Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd

Fremtidsutviklingen handler jo om hva som skjer fremover, ikke om hva man vet idag. Jeg tviler på at de klarer å stoppe dette med en gang og at man får dempet redselen med en gang. De fikk jo kontroll på viruset når indeksen begynner å stige.

Epidemic Curve for Beijing SARS Outbreak and Timeline of Major Control Measures From March 5 to May 29, 2003

What he said:

Medisinsk fagdirektør Steinar Madsen i Legemiddelverket sier at smittefrykten kan være overdrevet.

– Det ser jo nå ut som at det er en mindre alvorlig sykdom enn det vi trodde i utgangspunktet. Det ser ut som at rundt to prosent som smittes dør, og det bør vi kunne takle, sier Madsen.

3 Likes

Tror du WHO visste at de kom til å få kontroll med viruset, og derfor gikk ut og varslet global krise?

Nå er jeg ikke med på logikken din dessverre. Det må jo evt være du som tror det, det er jo du som mener at børsen skal gå opp etter advarslet, ikke jeg. Jeg mener du feiltolker en tilfeldighet til å være en relasjon, da det er andre hendelser som skjer parallelt som er avgjørende, nemlig at de fikk kontroll på viruset.

Jeg leste at de som døde ikke er ekstremt gamle, men 50-65 år og er røykere/har åndedrettsproblemer fra før, menn blir smittet 20% oftere enn kvinner,

Fyren på videoen mener at 2% dødlighet er meget høy. Siden videoen ble uploadet for 3 dager siden, har antall smittede nesten tredoblet seg.

Krig i Irak, 9/11, noen år siden IT-boblen, fed kutter rentene. Kan kalle det generell uro. I tillegg kommer et virus som man ikke kjenner konsekvensene av og som WHO går ut og advarer mot (global crisis). Allikevel stiger børsene.

Hvordan er det i dag?
WHO går ut og advarer mot et virus de ikke kjenner konsekvensene av, det er handelskrig, brexit, fed kutter rentene, vi har sosiale medier hvor alle skal hype opp ethvert event osv. Man kan kalle det generell uro.

Du tenker det ikke er sammenlignbart?

1 Like

Iran vs USA også. Brexit. Halve finansverden roper krakk rundt neste hjørne.

Ganske sammenliknbart vil jeg si

Mulig det er sammenliknbart, det er ikke poenget. Jeg tror en del er opptatt av at man skal få kontroll på dette viruset, det vil bli en rimelig drøy shutdown dersom det fortsetter å spre seg i samme hastighet i en måned til.

Jeg tror heller ikke børsen hadde bykset opp like raskt når Sars holdt på om de ikke fikk stoppet viruset. Det er det jeg mener ikke er sammenliknbart før man vet mer. Fremtiden er fremdeles uviss, derfor er det litt tidlig å spå hvordan ting vil utvikle seg den neste måneden.

Man kan kanskje tenke seg at økonomien fint klarer å håndtere disse dødsfallene, selv om det blir millioner, men husk at veldig mange mektige er opp i årene og derfor i risikogruppen for viruset. Det i seg selv kan skape mye støy.

1 Like

Nettopp fordi WHO varslet global krise er sjansen større for å bekjempe viruset. Alle land er da tvunget til å arbeide sammen for å bekjempe dritten

2 Likes

Ja eneste måten å bekjempe spredningen på er å ta viruset på stort alvor, ironisk nok dersom de globale tiltakene og reaksjonen vi ser nå fungerer så vil forståsegpåere kunne slå seg på brystet etterpå og si, neimen det var jo det jeg sa, det ble jo ikke så ille likevel.

8 Likes

Lol, de kan jo i det minste lage en sirkel som representerer usikkerheten i R0 og dødsrate. Her slår de sett fast svært snevert. Ekspertene er jo ikke enige her, og dette er så nytt vi vil ikke vite det på en stund. Å vise til et område hvor man antar det ligger ville man fremstått mer seriøse.
Uansett om de har brukt egne tall, må de ta hensyn til andre tall.
De andre sykdommene er jo etablerte…

Stoler ikke på svenskene, virker som de aktivt downplayer dette. De sier til og med man ikke smitter når man er asymptomatisk. Det er allerede flere tilfeller hvor det rimelig sikkert har skjedd og som andre eksperter viser til. Ikke bare vi nettkrigerne.

Edit;
De har jo gjort den noe større, slik dødsrate er usikker. Men R0 kan være høyere.

3 Likes

Og fremdeles blir man beskyldt for å krisemaksimere. Litt komisk at vi er flere som har mistenkt dette siden tråden ble opprettet. Nasty stuff det viruset der

2 Likes

Det vanlige er at viruset muteres til en mildere versjon:) Man kan alltids være uheldig, og det går andre veien.
Det er dog mye mindre vanlig.

Kanskje Thailand faktisk er inne på noe? 6.te pasienten ute

12 Likes

Tysker casen forklart skriftlig, i tilfelle noen ikke så videon fra Medcram.

1 Like