Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd

De hadde vel neppe bygget dette nød-sykehuset dersom dette viruset var mildere enn influensa?

3 Likes

Og WHO hadde nok heller ikke erklært krise dersom dette bare var en mild sesonginfluensa.

3 Likes

Appropo det å ærklære krise.

2 Likes

Jeg slapper fullstendig av.
Dette har vi vært gjennom flere ganger de siste ti årene.
Tiltak er iverksatt for selvsagt å unngå fri flyt av dette viruset og disse tiltakene vil gradvis endre bildet.
En skal ikke kimse av slike utbrudd, men en bør også være rasjonell oppi det hele.

14 Likes

Hva skjedde årene før dette?

Ikke utenkelig at de finner noe som virker i allerede godkjente medisiner.
Til bruk inntil de klarer å komme opp med noe nytt og bedre.

Big Pharma står vel nærmest i kø nå for å reklamere for sine medikamenter. Roche tjente vel astronomiske beløp på svineinfluensa selv om Tamiflu ikke hadde effekt.

Min sønn fikk svineinfluensa og høy feber. Jeg ga ham Tamiflu på kvelden. Neste morgen var han nesten feberfri og dag 2 følte han seg frisk.

1 Like

I snitt, så skulle han ha blitt nesten feberfri kvelden etterpå og uten dag 2 følt seg helt frisk.

Det er vel også vitenskapelig bevist at placebo faktisk har effekt. Har man skallebank en dag og du tror du får en Paracet, men du får en tablett uten virkestoff så vil mest sannsynlig skallebanken gi seg hurtigere enn om du ikke tok tabletten uten virkestoff.

1 Like

Tror det var litt lettere å kontrollere Sars enn Corona-viruset. Det er uklart i hvor stor grad viruset smitter før det viser seg som sykdom i menneskene. Foreløpig er det ingen klare signaler på at de vil klare å stoppe en videre spredning den nærmeste tiden. Derfor blir det også vanskelig å dra paralleller fra grafen du viser hvor børsen gikk opp etter at WHO slo global alarm for Sars.

Tror du det var mange klare signaler den gang?

Total recovered økte nettopp fra 487 til 503, antall døde står foreløpig på samme antall som idag morges.
Min antagelse er at vi vil se flott utvikling i dagene og ukene framover nå, antall smittet vil fortsette å stige, men kurven blir nok ikke like bratt som den har vært.

https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6

2 Likes

Avhenger av India. Hvis det sprer seg der

Hehe uansett så var aksjemarkedet FULLSTENDIG nedkrakket på det tidspunktet. Omx var vel ned fra rundt 1500 til under 450 over et par år med nedgang. Så man kan ikke sammenligne med dagens marked

3 Likes

Tallene kommer som regel i puljer sent kæpå kveld norsk tid. Så du får se kl 23.

1 Like

Denne viser hvordan dødeligheten stiger med tiden med referanse til SARS, synes det ser ut som om vi kan forvente topp rundt 6-8% dødelighet om vi tar utgangspunkt i SARS.

Edit: Artikkeforfatter har et scenario postet i dag på 5.8% om vi følger SARS mønsteret så jeg var kanskje litt pessimistisk over

5 Likes

the good news is that, thus far, the death rate for the Wuhan Coronavirus has been lower than SARS.

Ja så jeg forventer at den skal lande en del lavere enn 9.6% som var det SARS endte opp på

Her er en 14 minutters lett forståelig video som jeg likte:

Skip til 5:10 hvis biologi ikke er interessant.

2 Likes