Stort utbrudd i India vil nok få helt andre konsekvenser enn de vi ser i kina. Gitt helsevesenet sin kapasitet.
Tror de stokker om på tallene der ja korrekt antall ser ut til å være 33k så kan man vel fort gange det tallet med 10-600 så har man antallet leger.
Edit, snittet er 109 pr, sykehus.
Noen som vet utfallet av den Coronacasen i Trondheim? Tar det lang tid før svaret på en slik prøve foreligger?
Ser lungebetennelsen fra covid-19 annerledes ut enn lungebetennelse av alle andre grunner? Synes egentlig det høres rart ut å kunne bekrefte covid-19 uten en test da alle symptomene såvidt jeg har fått med meg (sår hals, feber, kroppsverk, pusteproblemer, lungebetennelse osv) er ganske vanlige og uspesifikke.
Skal være 19,7 tusen til 33 tusen
WHO anbefaler folk å nyse i albuen mens disse kinesiske legene blir smittet
De gode nyhetene uteblir. Neste uke får vi se effekten av at folk dro på jobb igjen i kina. Tror det bare øker smitten.
De får nok ikke fly før i april. Treffer flybransjen hardt dette. 30% av globale flygninger rammes direkte eller indirekte.
Leste at 2 av de smittede var taxisjåfører i Tokyo. Ikke akkurat ideelt når man tenker på hvor mange som har vært innom dem.
Trafikktall for Wuhan siste uke:
Jeg mener denne er av stor verdi for å se de faktiske konsekvensene av viruset. Markant reduksjon i trafikken sammenlignet mot gjennomsnittet.
Ser Beijing har samme tendens.
Spørsmålet er ikke om det blir konsekvenser for verdensøkonomien, men hvor mye.
Dette er vel køstatistikk? i så fall er det verdt å merke seg at en relativt liten reduksjon i antall biler vil gi store utslag.
Et potensielt vesentlig poeng
Vær nå så snill og ikke snakk høyt om Virusets påvirkning på trafikken, det kan føre til at Oslo´s byråd vil vurdere det som en virkemiddel for å lede oss inn i en grønnere fremtid…
Jeg tror Bloomberg nylig meldte at BNP-veksten i Kina for første kvartal trolig blir redusert fra 6 til 4 prosent. (Sorry, har ikke link for hånden). Det er jo temmelig markant, men neppe veldig viktig for verdensøkonomien hvis en del av dette kan hentes inn igjen i neste halvår.
Men for enkelte bransjer som reiseliv snakker vi om helt andre tall.
Starter ikke produksjonen i verdens verdikjeder snart opp for fullt vil de negative konsekvensene spre seg.
Se for deg Tyskland om de plutselig ikke har deler til en allerede skakkjørt industri?
Jotun i Kina var stengt i 2-3 uker, så startet de opp igjen. Hvis det skulle være sympomatisk kan mange verdikjeder leve med det. Så har du andre verdikjeder der forsinkelser på dager er alvorlig. Kanskje den mest sensitive produksjonen kan holdes oppe av ansatte med solid verneutstyr, mens offentlige ansatte og private ansatte i frisørsalonger kan vente.