Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd

Det blir ikke gjort, det er nye retningslinjer:
Bare teste:

• Pasienter som ligger på sykehus.
  • Pasienter som har luftveisinfeksjon og som skal legges inn på sykehus.
  • Helsepersonell som har spesiell pasient-nært arbeid

Ikke en gang alle helsepersonell skal vi teste nå.

Hentet fra Debatten i NRK. (Klokka 21:59)

5 Likes

Det har jeg ikke fått med meg :slight_smile: Takker for informasjonen :slight_smile:

1 Like

Skjønner ikke hun i debatten på NRK at de grep som er gjort nå først vil vises om 1-2 uker? Synes det kommer en del merkelige argumenter fra ei med en slik kompetanse.

6 Likes

Det er på grunn av at det er en forsinkelse fra du blir smittet til du får symptomer, dette varierer fra 2 til 14 dager (snitt på 5 dager) i følge Wikipedia. Tiltak som blir gjort idag, vil først vises om har fungert neste uke.

Khan Academy har en god film som forklarer casen:

3 Likes

hun dama der virker til å slite med det som på fagspråket kalles hysteri

10 Likes

Jeg tror hun er for hysterisk og 6,7% er garantert feil

4 Likes

Jeg håper virkelig du treffer :dart: her.

1 Like

nå sa hun vel bare opp til… kommer jo an på kapasitet

1 Like

biter meg merke i det hun sa om spredning… +121 idag med de nye kriteriene. det er vel ganske høyt tall

2 Likes

Jeg føler ikke hun fremstod som rett person til å overtale meg til å bli like pessimistisk som hun selv.

2 Likes

Tror legen i Debatten har mer rett enn FHI, dessverre. Tallene de la til grunn i sitt estimat er alt for lave, det veit alle som har satt seg litt inn i dette.

6 Likes

følte kanske hun hadde mer peil enn de to andre som ikke klarte å svare for seg

6 Likes

Samboer skal testes for Corona i morgen, har en del symptomer, og jobber i helsevesenet. Hun er nyresyk i utgangspunktet, så er litt bekymra mtp at hun vaker mellom stadium 3 og 4. Hun er tross nyresykdommen beordret til å jobbe, så er litt bekymra for hvordan det kan slå ut. Noen med innspill av funn så langt?

Jeg er har aldri vært syk forutenom litt ørebetennelse for snart 30år siden og lettere forkjølelser typisk på sommeren, så tror ikke jeg blir veldig plaga selv om jeg kjenner en liten klump i halsen nå.

3 Likes

Jeg tror mer en frustrasjon fra henne, over tilbakeholdenhet fra høyere hold.
Kina stengte ned - ting skjedde.
Italia stengte ned - ting skjedde.
Norge stenger litt - folk raser rundt på fritiden, digg med fri…

3 Likes

Ellers er denne fra 30. januar høyst aktuell enda. Mer aktuell.

2 Likes

Det er ingen som har peiling føler jeg! Hun ble litt for hysterisk for meg

jupp, hvor fort viruset sprer seg er helt avgjørende, og siden det KAN være uhyre smittsomt er vi muligens fucked så lenge vi bare gjør et halvhjertet forsøk på å bremse det

2 Likes

Utrolig viktig å holde seg hjemme og borte fra andre selv med lette/milde symptomer. Vi har endel eksempler på det motsatte i helsevesenet nå, med store konsekvenser.

Dalin seier han fekk lette symptom 12. mars med lett sår hals, litt rennande nase, lett hovudverk og litt redusert allmenntilstand. Han tenkte først at hovudverken kom av dårleg nattesøvn og lite drikke.

– Eg hadde verken feberkjensle, pusteproblem eller brystsmerter, så eg såg på symptoma som ganske uskuldige. Hovudverken letta nesten heilt då eg fekk med i meg rikeleg med drikke. Eg følte meg fint i form til å gå på job

2 Likes

Jobber hun i nær pasientkontakt så burde hun vel vært testet siden hun har symptomer?

Jeg skal også testes i morgen, men får ikke komme på jobb før testen er klar.

2 Likes

Vel, en ting tror jeg vi vet, og det er at det kommer til å gå mange flere liv tapt som følge av frykten, hysteriaen, og ikke minst arbeidsledigheten og den økonomiske resesjonen som følger av tiltakene, enn sykdommen selv. Det tror jeg man fint kan fastslå som et faktum.

4 Likes