Det er 15 personer i Finland som kan være smittet med coronaviruset, skriver Yle.
Og det kan se ut som om noen kinesiske nordlysturister kom via G-moen og Kirkenes
Eh, kan man ikke bare ha innreiseforbud mot kinesere og spesielt de fra Wuhan? Inkubasjonstiden til viruset er såpass lang at man fint kan dra på ferie og smitte folk og ikke oppdage symptomer før man er hjemme igjen.
Disse kineserne smatt vel avgårde før utreiseforbudet ble innført i Kina.
Det er mer sansynlig at friske mennesker lever lengre før de evt dør.
Noe vi også ser i Kina.
VLOG fra en irsk lærer som bor i Wuhan. Anbefales.
Ny situasjonsrapport fra WHO
Personen som er smittet i Finland, dro ikke via Norge…
Oppdatert sak.
Kort om forskjellen mellom influensa og corona, sengeplasser som kreves, eksponensiell vekst osv.
Bekymringen min er ikke nødvendigvis viruset i seg selv, men mer mengden smittede som trenger tilsyn kontra sengeplasser. Der er caset tror jeg, at folk rett og slett ikke får hjelp.
Nyheter fra innsiden av Kina har også tørket helt opp.
Interessant oversikt over hvor forberedt forskjellige land er for å takle pandemier
“collectively, international preparedness for epidemics and pandemics remains very weak”
Stiller meg høyst tvilende til at Sverige er bedre forberedt på dette enn Norge. Helsevesenet i Sverige er ihvertfall generelt mer overbelastet. Og oversikt over hvem som i det hele tatt befinner seg i landet er bare enda dårligere enn her. I teksten opp til høyre, under “75%” så står det dessuten at den viktigste faktoren er mulig “dual-use research”. Desto mindre et land driver med slik forskning desto bedre kommer man altså ut i denne undersøkelsen ? Men det er jo ikke nødvendigvis noen fordel ved selve bekjempelsen av en allerede eksisterende pandemi.
Første Corona virus case oppdaget i India. Det er på tide å kjøpe girede bearderivater!
Det som er bekymringsfult i de kinesiske statistikkene er at det er så få som blir friske.
Samtidig så er det vel ingen av pasientene utenfor Kina som har dødd enda, det er jo positivt.
Det er en helhetsvurdering av å forebygge, oppdage og svare på epidemier og pandemier. Det jeg synes var interessant var ikke om Sverige eller Norge scoret best, men at konklusjonen var at verden kollektivt sett kom veldig dårlig ut.
Man ser ihvertfall ut til å få mange som er syke ganske lenge, samtidig