Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd

En hypotese kunne vært at i stedet for å lukke ned samfunnet kunne man isolert/gitt karantene til alle over 80, samt de som er spesielt i faresonen.

Begrunnet med at de aller fleste ikke får annet enn en litt kraftig forkjølelse, og at Covid-15 dermed ikke er farlig for de fleste, samt at de smittede får immunitet. Dermed vil smittebølgen ufarliggjøres fort.

Kun to strategier nevnt i den engelske rapporten tidligere i tråden. Hvorfor ikke også den nevnt over her i dette innlegget, dvs. kun vekt på isolering uten å stoppe opp hele samfunnet?

Two fundamental strategies are possible: (a) mitigation, which focuses on slowing but not necessarily stopping epidemic spread – reducing peak healthcare demand while protecting those most at risk of severe disease from infection, and (b) suppression, which aims to reverse epidemic growth, reducing case numbers to low levels and maintaining that situation indefinitely.

3 Likes

Ja. Og syv nye smittede i dag…

1 Like

Vel jeg skal si meg enig i at vi har ikke utnyttet kapasiteten enda, og om strategien er å smitte folk gradvis til store deler av befolkningen har fått det så er vi ikke i rute enda. Det er MYE ledig kapasitet på de stedene som har svært få smittede.
Men jeg vil si at det er lurt å vente minst 14 dager fra la oss si fredag 13? Først da ble Norge shuttet ned i betydelig grad, nå må vi vente å se hvor mange som faktisk har blitt smittet før shutdown ble iverksatt. Det tar jo kanskje en uke få symptomer, men det plukkes ikke opp så lenge du ikke er innen helse, så derfor blir det fort en uke til eller mer før det blir utviklet heftig nok til man begynner ringe om hjelp/havne på sykehus osv.
Så dermed vil vi først se hvor mye av kapasiteten som trengs om noen uker fremover.
Jeg tenker at rundt påsketider så vil vi se hvem som var smittet før shutdown, og så kan vi begynne slippe opp i bølger for å få flere smittede inn gradvis.
Kan jo fort bli slik vi har noe sånt som 2 uker på 2 uker av ut året :joy: :rofl:
Handler om å komme inn i en god flow hvor vi kommer oss tett opp under kapasitet, men ikke over, og det er nok ikke enkelt å gjøre perfekt helt med engang. Så er like greit teste bremsen nå, se hvor høyt bølgen rekker, for å så enklere klare å manøvrere fremover.

4 Likes

Alle over 80??

Godt poeng. Jeg savner dog bedre identifisering og forhåndsisolering av de mest utsatte.

2 Likes

Vet ikke, må sjekke statistikken.

Absolutt, hardere tak mot de som er utsatte er nødvendig. Vet ikke helt hvordan det skal gjøres, mye av det er basert på at frivillige støtter opp. For eldre burde egentlig ikke få lov til å gå rundt og handle inn noe som helst nå.

5 Likes
1 Like

De syv som foreløbig er meldt som smittede i dag, er fra Asker.

1 Like

saltvannsinnhalasjon og ventoline dersom obstruktiv.Dekker med AB dersom mistanke om bakteriell toppinfeksjon.Metning under 93% og under legges inn for observasjon og O2.Respirator dersom lav metning og surt blod.Arteriell blodgass.Ikke andre gode behandlinger som har merkbar effekt.

5 Likes

Med så utrolig få døde hittil, kan det tyde på at det er foretatt en god isolering av eldre tidlig i Norge. Regner med at eldresentre og aldershjem, samt sykehus har vært flinke der veldig tidlig.

Mener da fortsatt at det kan være god grunn til å slippe opp en del av de strengeste tiltakene relativt raskt. Ikke minst at hyttefolk ikke skal kunne være på hyttene sine. Virker jo temmelig rigorøst, og gir vel nesten motsatt virkning. Begrunnelsene virker også udokumenterte og tilfeldige, der lokalpatriotiske synspunkter har fått herje.

En løpende vurdering i forhold til behandlingskapasitet skal selvfølgelig ha høy prioritet, og det har nok vært ivaretatt eminent så langt ut fra dødstallene til nå. Får håpe at myndighetene løsner opp igjen samfunnet med samme forståelse og uten for mye treghet.

Ser for meg et kvoteringssystem der barnehage og skoler slippes noenlunde raskt ut av karantenen.

3 Likes

Takk for info. I Shanghai mente noen leger at høydose c:-vitamin kunne booste effekten av annen behandling.
Kan se om jeg finner igjen linken. Den ligger i denne tråden,
men mange dager siden den ble postet.

1 Like

Vet at det har vært prøvet på Drammen sykehus for dårlige pasienter.Lite empiri på dette.

2 Likes

Dette er ikke samme link som sist, , men den beskriver forsøket i Shanghai. Skjønner at det er lite empiri.

1 Like

Kjenner til det.Kan ha noe for seg.Viktig for immuneforsvaret.
Så i Lancet at viruset aktiverer Interleukin 6 og at det da stimulerer d dimer og ferritin som gir økt blodlevring.Tenker at både Vit C og D kan påvirke dette.Salicylsyre viktig kanskje ?

1 Like

Usikker på salisylsyre, Leste en svenske artikkel tidligere i dag, hvor det sto at det ikke var bra, at man burde bruke paracetamol. D- vitamin høres bra ut. Egentlig alt som kan hjelpe til med å styrke immunforsvaret.
Edit: Og høydose vitamin C. Slik som mot sepsis. Selv om det er kontroversielt.

1 Like

Kan det også være at det hjelper i situasjoner der de faktisk utvikler sepsis? Der vet jo vi at det er mulig at C vitamin muligena hjelper, samt det er jo blant de åpenbare tingene som tar livet av pasienter med Korona. Så om man er flink på sepsis behandling vil også dødelighet reduseres.

3 Likes

Desperat kamp, og alle prøver så godt de kan,men har helsetilsynet på nakken hele tiden.Livredd for å gjøre feil.Er det ikke dokumtert kan det ikke brukes, du vet.Ingen tørr å prøve alternativer som faktisk kan hjelpe…

3 Likes

Jeg hadde blitt lynforbanna, om det ikke høydose vitamin C hadde vært prøvd om jeg eller andre jeg kjenner skulle bli syke.
Eller, muligens hadde jeg kanskje vært for syk til å mene noe.
Noen som kan gi FHI et stort hint?
Eller må man ringe VG?

Skjønner jo at man er redd for å gjøre feil, med det søkelyset som er på Covid-19 nå.
Men C-vitamin er ikke et dyrt medikament. Og det kan kanskje ha hjulpet noen pasienter i Shanghai. De var sikkert like desperate, om ikke mer, i Shanghai.
Men covid -19 er en ny virussykdom, og ennå er det ingen kjent kur. Man må prøve underveis.

Edit: Vil anta at mange her i landet kan ligge lavt på D-vitamin etter den høsten og vinteren som har vært.

4 Likes

Ser svært lite barn som er dårlige.Får høyere feber, men ikke dyspnen som eldre får.En sammenheng ? vet ikke.må legge meg.Jobbet 16 timer i strekk.Uansette har nok vært mange slike virus som av vipet ut store befolkningsgrupper opp igjennom historien.Har kunnskap kun 3 tusen år tilbake, som er eldste kjente bok.Står i bibel om en plaque, men har ikke kunnskap om hvordan det ble håndtert og om det er sammenlignbar.
snakkes

8 Likes