Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd

Akkurat der strides de lærde. Overhodet ikke sikkert at dette viruset er forskjellig fra alle andre virus på akkurat dette punktet. Svenske forskere, blant annet, mener at det ikke kan stemme.

3 Likes

Du kan ha rett. Jeg leste det ett sted like etter at utbruddet ble kjent. Hvis det ikke er sant, blir det selvfoelgelig mye letter og stanse dette.

Men hvis det er sant, hoeres det nesten umulig ut.

Stemmer, les denne https://www.reddit.com/r/China_Flu/comments/exe552/coronavirus_faq_misconceptions_information_from_a/

1 Like

Angående smitte før symptomer, som antakelig ikke stemmer:

Alle skjønner at det er umulig å klare å rapportere rett tall. Om tallene er ca like mye feil for hver dag som går så kan man likevel få en indikasjon på om utviklingen er positiv eller negativ. Samtidig som det uansett gir mening at det er større feilratio på antall smittede enn døde, som vil si at dødeligheten neppe er underdrevet grunnet manglende innrapportering.

2 Likes

Wow… hvis dette er sant (som vi selv har regnet oss litt frem til) så tar FHI en vanvittig risk på vegne av det norske folk🙁.

Chris Martenson har utelukkende spredd skremselspropagande i flere uker. Han hopper på alt av negative indikasjoner såvidt jeg kan se.

Han kan for all del ha rett i alt han sier.

3 Likes

Tror ganske mange bør Google kildekritikk :wink: Samt; Follow the money

5 Likes

Fulgte bare linken til GyldeN.

Men vi har nå selv kommet til at CFR er mellom 5 og 7%… Til og med Marketwatch presenterer det, så akkurat dette virker nå sannsynlig. Er mer skeptisk til idiotene som ber oss sette dagens døde / dagens smittede og kalle det CFR på 2.1%. Det er jo et hån mot inteligens.

1 Like

Gitt at det er enorme mengder smittede utenfor statistikken, så tror jeg det veier opp mot forsinkelsen i sykdomsforløpet hvor man enten overlever, eller ender opp som død. Slik at å dele antall smittede på antall døde gir en god pekepinn, i hvertfall som en konsekvent trendmåler.

At du kaller slike folk for idioter, sier vel mest om deg selv.

5 Likes

Som jeg linket til tidligere i kveld.
Imperial college anslo antall smittede 14 dager tilbake til 4000.
Det er vist at tid fra symptomer til eventuell død er 14 dager.
Antall døde nå er ca 300.
Det tilsier en dødsrate på 7.5%.
Vi må folde våre hender og håpe på myndighetene i Kina lykkes denne gang

3 Likes

Du sier 7,5%, andre sier under 1%.
Umulig å vite per idag. Det viktigste er å finne sammenliknbare tall, slik at man kan tolke trenden.

Så får endelig regnskap gjøres opp npr støvet har lagt seg.

2 Likes
1 Like

Denne var meget bra og utfyllende :+1:

Umulig å vite pr i dag, Helt enig.
Men mine 7.5% er ikke basert på synsing, og det er neppe et urealistisk tall basert på at viruset er ganske likt SARSviruset
Men jeg ville likt 1% bedre.

Med inkubasjonstid mellom 2 og 12 dager, hvor gjennomsnitt skal være 7 dager, hvor kommer lengden på 14 dager fra symptomer til død fra? Sier ikke at det ikke stemmer, men man skulle tro at variasjon var stor avhengig av lengde på inkubasjonstid hos den enkelte og helsestatus før smitte.

1 Like

Det ligger postet lenger opp, men her får du en kopi:

https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-death-rate/

På hvilken måte er viruset likt SARS? Et virus med høy spredning vil være desto mildere enn et virus med lite spredning, slik som SARS. Som gir mening iom at dess hyppigere død jo færre verter som kan spre viruset. Kun 8000 ble smittet av SARS, et tall som forlengst er passert hva Corona angår.