Voldsomme forskjeller i CFR her mellom Spania og Tyskland. Har tyskerene testet så mange flere enn Spania at det kun er det som forårsaker forskjellen? Det blir interessant å se befolkningsstudier om noen måneder som viser om det har vært stor variasjon i CFR mellom europeiske land hvis vi ser bort fra åpenbare problemområder som Italia som nok vil komme veldig høyt på lista.
NPR has reported on how hospitals in Wuhan have been so overloaded, they’ve had to turn away non-coronavirus cases, no matter how severe. So Wuhan’s solution was to requisition any large public space for quarantine centers, where people with lighter symptoms can be separated from the rest of the population. Residents say it’s not ideal, but they’ve accepted their fate.
19:49Yasmin Alida Sfrintzeris
SØRLANDET SYKEHUS: CORONA-PASIENT SKREVET UT
– Vedkommende er skrevet ut og trenger ikke behandling på sykehiuset lenger, sier kommunikasjonsdirektør ved Sørlandet sykehus Signy Svendsen.
Tre coronasmittede pasienter er fortsatt innlagt på sykehuset. Svendsen kan ikke opplyse om deres tilstand, av hensyn til personvernet.
Pasientens hjemkommune har nå ansvaret for å følge opp personen videre.
Sykehuset kan tirsdag kveld også melde at 99 ansatte ved sykehuset nå er ute av karantene. 426 ansatte er fortsatt i karantene.
De jobbet også utrolig målrettet med ny teknologi, f.eks disinfection tunnels
Jeg mener at vi ikke sitter på fasiten enda.
Ettertiden vil vise hva som var klokest.
Og målet er det samme, det er bare Kina og Sør Korea som har satt mål av seg til å «utrydde» viruset.
Det kan slå feil her og hva om det dukker opp et nytt utbrudd en annen del av Kina??
Det er en følge av en felles EU bestemmelse om reiseforbud, gjelder ikke mot andre EU / EØS borgere, men andre som reiser inn til EU.
Förbudet gäller inte EU-medborgare eller EES länderna. Regeringens beslut innebär inte att Folkhälsomyndigheten eller andra myndigheter har ändrat sina bedömningar utan grundas endast på EU:s överenskommelse.
To statssekretærer har fått påvist koronavirus
To statssekretærer har fått påvist smitte av koronaviruset. Flere medlemmer av finanskomiteen og statsråder er i karantene.
Det dreier seg om Erna Solbergs nærmeste rådgiver Rune Alstadsæter (H) ved Statsministerens kontor og Vegard Einan (H) i Arbeids- og sosialdepartementet, bekrefter kommunikasjonssjef Anne Kristin Hjukse ved Statsministerens kontor overfor NTB tirsdag kveld.
– Begge er hjemme og forholder seg til de regler og retningslinjer som gjelder for dem som er bekreftet smittet av viruset og skal være i såkalt hjemmeisolasjon. Isolasjonen varer til legen sier at de er smittefrie, normalt 7 dager etter at de er friske, skriver Hjukse i en epost.
https://www.dn.no/staticprojects/2020/01/coronaviruset/#48277
Nå kommer sannheten fram, ser ut som stengning av skoler og barnehager var omstridt:
Det sies at dette viruset er 10 ganger farligere enn vanlig influensa… Kan noen forklare meg hvorfor unge mennesker får sterkere symptomer av influensa enn corona, mens eldre mennesker angivelig får sterkere symptomer (og 10x dødelighet) av corona enn influensa??
Se NRK debatten! Kaller det Pesten.
6,7% dødsrate
Hvis man ser på cruiseskipet, så gir jo det helt andre data siden alle ble testet… Det blir som å bruke det norske tallet på smittede, vi tester kun de med alvorlige symptomer.
Vi har nok noe annet. Og hun bruker tall fra Italia. Sier det er likt her.
En nær bekjent i helsevesenet testet seg igår, det tok 1dag og 12 timer for å få resultatet som heldigvis var negativ. Hun hadde ikke alvorlige symptomer så det du sier stemmer ikke @Christian
Eldre mennesker har stort sett delvis immunitet mot en del forskjellige varianter av influensa. Unge mennesker som blir smittet for første gang av en influensatype kroppen aldri har opplevd vil ofte få en voldsom immunreaksjon som i noen få tilfeller kan få fatale følger. Et eksempel på dette er spanskesyken som rammet yngre spesielt hardt mens de eldre i større grad gikk fri.
Min egen erfaring er at jeg hadde ganske mange dårlige opplevelser med influensa og høy feber frem til jeg var midt i tenårene (sikkert 5-6 influensaer som gjorde meg syk i løpet av oppveksten), etter dette har jeg aldri vært syk av influensa. Har ofte hatt noen antydninger på senvinteren der jeg kjenner at symptomene stemmer med influensa og ikke forkjølelse, men det blir aldri med høy feber og en uke kroppsverk som når jeg var yngre.
Hva som er mekanismene for Covid-19 er vel tidlig å si, men du finner sikkert en del om det om du søker.
Tror det stemmer generelt, men kan jo være der har begynt å gjøre unntak for helsepersonell?
I helsevesenet nå så kan man bli testet så lenge man har symptomer. Dette for å hindre at man drar med seg smitte inn ukontrollert på sykehuset.
De har hele tiden sagt at de skal teste helsepersonell.
Er ikke Backbone med dette testing? altså at ved positive resultater så vil de backtrace kontakt og deretter teste de berørte igjen
Edit: ser på debatten der kommer det sikkert opp