Det var det svaret jeg håpte på. Takk
. Ja lett å innrømme at man blir stresset. I tillegg til vanlig stress som dere alle kjenner på i forhold til en selv og familie/venner, har jeg 45 stressede selgere. Og høy pågang fra interessenter som tross alt er bra.
Synes selv Nyborg i Debatten på i alle fall tre området kom skeivt ut.
Hun var veldig opptatt av den norske smittekurven som har steget meget raskt. Men ikke av av rundt 1000 av de smittede var smittet i Alpene under våre vinterferieuker. Disse og deres omgivelser hadde man kontroll på.
Der spennende er hvordan smittekurven nå utvikler seg videre. Når hun sammlignet med andre land, var hun heller ikke oppdatert på at <norge er blant de som utfører flest tester i forhold til folketallet.
Nyborg mente at nå burde man sette alle kluter i helsevesenet til å forberede seg på et sterkt økende antall koronasyke. Men man får ikke utdannet flere helsepersonell på kort sikt, og hele verden kjemper om smittevernutstyr, respiratorer, etc.
For øvrig omprioriterer helsevesenet for harde livet, Fikk selv en sms i dag om at en sykehusundersøkelse ble utsatt på ubestemt tid grunnet korona.
Det tredje var den bortimot totale nedstengningen av landet i 14 dager. Men enda verre at vi måtte fortsette å leve som en øde øy med totalt stengte grenser i veldig lang tid, i og med at ikke andre land ville gjøre som oss, og fordi vår befolkning faktisk da, etter som tiden går, ville ha en lavere korona-immunitet - sammenlignet med landene rundt oss.
How blood plasma from recovered patients could help treat the new coronavirus
By MATTHEW HERPER @matthewherper and ADAM FEUERSTEIN @adamfeuerstein
MARCH 5, 2020

ADOBE
When it comes to creating treatments for Covid-19, the disease caused by the novel coronavirus, the first line of defense may be a century-old technology: purified blood plasma.
Medical literature published during the Spanish flu pandemic of 1918 includes case reports describing how transfusions of blood products obtained from survivors may have contributed to a 50% reduction in death among severely ill patients. In 1934, a measles outbreak at a Pennsylvania boarding school was halted when serum harvested from the first infected student was used to treat 62 fellow students. Only three of the 62 students developed measles — all mild cases.
More recently, plasma-derived therapy was used to treat patients during outbreaks of Ebola and avian flu. And on Wednesday the Japanese drugmaker Takeda Pharmaceutical Co. said it was developing a new coronavirus drug derived from the blood plasma of people who have recovered from Covid-19. Its approach is based on the idea that antibodies developed by recovered patients might strengthen the immune system of new patients.
Ikke bare hun
Haugesunds Avis
Har så utrolig mange jeg leser om og kjenner som ble smittet på Haugaland Konferansen. Noen av de har fått påvist og mange har ikke fått testet seg. Virker som i hverfall omtrent alle som var der har fått symptomer.
Her er bilde fra konferansen. Som altså stort sett består av bedriftseiere på Haugalandet.
Nei men det er mange som er helsepersonell men som har skiftet over til andre typer jobber og som er fult kapable til å trå til om det behøves. Det gjøres kartlegging av hvordan disse stiller seg til dette nå (fått informasjon om dette der jeg jobber da noen er kandidater). Man har også mange som er under utdanning og har kommet langt nok i utdanningen til at de kan fylle mange roller. Er vist en kartlegging av disse også som pågår.
Man kan også stenge ned deler av funksjonene på sykehus og omplassere personell i en periode. Forsvaret har vel noe sanitet som også kan settes inn til å fylle en del roller.
Så det er nok rom for en del kapasitetsøkning.
Man kan også begynne opplæringen/videreutdannelse innen den kompetanses som kreves for å behandle koronapasienter.
Fra sjefen min nå (om humor er lov i denne tråden) Han er syk og var på konferansen.
Kjeder meg egentlig ikke så mye i karantene, men er litt rart at i en pakke ris, er det 8765 korn, og i en annen bare 8752

Jo mer man setter seg inn i dette coronaviruset med et kaldt hode, jo mer skjønner man at tiltakene er helt ute av proporsjoner. Det henger ikke sammen. Dødelighetsraten er godt under 1%, sannsynligvis ned mot en promille. https://www.sciencenews.org/article/coronavirus-outbreak-diamond-princess-cruise-ship-death-rate
Det er forskjell på å dø AV corona og dø MED corona.
Se også dagens klassekampen!
Denne kapasitetsøkningen er jo norske myndigheter godt i gang med.
Noe av det jeg savnet fra Nyborg er hva norsk helsevesen burde gjøre, men som de har MULIGHET til, men ikke gjør.
5 døde i Norge nå. Alle i aller siste fase av livet.
Jeg tror jeg heller stoler på WHO og de beste ekspertene i verden enn en klassekampfyr som husker brøkregning fra barneskolen og tror det gjør han smartere enn dem. Slik er det når man stort sett har med barn å gjøre til vanlig. Man tror man er kjempesmart fordi man kan brøkregning siden hans omgivelser ikke kan forklare 1/3*1/3.
0 til 100k bekreftet smittede tok vel ca 4 måneder om vi regner den første i november, mens 100k til 200k tok omtrent to uker.
Testkapasiteten har i hvertfall fått en boost i det siste. Tallene fra de 3 siste rapportene til FHI:
Totalt 18 062 er rapportert testet for Koronavirus (SARS-CoV2) (per 16.03.2020 kl. 08.30)
Totalt 21 647 er rapportert testet for Koronavirus (SARS-CoV2) (per 17.03.2020 kl. 11.30)
Totalt 28 522 er rapportert testet for Koronavirus (SARS-CoV2) (per 18.03.2020 kl. 09.00)
6874 nye tester på 21,5 timer tilsier en kapasitet på ca 7674 i døgnet nå. Testingen er jo et viktig verktøy så dette er veldig gledelig selv om det fortsatt er behov for langt mer.
Litt annen tilnærming i Sverige:
Så får vi se på fasiten om 2 uker…
Takk EU!
Og der var det 6 døde i Norge:
Over 7k testet i døgnet? Det er jo faktisk rimelig imponerende! Det lover jo godt for å evt kunne begynne testingen av de med mindre symptomer etterhvert også. Det vil hjelpe på å begrense spredningen. De har jo minst 10 dager på seg før skoler/barnehager åpner.
At viruset er laget av Kina i to varianter og deretter sluppet løs med vilje eller uhell er vel «debunked» så det holder.
Synes du det er greit at 0.8% av Norges befolkning dør og kanskje like mange sliter med ettervirkninger?
Du må leve i en fantasiverden.
Testkriteriene er blitt strengere, det er en knapp ressurs og de har opplyst at de ikke kommer til å teste folk med milde symptomer.