Det er nesten dobbelt så mange som bor i Sverige så per capita er ikke forskjellen i antall døde så stor.
Såklart alle foretrekker en mindre inngripende form, men om det bare er et snev av mulighet for at vi havner der Italia er, så mener jeg at lockdown er bedre.
Du misforstår, Sverige og Norge har den samme tilnærmingen der målet er å oppnå flokkimmunitet. Spørsmålet er bare hvor hardt man skal gå til verks for å få kontroll for å ikke overbelaste helsevesenet. Da er det muligens bedre å gå litt hardt ut i starten og eventuelt gi mer friheter etter hvert. Men når man ser på hvordan det går i Italia så er det ingenting som tyder på at Norge har gått for hardt ut for øyeblikket.
Hvis du går 7-14 dager tilbake og ser utviklingen?
Er vel 5+mill i Norge og 8+mill i Sverige?
Altså ca 60 % flere innbyggere men ca 130% flere døde.
Men det kommer garantert til å endre seg etter omtrent samme mal som hovedindeksen på børsen…
Og de under 60 har trolig underliggende sykdom
Jeg er under 60. Men ikke så langt unna…
Jeg har også underliggende sykdom.
Jeg føler at jeg har mer igjen…
Har du en kilde på at Norge har den samme tilnærmingen som Sverige?
Hør DNB podcast med Professor Bjørn Olsen for å få flere detaljer om den Svenske tilnærmingen:
Blant annet er Svenskene sterkt uenig i stenging av skoler og barnehager, som de mener gir ingen effekt. Når Jan Tore Sanner skulle gi forklaring kom stengingen av at «folk var redde» og at «noen foreldre truet med å ta barna ut av skolen».
Altså er mange av tiltakene til Norge ikke basert på sunn fornuft i motsetning til Sverige…
åpne opp alt , lage greenzone’s rundt om i landet , la de i risiokosonen bo på hotell der til vi har en vaksine… det enkleste er som oftes det beste
hva oppnår vi nå? alle lider, og de som ligger dårlig ann har med meget stor sansynlighet stor sjans for å dø uansett…
Tror ikke vi skal skremme for mye med Italia. Utrolig gammel og syk befolkning.
Island har den høyeste smitten pr capita og null døde. En helt annen befolkning i alder og fysikk.
Men når det er sagt er det alt for tidlig å senke guarden.
10,23 millioner vs 5,33 millioner i 2019
Jeg tror også man kunne laget noen grønn soner i tropiske områder for de som ønsket det der smitterisiko ikke er like stor. I stedet har man kallet tilbake alle eldre i utlandet til “breakout epicenter”
Italy calls in military to enforce lockdown as 627 people die in 24 hours
Dette er så trist… og det er dessverre bare begynnelsen. Ta vare på dere selv og hold dere inne.
Dette er MYE verre enn tidligere antatt.
Unge friske mennesker ligger også nå i respirator.

Der er du igjen jo Pablo. Jeg fikk aldri svar på om du tror land stenger ned grensene sine på grunn av «en influensa»?
Begynner å lure på om du egentlig følger med i det heletatt. Ha en knall kveld!
tror vi har høyere imunforsvar pga årlige virus infeksjoner
Nå som mange er permittert burde vi kanskje ha resurser og personer som kan oppgradere systemet til Windows 95 i hvert fall?
Begynner å lure på om du følger med jeg.
Det er flere innlagt på grunn av vanlig influensa enn på grunn av korona i Norge. Selv best-case scenarioene har vist seg å være altfor pessimistiske.
Det kan selvfølgelig snu, men så langt har vi ikke sett noe i nærheten av de skrekkscenarioene som er spådd i ukesvis.
Han hisset seg opp på to journalister som prøvde seg på sensasjonsspørsmål i en tid der alle bør dra sammen i samme retning. Til og med Chuck Schumer drar i samme retning som Trump nå. Men journalistene klarer bare ikke legge fra seg.
Som vanlig tar de ting helt ut av sammenhengen og beskriver et virkelighetsbilde helt fjernt fra det reelle. Du må nesten se spørsmålsrunden. Det er åpenbart for alle smarte at Trump er den som gjør det riktige og journalistene forsøker å splitte, så tvil, sensasjonalisere hvert ord som blir sagt osv.
Se CNN, de kunne formidlet til det amerikanske folket at det blir laget millioner av tester nå. Amerikanske selskaper tar kontakt og vil lage ventilatorer, respiratorer og smittevernutstyr. Det blir donert penger fra rike til å kjøpe inn millioner av masker. OSV. Men neida det første de hopper på er hvor mye følelsene til en journalist ble såret. De er kun opptatt av å kritisere og når det ikke er noe kritisere så lager de det selv.
Hvem er interessert i det og hvem er interessert i hva som skjer med virussituasjonen?
Dette har vi diskutert i ukesvis, helt siden du mente det var en influensa (noe du fortsatt mener). Så vi kommer ingen vei! Men ha en fin kveld, håper du får rett. 
Edit: i løpet av kort tid får vi se. Husk at det kan ta 14 dager før de smittede legges inn og ytterligere en uke før de blir ordentlig kritiske. Det er vel ganske tydelig bare den siste uken, hvor mange som har blitt lagt inn pga. dette «influensa viruset» som du kaller det. Men jeg håper INDERLIG jeg tar feil.
Vi er faktisk langt foran skjema så du tar feil også her. FHI mente 100 smittede i Norge ved påske. De bommer med trolig rundt 30 gangen eller mer. Som om jeg skulle gå rundt og taksere eiendommer til 1 million for 30 millioner.
Vi har flere unge på intensiven enn vi trodde. Vi har større spredning enn vi trodde. Og pilen peker rett opp (justert for strengere testkriterier).
Her ser det ut som symptomer er værre en spådd. Pasientene er yngre enn spådd. Samfunnet har stoppet mer opp enn vi trodde. Jeg vet ikke hva du har hatt rett i.
Absolutt ingenting.