Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd

…inntil en av dem besøker en eldre slektning eller venn på sykehjem…

Det stemmer ikke.

“Etter å ha behandlet en pasient med viruset den 10. januar, begynte Li å hoste, og innen et par dager fikk han også feber. 12. januar ble han lagt inn, og tilstanden hans ble etter hvert så dårlig at han ble innlagt på intensivavdelingen. 1. februar fikk han påvist det nye koronaviruset.”

Siden han begynte advare mot sykdommen allerede den 30 desember er det godt mulig han ble smittet lenge før 10 jan, men jeg vet ikke noe om han evt hadde kontakt med noen før den pasienten avisen skriver om den 10 januar.
En uke senere etter påvisningen av Korona så dødde han. Men hadde da altså vært syk i en mnd

2 Likes

Det er jo ganske mange mennesker i verden som bruker akkurat denne type blodtrykksmedisin. Om det var slik at de fleste av dem dør av Korona viruset, så går jeg ut fra at til og med fastlegen min hadde blitt obs på sammenhengen? Kjenner dog at jeg blir litt ekstra engstelig av dette…

1 Like

09:44:42

Tone Ingvaldsen

Høie vurderer gradvis åpning av skoler

Helseminister Bent Høie (H) sier det kan bli aktuelt å åpne skolene for de eldste elevene først, slik at de får gjennomført avgangseksamen. Dette skriver NRK.

Torsdag i forrige uke besluttet regjeringen å stenge alle skoler og universiteter i Norge.

Dette gjelder foreløpig i to uker, fram til 26. mars, men det har vært varslet at stengningen kan forlenges.

Nå sier helseministeren at han i samarbeid med utdanningsministeren også vurderer å gradvis åpne noen utdanningsinstitusjoner, mens andre kan holdes stengt lenger.

– Vi må vurdere smitteforhold opp mot samfunnskonsekvensene, sier Bent Høie til NRK.

NRK skriver at Høie mener et sentralt spørsmål vil være dem som er elever i videregående skoler og skal ha avgangseksamen.

– Da må vi vurdere konsekvensene av at et helt kull ikke får ha avgangseksamen, og vi må vurdere om dette er såpass voksne elever at det er mulig å ha regimer rundt det som gjør at det er mulig å komme tilbake på skolen. Alt dette jobber vi med nå, for vi må høste erfaringer fra de tiltak som er innført, sier Høie til NRK.

1 Like

The Lancet artikkelen sier bare at av alle co-morbiditeten blant de som døde av viruset, så hadde flest høyt blodtrykk og diabetes. De konkluderer bare med at man må være obs. Det er for enkelt å si at det er en direkte korrelasjon mellom blodtrykksmedisiner og økt fatalitet ved CoVid-19. For det første er pasientgrunnlaget tynt, for det andre så vet vi ikke om hvilke andre sykdommer og helsereleaterte issues disse pasientene hadde.

Igjen så finner jeg det også rart at ARBS skal øke ekspresjon av en reseptor de skal blokkere, men jeg er desverre bare en lekperson når det kommer til dette, kanskje noen andre med mer peiling kan svare (@Bob_le_Plast f.eks?)

Det har jo bl.a. kommet frem at røykere sliter mer med CoVid-19 enn andre, og kinesiske menn er visstnok overrepresentert i statistikken av folk som røyker. Følgelig er det da også flere menn enn kvinner som har dødd som følge av viruset i Kina. Dette spekulerer man også i skyldes økt ekspresjon av ACE2 receptoren, men igjen, uten kliniske studier så kommer man ikke stort lenger.

Igjen synes jeg at du bør ta alt du leser online med en pose salt :wink:

2 Likes
1 Like

Du har rett, og jeg har rettet opp!
Det står ikke noe om hvor lenge han lå på sykehus. Ei heller når han ble smittet. Men intervjuet med ham fra sykesengen ble gjort en uke før han døde…

1 Like
1 Like

Jeg mener at overflater som berøres av flere personer i mye større grad bør være av en kobber-legering, siden disse, så lenge kobberandelen er høy nok, dreper både bakterier og virus.

1 Like

1 Like

Anbefaler denne.

3 Likes

Dette er jo ikke i sjangeren “lese online”. Det er en vitenskapelig artikkel som henvises til av WHO:

COVID-19 and the cardiovascular system
Published: 05 March 2020
https://www.nature.com/articles/s41569-020-0360-5

1 Like
1 Like
1 Like

Men du leste det online?? :smile:

1 Like

Diskusjon om Norge eller Sverige har den beste tilnærmingen:

1 Like

"Høyt blodtrykk er svært vanlig. Ifølge Verdens helseorganisasjon (Who) har 1,13 milliarder mennesker høyt blodtrykk. I 2015 tilsvarte det hver fjerde mann og hver femte kvinne.

Ettersom høyt blodtrykk er enda vanligere hos eldre og hjerte- og karsyke, mener Sverre Erik Kjeldsen, professor ved hjertemedisinsk avdeling, at sammenhengen mellom høyt blodtrykk og dødelighet av coronaviruset kan være tilfeldig.

• Det er rett og slett høyt blodtrykk hos halvparten av de døde, uten at det høye blodtrykket i denne sammenheng spiller noen direkte rolle, sier han til Dagbladet."
2 Likes

Jeg holder med om at nedstengningen av samfunnet kan gi et ‘‘pusterom’’ i hvilket man kan håpe på tiltak, som på sikt kan redusere dødeligheten. For eksempel:

* Bedre organisere sykehusene
* Utøke testkapasiteten
* Mer data for å forbedre karanteneregler/håndhevelse samt smittesporing
* Utøke respiratorberedskapen
* Innskaffe smittevernsutstyr
* Få bedre data på hvilke allerede markedsgodkjente antivirale medisiner som har effekt
* Få på plass en plasmadonasjonordning der allerede smittede hver måned-kvartal donerer plasma til blodbanker som kan gis som akutt behandling til de sykeste.
14 Likes

Problemet er at Norge ikke er konsekvente, de fleste som får sykdommen testes ikke og må forholde seg til råd som at de kan gå tilbake på jobb dagen etter at de føler seg frisk og kan forholde seg til husholdet på vanlig måte, men husholdsmedlemmene må gå på jobb. Hvis du testes positivt er det mye strengere regler, men du er jo like syk om du blir testet eller ikke. Norge strammer inn på feil ting mener jeg, og på en ikke-konsekvent måte. Jobbpendlere og asylsøkere får komme inn, men de er vel like stor smitterisiko som f.eks harryhandlere som ikke får gå ut og inn uten karantene.

2 Likes

Skal ikke begi meg for mye inn på hvordan slike regler eksakt burde utformes i og med at jeg ikke har kompetanse på området. Det kan godt være at du har rett.

1 Like