Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd

Sverige…paradoksenes land

Sitat:

Han mener også det ikke er bra å stenge fotballtreninger og andre liknende aktiviteter, men at man heller må tenkte hvordan man kan tenke for å minske smitterisikoen.

————-
Dette kjøtthode kan umulig ha spilt fotball selv

3 Likes

Her er video fra dagens pressemøte på Stavanger universitetssykehus.

1 Like

For rundt en uke siden var det vel litt slik “Oj sh*t der kom førstemann i respirator gitt”, i dag klokka 13 melder NRK om 23 nye innlagte siden i går og da er ikke dagen ferdig.

Lett å stikke hodet i sanden fordi det vi ser når vi prøver å tolke kurvene de neste ukene ser skremmende ut. Jeg tror nok at ditt estimat på 1000 innleggelser om en uke er svært sannsynlig og at det går enda høyere før det topper.

3 Likes

Respirator og innlagt på sykehus er jo to helt forskjellige ting

1 Like

Kanskje feil tråd. Men er kan det det tenkes at den Malaria medisinen er så god at vi nå kan si at det finnes en kur?

Har uke fått lest media idag ?

1 Like

Den norske sjokk-kampanjen mot korona kan ikke begrunnes medisinsk, mener denne legen.

3 Likes

Selvfølgelig er det det og jeg skriver vel ikke at det er det samme? Jeg beskrev psykologien i at folk ikke har så lett for å ta innover seg den kraftige økningen som vil komme.

Jeg var sikkert ikke nøyaktig med datoene heller, den første var innlagt 8. mars. Beklager at dette ikke ble helt eksakt. Per i dag er det 26 i respirator, den 17. mars var det 13 i respirator. Dette i følge VG’s nye oversikt.

3 Likes

Bokanbefalingen er ytterst relevant. Solid av Klein.
«I 2007 publiserte Naomi Klein boka «Sjokkdoktrinen». Den dokumenterer hvordan kapitalismen utvikler seg gjennom katastrofale sosiale intervensjoner.»

2 Likes

Norge tester malaria-medisin

3 Likes

Jøss, utesteder i Oslo er forsatt åpent. (NRK idag klokka 15:13) Trodde alle utesteder var stengt av regjeringen, men de har visstnok fått advarsel om å følge reglene (>1 meter avstand, etc.) sist helg. Hvis de ikke overholder reglene blir de stengt denne helgen. Det kommer jo aldri til å gå med berusende mennesker. :thinking:
“De skal få lufte seg” (NRK klokka 15:16) :joy:

2 Likes

Sjekk utviklingen fra i morges til nå, syv flere i respirator, førti nye sykehusansatte smittet
26 flere innlagt og 62 nye smittede frem til nå. Femtenhundre flere helsearbeidere i karantene. Ca ni tusen flere testet.
Skjermdump fra VGs grafikk.

2 Likes

Jeg må innrømme at jeg begynner å bli mer optimistisk på at veksten ganske raskt bryter ut av en eksponsiell kurve og blir mer lineær i Norge. Så jeg tror vi fortsatt er langt under 1000 neste fredag.

1 Like

Tja, vi får se når effekten av hamstringsrushet slår inn…

1 Like

Burde ikke det ha slått inn allerede, var ikke det forrige torsdag ?

2-14 dager inkubasjonstid, og 5-7 dager etter første symptom for evt alvorlig sykdom?

Nei, tror ikke det slett ennå. Pluss at de som ble smittet da, gjerne har smittet familien etterpå…

2 Likes

En drøy uke til…

Et datasystem fra 1978 hindrer utbetaling av dagpenger. Dette kan bli kaos.

1 Like

Bra at jeg bare er delvis permittert slik at jeg har noe å leve av i det minste.

Antall smittede 113 nå, i følge vg

Siste PK sier Høie at de skal diskutere om de skal myke opp eller videreføre dagens tiltak etter 26. Mars.

Eeehh - det blir stadig flere smittede, flere ligger på sykehus, flere enn noensinne på intensiv, tydeligvis kan yngre bli alvorlig rammet. Er dette noe å diskutere i det hele tatt??

Om noe burde tiltakene strammes til ytterligere. Oslo kommune viser seg fint frem med en tydelig Raymond Johansen som strammer grepet om byen; Monica Mælands respons på samme PK var at kommunene IKKE skal innføre egne restriksjoner utover de landsomfattende… forstå det den som kan.

3 Likes