Basert på hele 17 tilfeller. Ikke akkurat statisk signifikans.
17 er langt mer enn 2
Men det er basert på de tidlige tilfellene. Er vi heldige kan viruset ha mutert til en mildere variant.
Mye er langt bedre enn to uten at det gir statistikken særlig tyngde av den grunn.
Et virus med høy spredning behøver ikke å være mildere enn et virus med lav spredning.
Vi vet jo at noen får symptomer etter 3-4 dager vel. Tysker casen er jo det beste vi har nå tror jeg på å se det. Dvs hun kinesiske som smitter folk i ett møte.
Denne er jo noen dager gammel, men god kvalitet og bygger under spesifikt case.
Denne her har den om Tyskerne.
Problemet er vel at man ikke vet eksakt hvor mange som er smittet, fordi ikke alle vil få alvorlige symptomer og fordi kinesiske myndigheter har underrapportert. Derimot vet man mer nøyaktig hvor mange som er døde. Dersom man tar utgangspunkt i de som er alvorlig syke etter smitte, kan det hende du har rett. Tror man får bedre tall om viruset sprer seg til et vestlig land.
Ja, masse vis av usikkerhet.
Men skal man estimere dødeligheten må tallet i telleren være antall døde per i dag og tallet i nevneren være antall med begynnende symptomer ca 14 dager tilbake.
For det tar ca 14 dager fra symptomer begynner til død eventuelt inntreffer.
Da må man samtidig korrigere for antall forventet smittede på dette tidspunktet, ettersom bekreftetede smittede ikke gir et riktig bilde.
Så det blir en hel drøss med korrigeringer om man bruker din metode, og hele øvelsen blir mye mye mer avansert.
Ja vi kan nok ta utgangspunkt i at det tar greit lang tid å dø. Selv om man får symptomer etter 3-7 dager. De som blir dårlige havner jo på sykehus og da kan det dra ut i tid.
Noen kjenner jo ingenting, andre småsyk noen dager. Men de som ender opp med å dø, tror jeg tar tid. Men det har jeg ikke sett noe tallfesting på enda. Er jo ikke alle vi vet hvor lenge de har hatt sykdommen, i Kina er jo det mye rot. I vesten så overlever alle foreløpig.
Jeg har tallfestet det to ganger i dag. Les deg opp.
Greit nok å lese det her, men hva baseres det på? Jeg så den her:
https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-death-rate/
Sjekket kilden.
" The median days from first symptom to death were 14.0 (range 6‐41) days, and tended to be shorter among people of 70‐year old or above (11.5 [range 6‐19] days) than those with ages below 70‐year old (20 [range 10‐41] days, P=0.033)."
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/jmv.25689?af=R
Synes det 2% estimatet virker veldig søkt. Ingen virolog, men klart man må se på antall døde vs. antall friske, og dersom sykdomsforløpet er langtrukket før død, så vil 2% være en grov underestimering. Døde i prosent av smittede kan ikke kalles noe estimat. Det er nok riktig at virus ikke har noen insentiv til å ha høyest mulig mortalitet, men man kan tenke seg at et langt sykdomsforløp som gjør at man smitter flest mulig også fører til høy mortailitet. Typisk vil ALI/ARDS som følge av langvarig pneumoni.
Spørs nå om ikke Oslo børs starter ned 3% ved åpning i dag etter dette fallet i kina.Så får vi se om det ikke går litt opp utover dagen.
Husk at børsene i Kina har vært stengt hele sist uke mens resten av verden falt så sånn sett “tar de oss bare igjen”
Børsene i Kina har vært feriestengt i over en uke i forbindelse med feiringen av kinesisk nyttår. Dette var en ventet reaksjon. Futures i USA og Europa er opp fra fredag kveld. Så selv om vi åpner rødt så bør det ikke bli SÅ ille.
Kina faller så mye som det er mulig med statlig intervensjon… jeg gjetter på det kommer til å falle hardt i dagene fremover også.
Norge er ned bare 0,15% foreløpig. Åpner sannsynligvis i pluss
Hva er siste skrik her?
Fortsatt dommedag eller bedre enn fryktet?
Haha, you wish. Det tviler jeg dessverre sterkt på. Bare se på olja.