Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd

Takk for link :+1::grinning:

Ja mange flere, og i en friskere befolkning enn det snittet som vanligvis gir tapt for influensa.

Først ditt kriterium om mange flere.
Mange er et upresist anslag, men la oss si at mange er flere enn tre, altså 4.
Dr Leung fra HongKong varslet tidligere i dag at viruset kunne smitte 60 % av jordens befolkning om detikke ble stoppet.
Det er grovt regnet i overkant av 4 milliarder mennesker.
Dødsraten ved vanlig influensa på verdensbasis er maks rundt 500 000 pr år
Gitt at 4 milliarder blir smittet og 500 000 dør gir det en dødsrisiko på 0.05%
Om vi begrenser antall smittede til 1 milliard vil 500 000 døde gi en dødsrisiko på 0.2 %
Disse risikonivåer er hinsides lavere enn de anslag som presenteres som seriøse, fra 1%og oppover.
Så ut fra antall døde må vi regne med en menneskelig katastrofe om spredningen ikke begrenses.

Ditt andre kriterium, i en friskere befolkning enn det som vanligvis gir tapt ved en influensa er vanskeligere å kvantitere.
Men vi har sett at også unge og friske kan dø.
Såla oss håpe at de kinesiske tiltakene virker og at resten av verden, inkludert Afrika, også gir sitt bidrag.

Må si jeg synes folk her snakker alt for mye om hva som er fakta. Vet vi egentlig hva som er fakta? Min mening er at dødeligheten kan være alt fra 0,1 til 10%. Vi vet sannelig ingen verdens ting. Dette er Kina det menneskene har svært begrenset mulighet til å kommunisere med omverdenen.
Vet vi at dette rammer eldre i større grad enn andre? Ja, hvis du tror på hva Kina selv utgir av info, men kunn da

Dette ser for meg ut som barn

2 Likes

Det beste er kanskje å la dette ligge.
Begriper ærlig talt ikke hvordan denne tråden nå snart kan ha 1400 innlegg.

2 Likes

Er dette din mening kan du jo bare la være og åpne tråden selv

3 Likes

Den største hendelsen i internasjonal økonomi siden handelskrigen startet, med fare for ukjent antall tusen menneskeliv.

Tenke seg til at det engasjerer ja😅

2 Likes

Fordi dette er noe verden aldri har sett de siste 100 år.

Hm, det er en del parametere her, med tanke på hygiene, mat og luft. Dvs, forskjell på fattigf og rik med tanke på matmarkeder med flaggermus osv, tilgang på mat, rent vann, ren luft.
Hvordan er det med covid 19 med tanke på air-condition, og de vanlige utbruddene av norovirus, som av og til hjemsøker skip og sykehjem?
Er glad i å være ute, så tanken på å være innesperret på et cruiseskip eller et rom i Wuhan, Urgh.
Vel, har kjøpt nye såper…

Det var for jævlig å se på. Har selv 3 små her, så slikt gjør inntrykk.
Man kan bare undres på hvorfor det legges 2 barn sammen i en bodybag.

Enfants er det franske ordet for barn, ja.

Det er vel for å legge søsken sammen, Forhåpentligvis ikke på grunn av mangel på bodybags.

1 Like

Det kan jo bare bety en ting. Bodybags begynner å bli en mangelvare. Så er spørsmålet, begynner det å virkelig å bli en mangelvare etter 1000 døde i en by med 20 millioner mennesker?

1 Like

Fult mulig å skjule tråden.

1 Like

Hvor kommer videoen fra, hvilket sykehus, hvilken by? Kan være mye fakenewws på twitter, som da dritings kinesere ble påstått å være coronadødsfall.

Vanskelig å verifisere uten verken kilder eller bevis for at videoen i det hele tatt er ny.

1 Like

Absolutt kan det være det. Men virker for meg ekte.

Peter Warren om Covid-19 fra 39min, https://tiderpenger.libsyn.com/peak-crazy

Skal vel litt til for et troll å trylle frem beskyttelsesdraktene og likene, og ingen økonomisk gevinst av å klare det

Ekte, fra hvor, når og hva var dødsårsaken til barna?
Alt blir jo spekulasjon, i beste fall, alt fra en fransk twitterbruker uten kildehenvisning…