Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd

Hørte rykter om at viruset kom fra en undergrunns forskningslab som drev med biovåpen. Er det bare sprøyt?

Ja det er bare sprøyt.

1 Like

Sikkert bare konspirasjonteoretikerne som har fått vann på mølla.

Viktig å ta alt av ny info med en stor klype salt. Mange som er tjent med å blåse opp saken og som er villige til å gå langt for å gjøre det. https://www.nrk.no/norge/spreier-falske-nyheiter-om-coronaviruset-1.14881764

Nei de to labbene er ganske kjent, og ja det er en teori

1 Like

Tror det var noe med en “paraply organisasjon” eller noe sånt…

1 Like

Nye tall gir 171 / 314 x 100 = 54.4% sjanse for smell om smittet.
Så det går nedover da, det er jo positivt.

En statistikk som ikke fungerer iom at det kun er antall døde man vet med relativ stor sikkerhet. Hvor mange som faktisk har vært smittet, men senere blitt frisk er umulig å vite.

Investeringsdirektør i Nordea Liv, Leif-Rune Rein:

“– Vi anbefaler fortsatt en overvekt aksjer, og tror imidlertid de økonomiske effektene blir begrensede og at dette ikke vil hindre en globalt moderat syklisk oppsving. Tilbakeslaget i markedene burde i så fall være kortvarige.”

Med såpass brutal nedstenging i Kina, og potensielt flere steder i verden når det sprer seg, så kan jeg nesten ikke tro det Nordea sier. Man ser jo en umiddelbar effekt på etterspørsel etter diverse råvarer, det kan være alvorlig for noen om dette varer lengre enn tidlig feb.

Det sagt, så er jeg allikevel fullinvestert :joy:

4 Likes

Bruker denne. Antall smittet, døde og friskmeldte…
Man må bruke noe.

https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6

To kinesere om bord på et cruiseskip i havnebyen Civitavecchia i Italia har testet negativt for Wuhan-viruset etter at det ble mistenkt smitte.

https://www.dn.no/staticprojects/2020/01/coronaviruset/#45027

Ikke lett være kineser nå til dags.

2 Likes

I oslo maraton er det ca 20000 deltakere. Etter 1 time har 100 personer brutt løpet, mens ingen har fullført. Det gir en 100 / (100 + 0) x 100 = 100% sannsynlighet for å ikke fullføre løpet.

7 Likes

Ja, men alle må på et tidspunkt fullføre eller bryte…?
Ingen befinner seg i maratonløpet de neste åra.

Man blir smitta, på et tidspunkt er du enten frisk (overlevd), eller død.

Man får symptomer. Da er man i spill. Ingen blir smitta og er syke til de dør av alderdom. Enten blir du frisk, eller så dør du. Tallene fra nettsiden jeg linket til, viser smitta, døde og friske.

Men smittede vil alltid ligge 2-3uker forran døde.

Så å ta dagens smittede og dele på antall døde vil gi feil tall.

Riktig, men tror usikkerhetsmomentet rundt hvor mange som faktisk er smittet veier opp mot det faktum.

Så jeg tror dødeligheten vi ser neste uke, bekreftede tilfeller/antall døde gir en god pekepinn.

@ Evilfreud.
Ja, jeg vet det. Men inntil noen gir meg andre tall så må jeg bruke noen. Da bruker jeg fra den nettsiden.

Ingen tall er bedre enn feil tall.

4 Likes

Du sier den siden leverer feil tall fordi at…?

Jeg er også fullinnvestert. Tar det med ro. Kan falle mer men mye er oversolgt nå så tenker nedsiden er begrenset på kort sikt. Usikker på mellomlangsikt. Har falt såpass fort at det må mye positivt til for å snu det tilbake til der vi var like fort… Eller kanskje ikke? :thinking: