Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd

WHO-SJEF: EN STOR TRUSSEL MOT VERDEN UTENFOR KINA

Det nye coronaviruset utgjør en stor fare ikke bare for Kina, men resten av verden, sier WHOs toppsjef. Viruset har til nå tatt livet av over 1.000 personer.

Kun to liv har gått tapt utenfor Kina, men begge personene ble smittet i Kina.

De siste dagene har det imidlertid vært flere tilfeller av smitteoverføring i Frankrike og Storbritannia mellom personer som ikke har vært i Kina.

– Med 99 prosent av tilfellene i Kina, er dette fortsatt en alvorlig krisesituasjon for landet, som også utgjør en alvorlig trussel for resten av verden, sa generaldirektør i Verdens helseorganisasjon, Tedros Adhanom Ghebreyesus, på en pressekonferanse i Genève tirsdag.

Samme dag innledet FN-organisasjonen en todagers konferanse om virusutbruddet.

Mandag døde 108 mennesker av viruset i Kina, ifølge landets helsemyndigheter. Det er første gang siden viruset dukket opp i desember, at det blir registrert over 100 dødsfall på en og samme dag. (NTB)

Er ikke den verste konspirasjonsteorien jeg har hørt :stuck_out_tongue: Høres logisk ut for meg at jobben med å teste når alle skal testes samtidig ikke går opp. Regner også med at mange smittede ikke blir sjekket, da funksjonsevnen hos de fleste smittede er høy.

Amerikanerne rømmer Hong Kong

Helt klart propaganda, men med en liten glipp med litt løssluppen statistikk? “You have a 70-80% chance to recover”
Kansje uten medisinsk utstyr :thinking:

Den britiske supersprederen har ikke vært i Kina…

https://www.nrk.no/urix/har-ikke-vaert-i-kina_-kobles-likevel-som-smittebaerer-til-elleve-briter-1.1489847

Har vel vært i Singapore på businessmøte.
Eller blander jeg?

1 Like

Nei , du blander ikke. Han var på businessmøte i Singapore, og dro videre på ferie i Alpene. Det visste jeg jo egentlig…

• Fakta: Det er trygt å motta pakker fra Kina

– Ja, det er trygt, understreker Verdens helseorganisasjon (WHO).

De påpeker at de vet, fra tidligere analyser, at coronaviruset ikke overlever lenge på objekter som pakker og brev.

Her link til saken Manus postet:

https://www.dailymail.co.uk/health/article-7987733/Killer-coronavirus-live-doorknobs-bus-handrails-protective-gear-NINE-DAYS.html

Hvem har rett?

Edit: Jeg sjekket Daily Mail. Jeg er en noob der. Aldri lest den avisen. Så jeg googlet og fant denne:

Nice, skulle inn og redigere trådnavnet så hadde allerede noen gjort det. Dette forumet er en maskin.

5 Likes

70-80 % sjanse til å overleve når man først har fått lungebetennelse kan være et fornuftig estimat.
Mange med knapt symptomer vil trekke dødsraten atskillig ned.

Ja, det er jo slik at 80% kanskje får milde symptomer, mens de øvrige (15+%) får lungebetennelse, men av de er jo det bare 3-4% (av totalen) som virkelig er super kritisk.
Ingen av de 80% dør. Men vi vet jo at ca 2% dør totalt, de blir jo av de 15-20% som blir lagt inn på sykehus.
Egentlig er jo det alvorlig å si at 20-30% av 15%+ av alle smittede dør.
Det betyr 3-4,5% dødelighet da om vi sier 15% får lungebetennelse, som vi begynner få dokumentasjon på nå, som jeg syntes er alvorlig høyt!

1 Like

Vi vet kanskje bare om 10%-20% av de smittede, og da ville dødligheten være godt under 1%.

Det er min hypotese.

2 Likes

Jeg er jo enig i at vi sikkert ikke vet om mer en enn tiendedel av alle smittede, så der henger jeg meg bare på Ferguson. Eksperten fra England.
Men det med 80% milde og 15% hospitalisert er jo forskning som sier. Kan selvsagt være det er noe bias med at pasientene er litt mer syke enn totalen, men egentlig skal det være noenlunde riktig. Det er tross alt ikke snakk om kun en gruppe som alle er innlagt på sykehus som vi også har sett forskning på.

Om en mnd + vil vi få helt sykt bra data fra Cruiseskipet. Som det er nevnt tidligereh er så er jo det selvsagt en eldre populasjon, men det er jo egentlig der vi er mest nysgjerrige. At voksne friske ikke har noe særlig å bekymre seg over er allerede greit bekreftet, så nå er det mer hvor dødelig er dette for gamle/syke.

2 Likes

Joda, egentlig helt enig med hva du skriver her. Tallene utfor Kina blir mer og mer spennende for hver dag som går.

Nettavisen leserne er vist ikke noe særlig bekymret. Hvordan definerer man egentlig en menneskelig katasrofe? Må man ta livet av FLERE enn influensa globalt? :sweat_smile:

Enten har denne senatoren tatt litt for mye tran, eller så er Convid-19 trolig det som avslutter et fantastisk bull market.

1 Like

Hva sier han da? Er ikke noen video som starter…

1 Like

Et sted mellom 50 millioner og 500 millioner døde
En effekt av 5 milliarder smittede og dødlighet et sted mellom 1% og 10%.

Gjør oppmerksom på at videoen er fra 30 januar, så her kan det være en annen status pt. Jeg har ikke satt meg inn i saken.