Jeg er helt enig med deg i at COVID-19 ikke kan sammenlignes med en vanlig influensa. Allikevel greit å huske at det i går var like mange innlagt som følge av vanlig influensa og coronaviruset på norske sykehus.
Det er ikke et influensa-virus, heldigvis. De som får influensa blir skikkelig syke. De fleste som får korona merker det ikke engang.
Hvordan kan man være direkte uenig med @pablo? Noen som leser VG her?
Jeg er usikker på om dette er postet her, det krever enn fulltidsstilling og lese gjennom all synsingen og dommedagsprofetier.
Pablo, for noen uker siden mente du og Trump at dette skulle blåse over og ikke påvirke børsen eller makro bildet.
Nå ser vi tydeligvis at det gjør det.
Folk var Bear hvor du mente det bare var tullball.
Jeg spurte deg flere ganger om du trodde at land stenger grensene sine og skrudde av samfunnet på grunn av en influensa, uten å få svar.
Når skal du åpne øynene for det som skjer utenfor døra di? Se på Italia? 
Det er verdt å ta dette seriøst, og det at folk mener dette ikke er skadelig eller sammenligner det med influensa vil være ekstremt skadelig for oss fremover.
Man har ikke stengt ned verden for et virus som er mindre skummelt enn influensa.
Det finnes ingen immunitet mot dette viruset i samfunnet og det er DØDELIG.
Fordi at det ikke er dødeligere enn influensa i dette øyeblikk, vil ikke si at det ikke har potensialet til å bli det om noen uker…
Fordi han og du ikke skjønner at vi ligger bak Italia i utviklingen. Se på Spania. Se på alle land. Ting øker. Husker du hvor få som var smittet i Italia for 2 uker siden da alle skituristene kom hjem? Svar på det!
Hvem sa noe om at vi ville ha opp mot 30% unge på intensiven? Hvem sa at snittalderen på de som er innlagt på intensiven med alvorlige symptomer i Stavanger skulle være 50 år?
Dere sprer feilinformasjon som er skadelig for nordmenn og mennesker. Tenk over det.
Det er nok av andre land å ta av. Og om 2 uker er det enda flere.
Katastrofe!
Legger den død, men husk at i DENNE situasjonen kan det være veldig skummelt å være etterpåklok… og som du har tidligere antydet så er det ikke medieskapt at land går i fullstendig lockdown. 
VG har nok ikke den påvirkningen som du tror.
Jeg har allerede meldt inn Pablo til moderator da jeg mener bagatelliseringen hans er vanvittig uansvarlig.
De velger tydeligvis å la han spre sin Fake News og bidra til at folk ikke respekterer rådene fra FHI og våre ledere.
Det mener jeg de må få en slutt på.
Om det er noe avvik så viser jo VG og andre at det her viser seg at flere unge får problemer enn forventet. Så det han sier er direkte feil og er således skadelig for befolkningen.
Jeg kan ikke anbefale folk å komme her på forumet lengre hvis jeg ikke føler det er trygt.
Du møter deg selv i døra med det du skriver nå Pablo.
Veldig naivt, usaklig og ikke minst usmakelig den siste kommentar der.
Den kunne du spart deg for syntes jeg…
Du er voksen og burde skjønne at det å være realist ikke har noen sammenheng med å ønske noen noe vondt.
Derimot det stikk motsatte, man ønsker at folk skal være varsomme og ikke bagatelisere en pandemi slik du gjør.
Da må du passe på å ikke lese aviser eller følge med på debatter. Og så må du anbefale folk du kjenner å ikke lese aviser og høre på nyheter.
For da risikerer du å lese artikler og leserinnlegg fra fagfolk som er helt enig i det jeg sier.
Kanskje best du ikke er på forumet i det hele tatt dersom du er så følsom for andre meninger og synspunkt.
[quote=“Morti, post:7654, topic:19259, full:true”]
Fordi han og du ikke skjønner at vi ligger bak Italia i utviklingen. Se på Spania. Se på alle land. Ting øker. Husker du hvor få som var smittet i Italia for 2 uker siden da alle skituristene kom hjem? Svar på det!
Hvem sa noe om at vi ville ha opp mot 30% unge på intensiven? Hvem sa at snittalderen på de som er innlagt på intensiven med alvorlige symptomer i Stavanger skulle være 50 år?
Dere sprer feilinformasjon som er skadelig for nordmenn og mennesker. Tenk over det.
[/quote
Jeg klarer ikke diskutere med deg fordi du har allerede bestemt deg for at dette er så forbanna farlig, tok du deg bryet å lese artikkelen fra VG jeg postet over?
Er det denne saken du feilaktig referer til og samsvarer det med noe av det du sier i det hele tatt eller beviser det at du tar fullstendig feil og sprer usannheter?
Jeg tåler helt fint og er ikke følsom for deg. Jeg tenker på de som kunne finne på noe så dumt som å høre på deg.
For mange tar det lang tid å forstå eksponentiell vekst. Enkelte skjønner det aldri.
Paddy, husk at også de lærde strides om dette.
Ref. artikkelen du henviste til.
Det finnes bla.a en facebook gruppe bestående av mange (2500+) av landets leger (verifiserte) som ikke er enige i hvordan dette blir håndtert.
Denne Pablo har den indre justisen på forumet forsøkt å ta tak i selv. Vedkommende fnyser bare av det. På tide med noen minutter på gangen av mod.
Helt enig at det er nå DT skal samle folket, det er jobben hans. Vil han klare det?
Nå har han ikke holdt så mange pressekoneranser,… At en statsleder holder pressekonferanser i en krisetid, tar jeg som en selvfølge. Derav hører det til at han må takle spørsmålene som stilles. Slik som også andre statsledere må.
Jeg vil ikke diskutere med deg heller. Kan du ikke gå og gire noen bulls mens jeg diskuterer som en voksen her?
Jeg leste saken og ser ikke hva den har med saken å gjøre i det hele tatt. Vi diskuterer ikke debatten nå, men om viruset er farlig eller ikke. Har jeg sagt noe sted at vi vil få mange flere dødsfall enn Italia? Nei jeg følger jo med. Og kan matematikk.
Det er ingen her på forumet såvidt jeg har sett som har snakket om at 150 000 nordmenn vil dø. Vi vet jo alle at det er flere smittede enn testet positiv. Det er et så dumt plan å diskutere på at jeg ville aldri finne på noe slikt.
Men det Pablo sier rett ut er at viruset ikke er farlig, underforstått gå ut og lev livet ditt som vanlig. Myndighetene lyver…
Farlig! Og du backer han.
Kunne funnet flere artikler men dette viser vel poenget mitt.
Og hvordan viser det poenget ditt? Viser ikke poenget i det hele tatt. Tvert i mot. Du linker en artikkel som helt øverst i første setning sier at
Sitat
antall pasienter under 50 år som trenger intensivbehandling for corona-smitte er «høyere enn antatt»
Bullshit. Det har jeg aldri skrevet noe sted. Viruset er opplagt farlig for folk som er svært syke fra før av.
Men jeg synes ikke at man skal legge ned samfunnet og verdensøkonomien av den grunn.