Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd

Enig med polygon her.

At sykehusene skal få for lite å gjøre er foreløpig min minste bekymring. Dersom vi kan unngå totalt kaos i helsevesenet er det selvsagt å foretrekke.

Dersom man ender opp med en topp på 200 innlagte kan man selvsagt si at tiltakene fra regjeringen ble satt inn for tidlig. Samtidig var det på torsdag umulig å vurdere hvor mye smitte som faktisk var i samfunnet. Bare én dag til og fra på shutdown av samfunnet påvirket antall smittede vesentlig.

Jeg er dessverre redd for at sykehusene vil bli fulle fremover, men dersom de for eksempel bare vil bli 2/3 fulle så er det også en trygghet. Husk at den relativt lave dødsraten er betinget av behandling.

Om en måned vil vi mest sannsynlig ha mye mer oversikt over hvilke behandlinger som fungerer osv. Jeg tror derfor det er helt riktig med drastiske tiltak for å hindre smitte nå, det er i hvertfall helt klart den taktikken som vil føre til færrest dødsfall.

2 Likes

Ett år med testing😅

2 Likes

Det er noe med effekten av lys i tunnelen osv :+1:

1 Like

Noen som har fanget opp om det finnes noen tall på hvor mange dager det vanligvis tar fra folk smittes til de blir lagt inn på sykehus og videre hvor mange dager det tar fra smitte til dødsfall?

1 Like

Tendenser til at Japan er i ferd med å friskmeldes nå, utrolig sterkt i så fall

Ligger an til 2-0 Asias favør.

9 Likes

Hehe, slår du et slag for autoritære regimer og disiplin? :smile:

2 Likes

Hehe Japan er ganske demokratisk, men preget av “sosial kontroll” dvs “alle” underordner seg felleskapets beste, ikke fra regimet, men fra samfunnet.

10 Likes
8 Likes

Avhenger selvsagt av alder og risikogruppe, men fort 2+ minimum normalt sett er det jeg har sett og bruker når jeg estimerer.
Fort mer enn det før man egentlig MÅ sykehus også, men det er kanskje etter to uker man kjenner at dette er noe mer alvorlig enn vanlig influensa pgr lungene er ekstra påvirket.

Edit:

Ser han her bruker egentlig samme enkle regnestykket som meg

3 Likes
1 Like

Jeg skjønner ganske lite av dette. Tidligere har to artikler blitt linket på denne tråden der den ene antyder at slike medisiner kan forebygge smitte, og den andre at man kan få en mer alvorlig infeksjon dersom man likevel er smittet. Jeg sendte dette til min fastlege som svarte at effekten av medisinen min kunne bli lavere om jeg fikk Korona, men at jeg i mitt tilfelle likevel ikke behøvde skifte medisin. I tillegg kommenterte han at han ikke hadde tid til å lese de vedlagte artikler…

3 Likes

De jobber sikkert lange dager, og kan ikke drive å lese tilfeldige artikler som pasienter oversender…
Du er sikkert ikke den enestw som linker til artikler eller youtubesnutter osv.

Legene har mer enn nok arbeid og materiale å forholde seg til om dagen. Mine to cent.

3 Likes
1 Like

Anbefaler å grave litt mer. Min mor har både diabetes og høyt blodtrykk så hun er definitivt i risikogruppen. Jeg ville også vært forsiktig med å slutte å ta medisiner pga. ting man leser online. Har lest kortisonbaserte preparater også kan gi forverret sykdom, men jeg slutter ikke med astmamedisinen min av den grunn :smirk:

2 Likes

På tide å ta frem Li Wienlang igjen. Varsleren som ble arrestert for å ha oppdaget viruset i Kina. Jobbet som øyelege, ble smittet. Intervjuet er gjort fra sykesengen en uke før han døde, etter å ha blitt innlagt på sykehus med pusteproblemer…

1 Like

SVERIGE

Alla gymnasieskolor i Sverige rekommenderas att stänga och övergå till digital undervisning, kan senare behöva stänga skolor och förskolor - Löfven (Finwire)

2020-03-17 09:51

Alla gymnasieskolor i Sverige rekommenderas att stänga och övergå till digital undervisning, kan senare behöva stänga skolor och förskolor - Löfven

newsroom@finwire.se
Nyhetsbyrån Finwire

2 Likes

Her sies det at hele 50% muligens er asymtomatiske.

Blir opprørt når jeg leser artikkelen du postet. Helt utrolig at han ikke får bruke Avigan nå, som det kunne ha gjort en forskjell…
Vi er jo bare i begynnelsen av coronabølgen her.
Leste intervjuet med den første pasienten som ble lagt inn på SUS, og hans smittede familie. Det virker som symptomene varierer en del fra person til person.
Det kan jo tyde på at det kanskje må forskjellige batterier til i behandlingen, også.

1 Like

Hm, det er ganske skummelt. Scrolla gjennom VGs smitteoversikt i natt, og da sto det ukjent smittekilde på urovekkende mange.
Kan jo tyde på at det går mange smittebærere rundt omkring som tilsynelatende føler seg friske.

1 Like

Skummelt mtp. at smitte spres lettere, men samtidig lavere dødsrate.

2 Likes