Når man sammenlikner tall blir det jo litt søkt å skrive “hva om bare 100 000” dør av covid19.
Kunne jo like godt funnet på et annet tall.
La oss oppsummere svenskenes tiltak:
- Anbefaler at folk som er syke holder seg hjemme
- Ingen offentlige arrangement med over 500 deltakere
- Fjernundervisning på høyskoler
Og noen sammenligner dette med våre egne tiltak?
Hva var norske tiltak for 3 uker siden ?
Har Sverige en annen kalender enn vår? Er Sverige i en annen dimensjon?
Tar tid å gjøre befolkningen oppmerksom på faren ved dette viruset
Videon ble opplastet 16.Mars
Ikke bare eldre som blir alvorlig syke, og trenger pustehjelp…
Hva slags poeng er det…?
Vi får se hva svenskene foretar seg, de starter på akkurat samme vis som vi gjorde.
De har vel en strategi om å begynne soft som er motsatt fra Norges begynne strengt, så kanskje de møtes på midten?
Norge snakker om å åpne skoler allerede.
Utflating i flere land i Europa nå virker det som
Teaser fra Fredrik Solvang for debatten på Nrk i kveld.
- Å ikke sette inn strenge tiltak nå, er som å stå på Oscarsborg festning og ikke fyre av et skudd mot «Blucher».
Svenske vs Norske tiltak kan vi først se effektene av om 3 uker.
Å diskutere hva som er «best» blir bare spekulasjon.
Men en ting er vel sikkert.: Vi kan reversere våre tiltak hvis vi ønsker økt smitte.
Føre var
Noen av tiltakene (som å stenge grensene) vil jeg heller sammenligne med å tegne forsikring etter at huset er brent ned.
Danmark indfører grænse på forsamlinger på 10 personer. Vi tager situationen roligt og der er rigeligt med fødevarer i butikkerne.
Her må vi handle hurtigt og være ansvarlige.
Har dere dopapir i butikken?
Skrus tiden tre uker tilbake når man passerer svenskegrensa?
Hvis ikke, kan du gi en grunn til at det er relevant å sammenligne Sverige i dag med Norge for tre uker siden?
Meget interessante tall, Jeg går ut i fra ar dette gjelder kun mennesker som er testet positive.
Så har vi de asymptomatiske som trekker dødsraten ned.
Men i hvilke aldersgrupper befinner de asymptomatiske seg.
Jeg tipper vesentlig i de yngre årsklasser, siden de har best prognose versus død.
Om det er få eller knapt noen asymptomatiske i de høyere aldersgrupper så håper jeg at det også er mange med symptomer som ikke er testet.