Bruk Paracet mot corona, ikke Ibuprofen, sier WHO.
I disse tallene er det enda færre yngre enn i tallene fra Kina. Og det er positivt - både objektivt og sett fra eget ståsted.
Det er omtrent det dummeste jeg har lest på lenge. Skal man bygge opp sykehus i Hemsedal for å håndtere en pandemi som skjer hvert 20. år!?
Egentlig rimelig komisk hvor navlebeskuende en del er.
Blir nok få som kjøper hytte nå som man vet at man ikke er garantert å kunne bruke den ved neste pandemi ja. 
Er jo litt spesielt at det blir kriminelt å isolere seg på hytten i nabokommunrn, mens folk samler seg til fest og kos i byene.
Men er feilen da at folk samler seg til fest og kos i byene, eller at det er kriminelt å dra til hytta? 
“lett å endre” massepermitteringer osv ? Jeg vil påsta at det er store inngrep som man bare gjør om man vet at det er nødvendig
Ja og ser man på feks. Italia så er det vel liten tvil om at også risikoen for at helsevesenet i Norge også hadde fått enorme problemer om man ikke hadde tatt drastiske tiltak er veldig stor. Så jeg støtter tiltakene.
Det som er lett å endre er selvsagt å gå bort fra strategien om strenge tiltak for å begrense spredningen. Er ikke gitt at det hadde blitt så rent få permitteringer og sykemeldinger etter hvert om man hadde latt være å gjøre tiltakene heller.
Svaret er JA.
Men det selvrettferdige fokuset mot hyttefolket må være deilig for folk flest. Da føler man seg nyttig og “self righteous”, og man har nesten konkurranse i å være negativ mot andres valg. Hytteisolering? Feil. Hamstring slik at man reduserer antall handleturer med 90%? Feil.
Resentment makes people feel self righteous. Jeg kjenner litt på den selv i disse dager, men jeg er kanskje alene om det:)
Bare en observasjon i disse dager:)
Takk! Meget lovende tall. Liker at det er så høy N. Må ha login for å se kilden?
Er ikke nødvendigvis enig i innlegget, selv om jeg postet.
Hovedpoenget her er at sykehusene er underdimensjonerte, at vi ikke er selvberget med vaksiner. At vi ikke har nok respiratorer. Og har et begrenset utstyrslager for smittevernutstyr.
Det var bare Helse-Sørøst som fylte opp lageret i januar.
Vaksineproduksjonen ble lagt ned i 1989.
Intensiveren er jo vanligvis fylt opp med pasienter, hva skjedde med dem da coronaen kom?
Geilo har hatt en formidabel økning av internasjonale turister de siste årene, mange av dem asiatiske. Mange nye hytter er også bygd.
Iflg denne, dør 4% av de som blir smittet…?
https://www.worldometers.info/coronavirus/
Spanskesyken lå på 2,5%…
Ja, mulig man må ha login. Fant den her:
Vi får se hvordan det forandrer seg når vi nå har over 2000 dødsfall. CFR har steget til over 7% i Italia nå, mye grunnet overbelastning av helsevesenet og mangel på ICU. Viktig å huske at CFR er høy fordi de ikke har testet alle som er smittet, og pga overbelastning. Det samme holder på å skje i Spania nå hvor leger melder at du begynner å gå tom for plasser.
Tall fra Sør-Kora tyder på at veldig mange 20-29 åringer er smittet, men ekstremt få får alvorlige symptomer, noe som gjør at denne gruppen er en mulige “superspreder gruppe”. Vil derfor vente at virkelig CFR er enda lavere for den yngre gruppen, men for de eldre ser det helt fryktelig ut.
«Ifølge informasjon fra Det italienske helseinstituttet (ISS) er gjennomsnittsalderen for de som testet positivt i Italia for tiden rundt 81 år. 15% av de døde er over 90 år gamle. 90% av de døde er over 70 år gamle. «
https://www.derimot.no/se-pa-tallene-korona-rammer-eldre-og-fra-for-syke/
«Fram til nå er omtrent 5000 døde over hele verden, tallet stiger. Hva om det steg til 100 000 i løpet av året? Hva vil det koste om vi ser fornuftig på det og vil det nødvendiggjøre at vi stenger ned våre normale aktiviteter?
Verdens Helse-organisasjon (WHO) regner med at den vanlige årlige influensaen forårsaker 3 – 5 millioner tilfeller i hele verden, og rundt 250 000 til 500 000 døde, «
Denne tar nok ikke høyde for mørketallene, bare i Italia er det snakk om 1-2 millioner smittede…
Hvordan har du kommet frem til 1-2 millioner, er enig i at det er mørketall (f.eks 10x) men det er vel å ta i?
Bråstopp for harryhandelen
Helt unødvendig all den tid man lar jobbpendlere og andre reise over grensen. Smitter Nordmenn hverandre mer når de er i Sverige?