Tja. Jeg antar at eldre er overrepresentert på et cruise, så derfor vil nok det bli en eventuell forhøyet dødelighet.
Det må jo også være mye større fare for å bli smittet om bord i en slik balje, enn om du for eksempel holder deg hjemme.
Alle kan vel ikke sitte hjemme i flere måneder. Nå åpner de jo opp for hverdagen igjen i Kina, det må vel merkes på tallene etterhvert.
Pressekonferanse på NRK nå(WHO)
Hver eneste dag dør det over 100.000 mennesker her i verden. Det gir litt perspektiver på dette viruset som nå har tatt nær 1000 liv over snart to måneder, hvorav to utenfor Kina.
Men for verdensøkonomien ser konsekvensene ute til å bli relativt sett langt større.
Frykt er i grunnen fryktelige greier.
Det stenges inne 400 millioner mennesker. Man ødelegger ikke økonomien for bagateller.
1000 eller 50 000. Spørs vel hvem man tror på.
Antall døde holdes vel nede sålenge de har nok resurser, dersom folk ikke får ordentlig behandling vil den nok øke drastisk.
Jeg tror på WHO og informasjonen man får fra tilfellene utenfor Kina.
Ingenting med den informasjonen tilsier at Kina underrapporterer antall døde med mange, mange TUSEN prosent.
“Spol frem till 2020. For det første vil jeg si at det er helt irrelevant at 230 000 dør av vanlig influensa i løpet av et år. Det er en del av “normalen”, og dette er innbakt i normalveksten. For sykelen er det avvik fra normalen som betyr noe.”
Jeg syns det er påfallende bemerkelsesverdig hvordan flere skal referere til den såkalte “vanlige influensaen” og hvor mange den smitter og dreper hvert år–og at dagens virus bare er blåbær i forhold. Som Kredittstrategen i DnB Markets ovenfor påpeker, så er ikke dette viruset en del av normalen hvert år, derfor ville det–og er det fortsatt-- grunn til bekymring siden dette viruset smitter såpass lett.
På et skip så resirkulerer de vel en del av luften?
Ikke noe sted å være mao da viruset kanskje spres gjennom ventilasjonssystemet på hele skuta.
Tror ikke et skip gir rette tall på hvorledes viruset sprer seg i andre situasjoner.
Overskriften her burde vel heller være at 24 dager var den høyest registrerte inkubasjonsperioden, mens medianen de har kommet frem til var 3 dager.
Spørsmålet blir vel hvorvidt man må holdes i isolat i 24 dager i stedet for 14.
Det er et greit synspunkt, men hva med klassifiseringen? Hvis man har både virus og hjertesykdom så registrer dødsfallet som pga hjertet.
Videre blir folk avvist for testing når de får det for travelt eller er tomme for test-kits? Den type problematikk.
På disse «sykehusene» er man jo garantert å bli smittet. Bare tenk på de sanitære forhold! Grøss og gru.
Ser jo faenmeg ut som lasarett fra andre verdenskrig. Eller som en KZ-leir.
PÅ pressekonferansen til WHO i dag kom dette spørsmålet opp. Men WHO har foreløpig ikke endret sin anbefaling om 14 dagers isolasjon.
Man viste blant annet til ebola-viruset, der en svært lang inkubasjonstid i praksis kom av at man var smittet to ganger. Så her trengte man rett og slett mer info.