Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd

Interessant at ingen av de tre tyskerne ble særlig syke men var smittebærere under inkubasjonsperioden. Virker som viruset da er spesielt aggressivt mot eldre / folk med underliggende sykdommer, men ufarlig / ikke verre enn influensa om man er ung og har et greit immunforsvar.

1 Like

Ja, det gjør at spredningen er svært stor sannsynligvis. Men at dødeligheten ikke er så stor sett totalt sett. Men fremdeles tror jeg det vil bli endel dødelighet om jeg får rett i at det vil spre seg svært mye, slik at sykehusene blir presset.
Sier ikke det vil skje i Norge da, men i Asia vil det nok bli kaos på sykehusene. Da vil også unge mennesker som blir dårlig nok til å fare på sykehus kunne dø pgr dårlig behandling/smitte av andre ting osv.
Men det ser absolutt ut som at unge slipper veldig unna dette, men det hjelper ikke gamlingene når de unge sprer dette som tullinger siden de ikke engang er klar over at de er syke.
De testet jo et barn som var positiv mens hele familien var syk, de måtte mase for å få test siden han hadde absolutt ingen symptomer selv etter familien hadde vært syk en god stund. Testet positivt og man kunne også se det på lungene, men gutten merket ingenting.

De som har symptomer er vel langt mer smittsom i tillegg til at de sprer det mer ved å hoste/nyse.

Ja det er rimelig å anta at man smitter mer, men da er man i det minste oppmerksom og forsiktig i desse dager. Friske smitter og vet ikke om det selv, dvs tar ingen forhåndsregler osv. Og resten er ikke redde de, siden de tross alt er friske. Så da smitter jo de gjennom dråpe/kontakt siden de ikke forsøker endre atferd.

1 Like

Kan dette være en mutert mild variant som derfor spres lettere?

Det har jeg ikke noen formeninger eller grunnlag for å uttale meg om. Ikke sett noe om det hittil i hvert fall. Så jeg går ut fra at dette er “normalen”.

Sykdommen var jo svært mild for alle de impliserte, Faktisk så mild at de ikke ante smittefare.

Dagens oppdatering av WHO tallene

5 Likes

Sju nye smittede registrert utenfor Kina. Tilsammen 153. Fortsatt bare mannen fra Filippinene som har mistet livet utenfor Kina. Smitten funnet i 23 land - ingen nye land siste døgn.

3 Likes

Irriterende når jeg skal sjekke kilder på Tyskland så må jeg inn på translate hver gang.

It is an employee of the company from the district of Starnberg, which now employs a total of eight known coronavirus cases. Like six other cases, he is in the Munich Clinic Schwabing.

There are currently a total of ten known coronavirus cases in Bavaria (as of 8:00 p.m.). The ninth case was also announced on Monday evening. It is another child of the man from the district of Traunstein, whose positive findings were announced last week

Syns hendelsesforløpet til denne mannen er urovekkende mtp hvor vanskelig det er å få bekreftet smitten

Kan ha vært forkjølet, og blitt smittet av corona senere.
Hvem vet?

1 Like

Synsing er fint, men det her er det som faktisk skjedde:

The patient, a 55-year-old railway worker living Tianjin, a megacity next to the capital of Beijing, was identified as a potential case in mid-January because he had been in “close contact” with a number of infected patients in the city, according to the local health commission.

On January 19, the man developed a fever and, a week later, he went to hospital and was tested twice for the virus. The results were negative and he was quarantined at home.

He had fever again on January 27, but the third test the next day again indicated that he was not infected.

It was only until January 30, when he was tested again that he was confirmed as infected, making him Tianjin’s 28th case.

The health commission said that up to three tests had been required to confirm an infection in other patients.

1 Like

Nye tall. Hvem har peiling på trenden?

https://www.worldometers.info/coronavirus/

45, 58, 64 antall døde siste 3 dagene?

Og spredningen nesten stoppet opp utfor Kina i det minste.
Stadig økning i forholdet mellom antall “kurerte” og antall dødsfall, som også er positivt.

Kan jo være at Kina underrapporterer, hvem vet?

1 Like

De rapporterer nok hovedsaklig etter beste viten.
Men med et såpass kaotisk bilde, er nok tallene langt fra riktige, uansett.
Det mest nøyaktige tallet vi har å jobbe med, tror jeg er antall døde.

1 Like

Bergen Bios Bemcentinib har med suksess blitt brukt mot Ebola av WHO. Axl hemmere har også blitt brukt mot Sika virus :crossed_fingers:

2 Likes

Jøsses, dette var ny og spennende kunnskap for meg om BGBIO!
Googler BGB601 og ebola men finner ingen nevneverdig informasjon om det du skriver.

1 Like

Nevnes på slutten her.

1 Like