Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd

Når vi nå tester så smalt vil vi faktisk ikke enkelt få tilgang til bloddonorer, jeg donerer og ville gjerne donert plasma om jeg hadde vist jeg hadde hatt Korona. Men med dagens policy ville jeg aldri fått vite det. Jeg er så ung og frisk jeg sikkert ikke ville vært sikker på om det var Korona om jeg ble syk nå også.

Men i mitt tilfelle ville jeg kanskje funnet det ut ved at samboeren som er sykepleier ville blitt testet. Men mange andre er ikke i den posisjonen.

3 Likes

Det vil komme nye tester innom ikke så alt for lang tid, også immunologiske tester for igG som forteller om du har utviklet spesifikke antistoffer mot sykdommen. Tester har en mye kortere utviklingstid sammenliknet med nye medisiner, men ja det er et problem.

4 Likes

Ja helt klart. Håper vi endrer tilbake til bred testing når vi får nok tester. Vi har tydeligvis mangel nå…
Selv med de nye maskinene som skulle komme igår.
Hvorfor kjøper vi ikke bare inn flere? Er vel forsåvidt ikke maskinene som er det svake leddet, men reagensrør o.l?

2 Likes

Vil det si at man kan påvise at noen har hatt covid-19 for f.eks. noen måneder sida?

1 Like

Tror at det er mange land som etterspør varene samtidig, og lagrene hos produsentene tømmes. Så det kommer vel an på nyproduksjonstakt hos produsentene. Disse utøker sikkert også sin kapasitet i disse dager. Så det blir nok mer testing når flaskehalser fjernes, håper jeg.

2 Likes

Absolutt. :slight_smile:

2 Likes

Husk at vi kan såpass mye om PR nå at all kommunikasjon som kommer fra regjering etc. er tilpasset for å virke på en spesifikk måte. F.eks. kan man ikke si “Føler du deg syk, ta kontakt med lege for testing”. Da kommer legene til å bli nedringt og lange køer oppstå. Det de sier i stedet er “Ta kontakt med lege KUN hvis det er nødvendig og du har disse symptomene.” Da vil en god del av de som ellers ville ringt la være, men fortsatt mange ta kontakt. Husk at de må styre en befolkning i frykt her, de kan ikke være rett fram ærlige. Da blir det kaos.

2 Likes

I mitt lille hodet, synes jeg denne taktikken her vil være bedre enn å bare låse oss alle inne…? Det er klart noen av oss er jo mye innelåst fra før av (les @Konamixx). Men er ikke alle som takler dette like bra… Dama har hjemmekontor og jeg er stygt redd for at hun kommer til å male huse både 1 og 2 ganger før denne krisen er over :sweat_smile:

7 Likes

Lol. Sier seg jo selv at du ikke kan sette en maler på hjemmekontor… Dere søringer er altså ikke mye kloke, tror hjemmekontor funker i alle bransjer. Ikke rart det er i nord verdiskapningen i landet foregår.

3 Likes

Hvis man er villig til å ofre noen prosent av befolkningen er det en valid strategi ja. Problemet er at man ved å gjøre dette også drar andre land med seg ved å bidra til spredning. Virus ser dessverre ikke landegrenser like godt som oss. :slight_smile:

2 Likes

Det er ikke prosent av befolkningen, 0,6 % kanskje.

1 Like

Du kan godt anta det. Vi har ikke forutsetningene for å si at Sverige sitt helsesystem er såpass robust at de kan tåle en 60% spredning med bare 0,6% dødsfall. Om det tar 10 år kanskje, men i løpet av kort tid høres det veldig urimelig ut å tro at Sverige skulle vært såpass godt rustet.

For de fleste så vil jo sykdommen utarte seg som en normal forkjølelse, men i solidaritet til de eldre menneskene i befolkingen låser vi alle inne. Det er i allefall slik jeg forstod det på Erna… :wink:

Og fordi helsesystemet ikke klarer for mange syke. Da kommer også vi unge spreke til å lide ved å bli satt tilbake i køen for våre problemer. :slight_smile:

3 Likes

Det er fordi politikerne med makt alle er i faresonen hvis de blir smittet av Korona-viruset, må jo passe på at de får plass på sykehuset. :slight_smile:

2 Likes

CFR i forhold til alder i Italia:

https://edhub.ama-assn.org/jn-learning/video-player/18315311?utm_source=twitter&utm_campaign=content-shareicons&utm_content=video_engagement&utm_medium=social&utm_term=031520#.Xm4bXGXClzo.twitter

9 Likes
1 Like

Sverige, fra Expressen
Ett äldreboende i Flens kommun har drabbats av coronaviruset, rapporterar P4 Sörmland.

En anställd och fyra boende har testats positivt.

Den anställda är inte kvar på jobbet, men de boende är kvar på hemmet, säger Iris Pettersson, socialförvaltningschef, till radion

1 Like

En fin ting med Norges valg av strategi er at man senere lett kan endre til Sveriges strategi om den viser seg å være riktig. Motsatt vei er verre.
En annen stor fordel med Norges strategi er at den gir bedre tid til å forberede en eventuell overgang til Sveriges strategi og at denne kan gjennomføres når man er bedre forberedt, har bedre kapasitet og bedre behandling.

16 Likes

Sånn:

4 Likes