Dagens dødstall fra Italia 475
Min daglige regneøvelse gir 2972 døde i dag, delt på 12462 registrete smittede for en uke siden, gir dødsrate på 24%, altså en synkende tendens.
Dagens dødstall fra Italia 475
Min daglige regneøvelse gir 2972 døde i dag, delt på 12462 registrete smittede for en uke siden, gir dødsrate på 24%, altså en synkende tendens.
Hvor mange døde der i går og dagen før?
Rundt 350 siste tre dagene
Antall nysmittede er noe opp også? Kan vel kanskje tyde på at situasjonen bedrer seg noe i nord, men akselererer i andre deler av landet?
Antall døde i Italia per dag:
18. : 475
17. : 345
16. : 349
15. : 368
14. : 175
13. : 250
12. : 189
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/italy/
Dessverre ser det ut til at grafen for antall døde totalt blir brattere… I stedet for å avta, som det så ut som i går…
Fått testet meg i dag, var en ganske ubehagelig opplevelse. Svar i løpet av 1-2 dager.
Testes 200 om dagen her nå (40 av disse ansatte).
Skal være 60 intensivplasser ved maks kapasitet, 8 med corona på intensiv nå.
Kommer til å redusere annen drift fremover, så blir spennende å se hvordan dette etterslepet er tenkt å håndteres.
Var det sånn swab gjennom nese og ned i svelget?
Tok en sånn selv for et års tid siden. Ganske ekkelt.
Ja, først bak i svelget og deretter gjennom nesa og ned svelget.
Hørte fra samboer idag at den testen var ekkel og at jeg var heldig som slapp
Her forventes prøvesvar innen 4-7 dager, synes det er litt lenge, men mulig de legger på noen dager for å slippe folk som purrer opp.
Føler meg litt merkelig i formen, press bak øyeeplene og fryser litt. Et eller annet er på gang hvertfall 
Jeg føler meg litt hypokonder. En hypokonder som egentlig vil gå på jobb i morgen.
Men skal kjenne svært godt etter i morgen når jeg våkner.
Det er noe dritt dette her.
Men magen er god, har ikke løs avføring, mulig det er dårlig tegn, mtp porteføljen? 
Hehe. Er det noe jeg aller helst vil, så er det å komme seg tilbake på kontoret snarest mulig. Hjemmekontor med unge, dame og hund valsende rundt er pyton 
Endelig noen gode nyheter 
Fatter ikke hva som gjør at dette viruset er så dødelig i Italia.
Noe romersk DNA som er spesielt utsatt?
Det er nok ikke mer dødelig i Italia. Selv om tallene nok er litt forhøya pga. høy snittalder i Italia, så viser bare dette at når sykdommen har fått spredt seg nok så vil helsevesenet overbelastes og et stort antall vil dø. I mange asiatiske land har de satt inn mer effektive tiltak enn vi har gjort i Vesten, derfor har de lavere dødstall. Italia er bare litt foran oss andre i løypa.
Vi valgte å ignorere dette for lenge i Europa og USA, og nå begynner vi å se konsekvensen.
Det er nok flere faktorer.
Italia har en gammel befolkning. Alder øker sannsynligheten for død, samt forekomsten av komorbide tilstander som høyt blodtrykk, som forverrer prognosen.
Helsevesenet er fullstendig overbelastet pga dårlig smittekontroll, noe som fører til at leger må prioritere yngre syke som har størst sjanse til å overleve.
Grunnet dårlig smittekontroll er det svært sannsynlig at antall smittede langt overstiger antall testede tilfeller, noe som også forklarer den høye dødsraten.
Spania og Frankrike har vel ganske stort press på helsevesenet også ser det ut som. Mange syke og høye dødstall selv om det ikke er som Italia. Av disse er det vel Frankrike som har klart best helsevesen.
Tipper det kan ha en sammenheng mellom eldre befolkning og smittebærere som tilsynelatende føler seg friske og går rundt og smitter andre. Virker som om viruset har vært der der en stund før det ble oppdaget.
Fremgår jo av div rapporter.
I tillegg mangler det smittevernutstyr og kapasitet hos helsevesenet.
19:56Jenny-Linn Lohne
Haukeland universitetssykehus i Bergen starter forsøk med ebola-medisinen remdevisir i et forsøk på å bekjempe corona-viruset. Studien gjøres i samarbeid med Verdens helseorganisasjon (WHO), skriver Bergens Tidende. – Vi starter muligens i neste uke og vil gi legemiddelet til et tilfeldig utvalg av pasientene. Målet er å kunne si om de som får dette antivirale middelet har et mildere forløp, sier Hans Flaatten, professor og overlege ved intensivavdelingen, til avisen.