Jeg blir usikker når du er så vanvittig påståelig, og jeg er ganske åpen for at du har rett. Men, har du kilder på utsagnene dine, siden de er ganske konkrete?
Av ren nysgjerrighet
Jeg blir usikker når du er så vanvittig påståelig, og jeg er ganske åpen for at du har rett. Men, har du kilder på utsagnene dine, siden de er ganske konkrete?
Av ren nysgjerrighet
Har jeg oversett noe? Hvor er artikkkelen antatt?
F.eks her:
Viser ingen forskjell i ACE2 basert på kjønn, alder, rase
Forøvrig ser jo europeere ut til å bli lett smittet, det er jo et utbrudd i Tyskland som stammer fra et møte der det var en kineser tilstede.
Noen som kan noe mer om det denne kommentaren henviser til?
“And isn’t it also the case that there are legitimate, well-established differences in ACE2 allele frequencies (and thus gene expression) between those of different ethnicities?”
Her er forøvrig en studie som predikerer dødsrisiko ved viral lungebetennelse. 14% dør. Det er fra kinesisk hold bekreftet at dette er ganske likt ved nCoV-2019(så langt). Men det ser vel ut som mange flere nCoV-2019 pasienter utvikler lungebetennelse enn ved “vanlig” influensa. Og disse 14 prosentene er jo med optimal behandling. Hvis det ikke er nok sykehussenger så man jo tilbake til middelalderen for de pasientene som ikke får adekvat behandling. Da er jo lungebetennelse veldig dødelig.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6901688/
Moralen er, ikke få viral lungebetennelse.
Hvem er det som har stengt ned i frykt for viruset? Kina? Japan nekter cruiseturister å komme i land og Korea har vel stengt ned fabrikker?
Dette trenger ikke bety noen ting altså, jeg har ikke lest hele studien.
Jeg tror en del ønsker seg konklusjoner i stedet for å leve i uvisshet.
Den første smitten blant mennesker skjedde sannsynligvis i midten av desember. Det var først i midten av januar at dette hadde spredt seg til flere hundre personer og det begynte å bli krise i slutten av januar.
I samme periode har dødsfall steget fra ca 20 til 565. Det vil si over 14 dager. På 2 dager etter denne 14 dager perioden så steg dødsfall til 724 og antall smittede til 34 875, og det er der vi er nå.
Dette er da utviklingen rett etter en måned fra viruset sannsynligvis begynte å smitte mennesker.
Inkubasjonstiden i snitt er ca 5 dager, og sannsynligvis er det da man er smittebærer. Det vil si at fra man får viruset, så tar det i snitt rett under en uke til man begynner å smitte andre.
Smittsomhet i virus måles gjennom hvor mange nye personer som blir smittet i snitt av hver enkelt person som er smittet. Er tallet under 1 vil det dø ut av seg selv. Per nå er det stor usikkerhet men det estimeres til mellom 1.5 og 3.5 mens influensa har ca 1.3 og Sars hadde ca 2.
Med store mørketall så vet man ikke noe om dødeligheten og siden folk har så mange rare konspirasjonsteorier rundt dette gidder jeg ikke blande meg inn. Det viktigste slik jeg ser det er at følgende konklusjoner virker logiske:
Jeg tror dette blåser over, og at det ikke blir noen superkrise. Men jeg tror det skal bli verre i en måneds tid før det blir bedre, og at dette vil tynge verdensøkonomien helt fram til april / mai, og at spredningen utenfor Kina (spesielt i asiatiske land) vil gå kraftig opp neste par månedene. Men at det vil ta tid før vi får fasiten, og at det fortsatt er stort utfallsrom. Mange muligheter både for at det skal gå bedre og verre enn hva jeg tror. Og jeg tror at her må man ta tiden til hjelp, selv om vi alle kanskje helst vil ha en fasit nå så tror jeg det er greit å konkludere med at man ikke vet så mye om hvordan dette vil utvikle seg framover. Jeg tror vi vet mye mer om ca 2-3 uker det vil si rundt månedskifte.
Her er forøvrig den ene av de 2 fase3 forsøkene som nå gjennomføres i all hast i Kina med remdesivir, den mest lovende medisinen basert på pre-kliniske resultater.
De kinesiske forskerne anslår dødeligheten til 2% generelt og 11-14 for de som blir alvorlig syk(på nivå med “vanlig” viral lungebetennelse).
2% generelt! Er jo skyhøyt, 20 ganger høyere enn “vanlig” sesonginfluensa.
I mine øyne er det ikke far fetched at et virus som hopper fra dyr til menneske får en affinitet for den genotypen som eksisterer der det faktisk muterte. Hvis ikke ville det jo aldri skjedd. Gitt at det stemmer at det er forskjellige alleler i verden for den receptoren som viruset bruker for å trenge inn i cellen, så ser jeg ikke på det som videre usannsynlig at viruset vil ha større affinitet for det allelet som det opprinnelig muterte til å kjenne igjen.
Dette er jo bare tull. Svineinfluensa. Spanskesyke.
Interessant, får mye info om de ulike casene her. Legger merke til de fleste har kjent på symptomer lenge før de nå endelig har blitt diagnostisert/testet positivt.
Finner han ikke bare på et tall? Jeg kan si 200k nye tilfeller om dagen, men det blir ikke sant fordet.
Er vel standard Zerohedge det. Ta alle de mest negative ryktene og estimatene og presentere det som fakta.
" Vi anslår at omtrent 50.000 nye blir smittet i Kina hver dag. Dette er mye høyere enn det myndighetene rapporterer, forteller professor Neil Ferguson ved Imperial College London.
Han regnes som verdens ledende ekspert på analyse av smittespredning. Ferguson legger til at antall urapporterte tilfeller øker hver eneste dag.
– Jeg støtter analysen til Ferguson, sier smitteekspert og overlege ved Folkehelseinstituttet, Preben Aavitsland."
Så selv om Zerohedge selvsagt vil fokusere på worse case, så er dette faktisk backet av eksperter.
Selv en norsk, han tørr til og med si det i media.