stående med utstyr og medisinsk personell til å bemanne alle disse intensivsengepostene.
Jeg tror toppen kommer før FHI (som har bommet grovt før) sier at den kommer.
Utrolig mange i Oslo er nå smittet. De fleste har lette symptomer, så de blir aldri registrert noe sted.
Vil tippe at ca halvparten av de jeg har snakket med sier det er 90% sikkert at de har fått det. Hodepine, lett trykk i brystet, lett feber osv.
Tar man da et konservativt anslag så er kanskje 50k smittet i Oslo. Skulle dette stemme er det selvsagt både gode og dårlige nyheter. De gode er at viruset ikke er så dødelig som antatt, og at vi når toppen tidligere enn antatt. Dette i kombinasjon med gode tiltak som vi nå ser.
De dårlige er at de gamle nok er smittet sist. Så dødeligheten vil eskalere voldsomt neste 2-3 uker.
Slike tall høres sikkert hinsides ut, men jeg begynner å tro på dem.
Mørketallene må være absurd høye.
Mulig bare de er paranoide. Tror alle kjenner noe i brystkassen om dagen.
$2 billion required to develop a vaccine against the COVID-19 virus
Jeg tror antall folk som tror de er smittet med Corona pga. de opplever det minste lille symptom er sånn ca. 1.000 ganger høyere enn de som faktisk er smittet.
Kjenner selv et par som er overbevist om at de har corona. Samme personene lider også av ME, migrene, nakkeproblemer, depresjon, glutenallergi etc. etc.
washington post har laget en corona-smittesimulator
https://www.washingtonpost.com/graphics/2020/world/corona-simulator/
Fantastisk fin visualisering av effekten ved ‘‘social distancing’’.
En ting jeg ikke hadde tydelig for meg var effekten av nettverk for smittespredningen, hvilket gjør enklere statistiske modeller unøyaktige.
FED kjører på!
« Nå er det nødvendig å tenke at vi er en stat i krig.»
Et 40 talls innkeggelser klarer vel helsevesenet å håndtere.
Det skremmende er om dette tallet dobler deg hver 3. Dag og avstengingen av Norge har 12 dagers forsinket effekt.
3-80, 6-160, 9-320, 12-640.
Så hva skjer videre etter det ? Vi har vel fått opplyst fra Høye at 1200-1400 plasser begynner å bli kritisk mange ?
Eller blir det kritisk før ?
I morgen er vi på dag 6, ser vi da 160 innleggelser ?
Ja, la oss håpe at dette ikke skjer. Det scenarioet blir tøft å takle.