Men i 9 av de 28 landene er det ikke lenger registrert smittede. I 8 av landene endte det med friskmelding mens i Fillipinene døde 2 og en ble friskmeldt.
Jeg synes fortsatt tallene utenfor Kina virker oppløftende.
De 8 casene du snakker om er direkte reisende fra Kina ? Det er ikke smitteceller som har fått slå rot i landet de kom til… ennå. Du må vente en uke eller to til for å finne ut om de smittet noen. Det du og antakeligvis ordføreren i Wuhan tolket som positivt er faktisk selve grunnen til at dette viruset har blitt en epidemi.
Jeg håper at de 8 landene slapp med skrekken. Men med R0 over 3 så vil jeg tro at noen dukker opp på listen igjen.
Median inkubasjonstid er bare 3 dager, selv om det kan drøye opp til 2 uker i noen tilfeller. Halvparten vil altså få symptomer fra smittetidspunkt+3 dager, så dersom mange er smittet burde det ha kommet frem.
Er RO over 3? Er den ikkje 2,6?
Den “er” vel strengt tatt ingenting. Ingen vet nøyaktig hva den er. Man anslår vel fra 2-4. Noen over også. Men ligger vel mellom der en plass. Det vil jo også egentlig variere fra sted til sted, siden det ikke egentlig bare handler om sykdommen i seg selv. Når man nå i Kina tar syke tiltak så reduserer jo man R0, helst da mot 1 eller under, men den vil jo være høyere steder med ræva hygiene og kontroll.
Så ingen kan fastslå nå den er så spesisfikt som 2,6 f.eks. Det beste man kan gjøre er å gi en intervall som man tror den ligger på.
Har ikke holdt meg oppdatert på hva de sier akkurat nå, men er det er jo rundt 3 tallet de fleste ligger tror jeg ± 0,5.
Dr. John Campbell bruker 2,6 og eg trudde det var fra WHO.
La ut artikkel fra 13 Feb som sa R0 3.28. Folk snakker om smitte gjennom avløpsrør og aerosol. Jeg tror R0 over 3 er riktigere.
5% av de som er smitta estimerer de har blitt oppdaget i kina…
“country’s around the world is only detecting 1/3 or 1/4 of every infected coming in”
Så vi går sannsynligvis mot en pandemi der 5 milliarder mennesker vil smittes og et sted mellom 1% og 5 %av disse vil dø.
Spanskesyken på ny.
Hvordan vil dette påvirke markedet?
En bred nedgang, tilnærmet et krakk, vil jeg tro, som første reaksjon.
Særlig vil det ramme turistnæringen og alt energirelatert.
Så vil verden akseptere det, og gå videre.
Tross de stygge tall er det stort sett de eldre og svake som faller bort.
Mindre pensjonsutbetalinger, mindre utgifter til å behandle gamle og syke. Det gir en boost i økonomien.
Kanskje ikke for kreftselskapene , de har kanskje mistet mange av dem de skulle leve av.
Og dette er ikke slutten, det er en overflod av mennesker på jorden
Hehe det var litt pessimistisk. Vi er “litt” bedre rusta i 2020 enn da spanskesyken herjet. Vi vet enda alt for lite om viruset. Kina kommer nok til å få verste smellen, så blir det spennende å se utviklingen fremover utenfor Kina. Det er helt klart at det er noen store mørke tall vi ikke har kontroll på enda.
Som Neil nevner så kommer alvorlighetsgraden på sykdommen til å variere veldig, og veldig mange kommer til å få “milde” vanlige influensasymptoner.
Jeg mener det blir feil å bruke tallene fra Kina i det hele tatt. Når de aller fleste eksperter sier at det vi ser av raporterte tall er toppen av isfjellet. Hvorfor tvile på det.
Siste tall nå viser 2000 flere smitta. Altså hallo?
Hvis vi bare har 5% av de syke i registrene, betyr det av dødligheten er som ved influensa.
Steinbra nyheter isåfall.
Der var det veldig mange døde kropper som lå utenfor bygningene.
Edit:
Sannsynligvis er dette hjemløse personer, og det er vinter i Wuhan nå (noe som det ikke er på videoen). 29 sekunder ut i videoen ser man også bevegelse på en av kroppene.
Fake news!
Betyr jo at veldig mange får det mildt. Og dermed ikke tror det er noe annet enn vanlig influensa.
Tallet på døde er jo selvfølgelig heller ikke korrekt. De som dør hjemme er ikke med i statistikken
Hvordan er vi bedre rustet enn da Spanskesyken herjet?
Om vi får en omfattende epidemi i Norge, slik vi nå ser i Wuhan, så har heller ikke det norske helsevesen mulighet til å gi avansert legehjelp til de fleste.
Hvor og når er den videoen ifra?
I går
Selvfølgelig:sweat_smile: