Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd

Professor i medisinsk biologi, Ørjan Olsvik, sier til NRK at det ikke var unaturlig å prøve en slik behandling for det nye coronaviruset.

– Men man har fått effekt på en pasient, og det kan ta år på år før dette blir et medikament som eventuelt kan kunne brukes, sier han.

Han forteller at det lenge har vært snakk om at hiv-medisiner reduserer virusets evne til å formere seg. Professoren presiserer at det kan ta årevis før dette blir en kur som kan brukes på mange, siden hiv-medisinen er godkjent til bruk på et annet virus enn coronaviruset.

Det mest positive som har skjedd i helgen er at antall smittede utenfor Kina ikke har økt og at viruset muligens ikke smitter så lett før verten er syk. Det gjør en enorm forskjell.
Når det gjelder dødelighet står jeg vet at den er høyere enn 2,1%.
Jeg tipper over 5%

1 Like

Det kan også ta dager

Jeg tipper under 2%. Men det blir vanskelig å anslå, da det er utrolig mange smittede som aldri offisielt vil få påvist sykdommen.

Håper du “vinner” :slight_smile:

En lærdom av dette burde være at Kina tvinges til å legge ned slakte-markedene og benytter slakterier slik den siviliserte verden gjør.

3 Likes

Nei :blush:. Denne legen i Thailand har ikke gjort mye annerledes enn behandlingen som allerede er i gang i Kina. Han har bare gjort det Kina allerede gjør med et annet blandingsforhold. Han prøvde det på 2 pasienter. Den ene fikk alergiske utfall, den andre ble bedre. Natural recovery og placebo er ikke kontrolert for… så nei, ingen kur innen dager :blush:. Husk Kina bruker Tamiflu og HIV/AIDS medisin allerede og tallene er ganske grimme.

Men de må jo fortsette å teste og se om noe kan hjelpe. Kanskje dette nye blandingsforholdet kunne hjelpe litt?

Hva mener du med dager?
Det er jo mye byråkrati å få godkjent medisiner osv, f.eks ville jo det sikkert ikke vært lov i Norge på lang tid.

«Han understreker at det trolig er lenge til en eventuell kur blir gjort tilgjengelig for de store massene.

– Arbeid med vaksiner og medisin krever store ressurser og tar ofte lang tid. SARS forsvant av seg selv etter ni måneder. Det samme gjør årlige influensautbrudd. Jeg tror også dette utbruddet av coronaviruset kommer til å snu naturlig før en kur blir tilgjengelig for alle.

Men det er selvfølgelig alltid fint å høre om forskere som bryter barrierer og gjør gjennombrudd som kan gi grunnlag for å gå videre, sier Olsvik videre.

– På grunnlag av bare én pasient er det imidlertid vanskelig å trekke noen konklusjoner.»

Syns det er merkverdig hvordan noen tror at en kur bare kan rulles ut til offentligheten innen noen dager…

Det står ikke skrevet i en lov at det skal ta lang tid selv om det vanligvis gjør det. Hvis de finner noe som faktisk virker så kan de godkjenne det på 5 timer om de vil.

Det kjøres randomiserte forsøk på flere medisiner i kina nå, de har nok pasienter å ta av så på noen uker får de vel ganske klare svar.

En midlertidig godkjenning i kina betyr jo ikke at legemiddelverkene i andre land vil godkjenne det samme.

Men les da folkens. Leger i Kina har jo brukt AIDS drugs og Flue medisin i en måned allerede. Dette er ikke noe nytt. Det er kjent at det hjelper. Likevel er CFR over 5%.

Det er flere medikamenter som starter utprøving som man ikke kjenner resultatene av enda.

Ut fra tidligere erfaring kan man jo tvile på opplysninger fra kinesiske myndigheter, selv om det er mye som tyder på et helt annet alvor og transparens denne gang.
Men uansett gir de smittede utenfor Kina viktig info og evt. korrektiv med tanke på smittsomhet, sykdomsforløp og dødelighet. Her er det langt vanskeligere å manipulere de få tilfellene som blir fulgt med argusøyne i de enkelte land.

Ryktemakerne har uansett gode tider på sosiale medier. I Malaysia har myndighetene arrestert seks personer for å ha spredd rynket om at corona-smitte omdanner deg til zombie. Ryktet er spredd som er farsott i landet.

1 Like

Folk har, innerst inne, så sykt lyst til å oppleve en zombieapokalypse😂

4 Likes

Jeg blir helt matt av den situasjonen her. Deler videre fra en på HO, selv om jeg er skeptisk til det siste han sier. Men at folk ligger strødd rundt omkring i gatene… ikke hyggelig.

«Om viruset har så lav dødelig som det hevdes i media, står ikke det i forhold til de dramatiske tiltakene som settes i verk, der byer med millioner av inbyggere settes under karantene. Det er noe som ikke stemmer her. Noen lyver. Antakelig for å unngå å skape panikk.»

1 Like

HO - seriøsitetens høyborg.

2 Likes

Veldig mange grunner til at folk faller, forskjellen nå er vel at ingen tør å hjelpe dem. Så jo allerede andre spredte bilder av folk på bakken som handlet om fyll.

1 Like

Enig i at noe skurrer her … og mange av disse er slettes ikke gamle og svake mennesker ser d ut som … hmm ! Jeg aner ikke jeg , men det gjør meg skeptisk på foreløpig kort sikt, som igjen gjør at jeg sitter cash og kun prøver trade litt forsiktig hver dag :grinning:

1 Like

Husker svært godt en tidlig sommermorgen i Reykjavik. Klokken var 0600, og Islendinger lå strødd i gatene, mer eller mindre “bevisstløse”.

Det var også et “coronavirus”, bare av en litt annen art enn dagens situasjon… :beer:

4 Likes

Grejen är ju också alla andra som gammla, folk med medcinska problem (hjärtproblem, diabeters etc) har svårare att få vård samt att få tag i medicin. Sen så sprids ju alla dessa fall som om de vore kopplat till corona. Dagligen ramlar hundratals gammlingar, storke/yrsel mm, bara det att nu sorteras dessa ut som corona fall. Bara i sverige dör ca 5 gammlingar om dagen i fallolyckor, wuhan har ju fler människor än i sverige.

1 Like

Smitteproblemet med Corona er at det kan smitte i opptil 2 uker foer smitteverten blir syk.

Da er det veldig vanskelig og stoppe det. For hvor mange rekker folk og smitte foer vedkommende ikke lenger er smittevert, og det samme med alle vedkommende har smittet, og det samme med de igjen, osv. osv. Multiplene blir fort store her.

Men virker denne aidsmeidisinen, blir den nok godkjent ganske kjapt. I saafall er (doeds) faren over, uansett hvor mange som blir smittet.