Denne nettsiden gir for den spesielt interesserte live oppdateringer og worldwide status på spredning, dødsfall og friskmeldte 
https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6
Denne nettsiden gir for den spesielt interesserte live oppdateringer og worldwide status på spredning, dødsfall og friskmeldte 
https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6
OK, må være innskjerpet i løpet av siste døgn. Har fått inntrykk de siste dagene av at UK og Sverige skulle kjøre bevisst på mot å oppnå flokkimmunitet uten noen form for stenging av skoler.
De har som mål å begrense hastigheten i smitte slik at kapasiteten på sykehusene ikke overstiges, og skjerme utsatte grupper. Samtidig ønsker de ikke å stenge ned hele landet eller grensene helt om det går å unngå, men tar i bruk sterkere virkemidler gradvis dersom de trengs. De godtar en jevn “lav” (relativt sett) strøm av smittede fremfor å prøve å demme opp helt og dermed få en flom dersom demningen ikke holder.
Svenske har vel stengt høgskolene, og redusert noen togavganger. Samt stengt Volvofabrikken. Var få folk, altså en 90 prosent nedgang i handelen, på Nordby i dag.
Skal stenge gymnas, også.
De skal gå over til fjernundervisning, ikke stenge helt.
Ny studie:
Under spanskesyken for 100 år siden var det i det minste en medisin som den norske regjeringen godkjente og rasjonerte ut :

Det er nå kun lov å ta med seg én pakke av hvert reseptfrie legemiddel fra apoteket. Det er også strenge begrensninger på reseptmedisiner for å unngå hamstring.
– Nå må vi være solidariske og unngå hamstringen. Det kan være at noen får et alvorlig problem mens andre sitter og har altfor mye medisin som de ikke behøver en gang, sier direktør Audun Hågå i Legemiddelverket til NTB.
Skoleskipet Christian Radich ligger i coronakarantene i Bunnefjorden utenfor Oslo med 65 personer om bord etter seilas i Spania.
30 av dem er unge mellom 16 og 25 år fra hele landet, i tillegg til et mannskap på 25 personer om bord og ti frivillige.
Opprinnelig skulle de ta fly hjem, men det ble i stedet besluttet at de skulle seile tilbake til Norge.
– Vi endret på planene for å slippe smitteproblematikken og utnyttet turen vi har hatt siden forrige havneanløp som godkjent karantene, sier direktør Vidar Pederstad i Christian Radich til NTB.
Elleve av karantenedagene er derfor brukt på seilasen. Nå ligger skipet i Bunnefjorden, og på fredag får de om bord gå i land.
Inntrykket hans er at det går fint med dem om bord.
– Det var tungt da de skulle i land og fikk beskjed om at de måtte seile seks-sju dager til for å komme til Oslo. De har vært ute i drøye fem uker. Det er lenge, sier Pederstad.
Seilasen er en del av Christian Radichs Windjammer-program, som har som mål å hjelpe unge som faller utenfor skole og arbeidsliv, til en ny start.
– Det er et livsmestringskurs. Og det ble livsmestring på høyt nivå på denne siste delen, sier han.
Ikke jeg, men FHI. Men jeg håper jo på noen sånne tall jeg også.
Du må huske at dødstallene øker drastisk hvis helsetjenesten bli overbelastet.
Norge har vel akkurat samme grunn strategi som både Storbritannia og Sverige.
Forskjellen er vel vurderingene rundt hvordan en kan få ned/ håndtere smitte toppen.
Helt feil.
Hva er strategien i Norge da ?
Bor du ikke i Norge? Da burde du vite det.
Jeg skjønte det først når jeg hørte Boris sin tale til folket.
«Reklamen» på TV går også ut på å strekke smittettoppen slik at den ikke overbelaster helsevesen.
Ser ikke at taktikken er å stoppe viruset i påvente av vaksine, taktikken er å få immunitet men gjennom begrenset smittetopp. ( slik jeg oppfatter det, er det feil ?)