Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd

Ønsker deg, god og velfortjent søvn.
Det er dere i helsevesenet som bærer børen nå. Og oss.

Edit: Jared Diamond tok opp noe av tematikken rundt pest i sin bok «Kollaps». Men da var det kolonister som brakte sykdommer til urfolk. Virus reiser nå, også…

Edit 2 : Så det nå i det du skrev. Salisylsyre for å fortynne blodet. Paracetamolen jeg leste om, ble brukt for å holde feberen nede.

1 Like

Føler at i Asia er det kustus på ting. Folk står i kø med munnbind. Er en helt annen mentalitet enn i Norge hvor folk står og hoste deg oppi trynet.
Var på Gardermoen før jeg skulle fly til Manila og ett par unge folk sto og hosta og harka. Uten noen form for munnbind. Må si man blir forbanna på slikt uvitenhet og hva de utsetter andre for.

Her i manila slipper de folk inn 2 og 2 på supermarkedet. For at det ikke skal bli trengsel og større risk for smitte.

Kudos for dette. Selv om det er ett h å stå ute i 30 graders varme :joy::joy:

6 Likes

I dag var det innslipp av to og om gangen på apoteket.
Dessverre var det ikke alle som så skiltet…
De som jobber der, fortjener det. Var snakk om at de skal få opp noe plexiglass eller bruke skjermer.
Det håper jeg at de får…meget kjapt!

2 Likes

Dette er de virkelige hverdagsheltene.
Folk i kassa i butikkene, apotek, helsevesenet

4 Likes

Disse trenger ikke ytterligere forklaring tenker jeg…

1 Like

Uff, nei…

1 Like

Fra VG
03:21Ingrid Hovda Storaas

SKOLEANSATT LØY OM CORONASMITTE

En skole i den svenske kommunen Degerfors åpner igjen onsdag etter å ha stengt fordi en ansatt oppga å være smittet med coronaviruset, skriver NTB.

Etter smittesporing viste det seg imidlertid at vedkommende oppga feilaktige opplysninger til arbeidsgiver og ikke var syk likevel.

Sverige har ikke stengt skolene slik Danmark og Norge har gjort, men de som er syke har fått beskjed om å holde seg hjemme.

Coronaviruset vil føre til massedød blant flyktninger i overfylte leirer verden over, advarer Flyktninghjelpens generalsekretær Jan Egeland.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/xPvE3X/frykter-massedoed-i-flyktningleirer-vi-maa-handle-naa

Sydney Morning Herald
March 17, 2020 — 11.13am
London: The Netherlands will embrace a “herd immunity” strategy to combat the coronavirus pandemic, just as Britain backs away from its own plans to manage rather than suppress the disease following warnings of 250,000 deaths.

The herd immunity concept has caused alarm among epidemiologists and immunologists.

https://www.smh.com.au/world/europe/dutch-embrace-herd-immunity-as-dire-death-warning-prompts-uk-to-change-course-20200317-p54arv.html

1 Like

Jeg tror det er bra vi forsøker å begrense antall syke:

3 Likes

Her er du helt på viddene, vi hadde flere rapporterte tilfeller av att hytteeiere ringte til rødekors og ba om hjelp til transport ut. Luftambulansen rapporterte om det samme. Mange hyttefolk som er eldre, Ål kommune fikk erfart det, med alt for mange med smitte på legekontoret i helgen. Vi har ikke bedt noen om å reise hjem , det er det norske myndigheter som har gjort. Bra att folk lyttet til dette.

12 Likes

Det jeg først og fremst venter på er at de får på plass en behandling som gjør at sykdomsløpet når man oppsøker sykehus blir kortere. Det er endel antiviral medisiner på markedet som tilsynelatende har gitt gode resultater. Disse har nå vært under testing en stund. Hvis dette kommer på plass, så er det i mine øyne mulig å løfte tiltakene vi har i dag, så barnehager og skoler kan åpne igjen. Da vil helsevesenet ha mye større kapasitet og kan håndtere flere samtidig syke.

7 Likes

I Sør-Korea så har de en app hvor man kan se om man har vært på samme sted som en som de vet er smittet. :stuck_out_tongue:

4 Likes

Meanwhile så har jeg vært i utlandet, hatt luftveissymptomer etter jeg kom hjem, men fram til karantenereglene fikk jeg beskjed om å gå på jobb som ingen ting. No tests.

4 Likes

Jeg er spent på hva pasientene som er innlagt nå tilbys. Norge er så sinnsyk restriktive på legemidler at man kanskje ikke får f.eks HydroxyChloroquine fordi det ikke er prøvd ut i kliniske forsøk mot akkurat CoVid-19?

2 Likes

tror mange leger vil ha godkjente legemiddel, selv om mange forskere og andre hvder at noe virker…

3 Likes

Tap av luktesans ser ut til å kunne være et symptom, tenk om alle gode krefter kunne samles i en database, gjerne via en eller flere apper.

3 Likes
3 Likes

Men det er det som plager meg. Det er et overformynderi i dette landet hva legemidler angår. Heldigvis lempes det på etterhvert. Ta Melatonin som var reseptbelagt frem til i år f.eks. Ta modafinil som var klassifisert som et A-preparat når alt tilsier det ikke er vanedannende ELLER farlig for folk flest. Norge ligger way off hva safety av legemidler angår, og som en som er opptatt av frihet, plager det meg enormt at jeg ikke kan få et legemiddel jeg selv ønsker å putte i min kropp skulle jeg bli syk, fordi en lege ikke har lest de samme forskningsartiklene som meg… :roll_eyes:

7 Likes

Det er fryktelig skuffende å lese sånne kommentarer på denne tråden igjen. De som fortsatt ikke har forstått at dette KOMMER TIL Å BLI noe som dreper betraktelig flere mennesker på kloden i år enn sesonginfluensa, kommer sannsynligvis aldri til å forstå det.

Fantastisk hva du klarer å konkludere med så tidlig i forløpet altså! Vi er helt, helt i starten av dette i Norge. Dette startet med noen hundre friske folk som har vært på vinterferie. Når dette uungåelig kommer for alvor inn på gamlehjemmene, så blir ting veldig annerledes.

Det er FHI sin siste risikovurdering det. Som konkluderer med at det er en stor risiko for at helsesystemet blir overbelastet, og at dermed mennesker som ellers ville overlevd kommer til å dø.

Du bekymrer deg for at kapasiteten ikke blir utnyttet pr. i dag, og foreslår å lette på tiltakene for å gjøre noe med det. Du tenker at man senere kan sette inn tiltak som kan holde presset konstant på presis full untyttelse da? Snakkes om to uker, foreslår jeg.

At du debuterer på denne tråden med fortelle om hvor irritert du er over å bli sendt hjem fra hytta sier meg at du ikke er den rette personen til å vurdere verdien av eldre folks liv opp mot kostnader og ubekvemmelighet for resten av samfunnet.

11 Likes

Da er det viktig å huske på at det er en forsinkelse fra smitte til innleggelse og at smitte fort har en eksponensiell vekst når man slipper opp. Å mase om at det er alt for strenge tiltak og at man raskt bør slippe opp når utviklingen er helt i startgropa virker på meg som litt manglende forståelse for sykdomsforløp og smittevekst.

Slipper man opp for mye er det jo så godt som håpløst å hente seg inn igjen. Så jeg mener man absolutt ikke må slippe opp raskt.
Og som @Christian er inne på kan det være lurt å kjøpe tid til å forbedre behandlingen også før man får mange syke.

7 Likes

Om dette skulle vise seg å virke så blir det greit haraball i positiv forstand!
Edit: Mulig det er postet allerede, men det krever en fulltidsjobb å følge med her :wink:

1 Like