Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd

Futures er opp, Europa ventes å åpne flatt.
Her hjemme kan nok oljeselskapene trekke index ned mens andre aksjer kanskje kan gå mer flatt.

3 Likes

Jeg tror mange hausere ble tatt på sengen av denne sorte svanen, derav fantasiene om at børsen skal opp selv om resultatene for både Q1 og Q2 må regnes som tapt.

Tror de som sitter og kniper igjen nå så tidlig i denne koreksjonen vil merke det hardt på verdien av portefølge.

1 Like

Antall registrerte døde i forhold til antallet registrerte smittede er jo det forholdtsallet det er. Man vil jo alltid mangle gode tall før epidemien er over. Forsåvidt en delusikkerhet til underrapportering av tall etter også.
Men nå har dette tallet vært fallende og er nå nede på rundt 2%. Det normale er vel at dette tallet synker etter hvert så jeg tror heller det vil gå videre ned enn opp. Så jeg tror dette tallet er langt riktigere å se på enn antall døde kontra friskmeldte.

6 Likes

Det er helt klart enkelte selskaper og sektorer som det var på høy tid med en korreksjon i.

Gjelder det børsene forøvrig? Jeg tror TINA (there is no alternative) gjelder fremdeles. Så lenge rentebanen er som den er, og selskapene lever opp til forventningene (noe mange ikke trodde var mulig, se bare på Apple, Netflix, Amazon og de andre tech aksjene som står for mye av indeksvektingen), så tror jeg det kommer en kraftig rekly her så fort dette virusgreiene blåser over.

Spørsmålet er ikke om det skjer, men når. Vil ikke sitte med girede bear derivater når det skjer :sunglasses:

5 Likes

1 Like

Åpner bedre enn jeg hadde gjettet på, svakt negativt men fallet ser ut til å tilta.

1 Like

Tredje Coronapositive case funnet i India.

Say no more. Shirstorm is coming.

1 Like

India kan bli den virkelig store bomben. Kommer det ut av kontroll der vil enormt mange bli smittet

Israel er sikre på at dette vil spre seg

“We have just concluded an in-depth and detailed discussion with all Israeli government officials on how to deal with the outbreak of the coronavirus. Our readiness will include all arms of the Israeli administration," Netanyahu said. “Our foremost goal is to postpone the arrival of the virus to Israel. I say “postpone” because its arrival is inevitable. We will then identify, treat, isolate and deal with those infected.”

Because we estimate that the virus will arrive, we will also deal with the procedures designed to isolate those who have been infected and treat them. This treatment will include isolation for two weeks at home. We will explain to Israelis exactly what is required of them. We have closed land crossings, seaports and airports to arrivals from China; this is temporary. We are also updating the Palestinian Authority on all preventive steps and public health measures that they must consider here as well."

4 Likes

Inb4 palestinerene bruker dette som biologisk våpen.

" England vil sette av 20 millioner britiske pund til å utvikle en vaksine mot coronaviruset, melder[ Sky News]

Det var et beskjedent beløp.

Fin link.
SerAftonbladet har tall som kom kl 10.00 idag
Här är de senaste uppgifterna gällande coronaviruset 2019-nCoV:

361 personer har dött i sviterna av coronaviruset. Samtliga utom ett fall är i Kina. I söndags kom nyheten att en person dött av viruset i Filippinerna.

Antalet bekräftat smittade i Kina är nu över 17 200 personer.

Minst 171 fall av bekräftat smittade personer har upptäckts i andra länder utanför Kina, bland annat en kvinna här i Sverige, i Jönköping.

489 personer har friskförklarats.

Källor: Reuters, Johns Hopkins University

Som det tidligere, det positive er at dødsraten utenfor Kina holder seg lav. Kun en person har foreløpig mistet livet.

De fleste tilfeller utenfor Kina begynte å få symptomer for mindre enn 14 dager siden så vi kan dessverre forvente at det tallet vil stige i dagene fremover.

1 Like

Det er mulig.
Samtidig er det et etterslep på tallet av friskmeldte. Kinesiske myndigheter sa før helgen at pasienter skrives ut når symptomene forsvinner og kroppstemperaturen er normal i tre dager sammenhengende. I tillegg må de teste negativt for viruset to ganger på rad.

Gidder ikke blande meg i denne tråden annet enn det er et tankekors hvor mye det skrives her.
Det kan ikke bety annet enn at media har klart å skremme opp folk og det er beklagelig. Fortsatt har ikke dette viruset tatt livet av det antall som daglig dør i Kina av influensa om en legger til grunn dødsraten i Norge.

11 Likes

Alle pandemier har en start.

5 Likes

Det er g anske bra beløp, vi snakker influensa her. Så man starter ikke på 0.

Kina teller ikke døde ved influensa.

Men det er fint du ikke er bekymret. Så får heller vi som prøver å holde oversikt over et event som kan starte nedturen alle venter på.

1 Like