La oss si at vi ikke gjorde noe og bare lot coronaviruset skylle over oss. Satte et makstak på antall coronapasienter vi tok inn på sykehusene, lot resten dø hjemme. 70-80% ville fortsatt blitt smitta. Selv om de aller fleste unge, friske ikke ville endt opp med å dø ville mange av dem fortsatt fått lungebetennelse og kanskje måttet være borte fra jobb i fire uker. Store deler av arbeidslivet ville altså brutt sammen. I tillegg ville folk blitt svært engstelige og holdt seg hjemme, slutta å bruke penger osv. når de så at myndighetene ikke gjorde noe. Og vi ville fått et vanvittig sinne og tap av tillit i befolkningen i forhold til myndighetene.
Jeg tror kaoset og de økonomiske konsekvensene av dette scenariet ville blitt verre enn de vi ser nå. Aller helst skulle jeg sett at vi gikk inn for suppression nå, full lock-down, som ikke hadde trengt å vare stort over en måned. Deretter streng innreisekontroll. Det tror jeg ville vært det beste både for folkehelsa og økonomien. De to størrelsene er ikke i konflikt med hverandre slik enkelte forsøker å framstille det, tvert imot.