Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd

Over om nokre veker i følgje han her. D3t har eg litt vanskeleg for å tru igrunn.

" Residential lockdowns of varying strictness — from checkpoints at building entrances to hard limits on going outdoors — now cover at least 760 million people in China, or more than half the country’s population, according to a New York Times analysis of government announcements in provinces and major cities. Many of these people live far from the city of Wuhan, where the virus was first reported and which the government sealed off last month.

Men hey. Det er jo bare influensa :grinning::raised_hands: Så lenge vi forholder oss til Kina sine flotte tall og kurver så er dette en dans på roser. Kina er jo tross alt kjent for åpenhet, og har ingen grunn til å fortelle noe annet enn at de har alt under kontroll :grinning::crazy_face:

1 Like

https://www.bloomberg.com/amp/opinion/articles/2020-02-16/coronavirus-big-data-can-t-track-the-spread-of-this-outbreak?__twitter_impression=true

“It’s so easy these days to capture data on anything, but to make meaning of it is not easy at all,” said John Carlin, a professor at the University of Melbourne specializing in medical statistics and epidemiology. “There’s genuinely a lot of uncertainty, but that’s not what people want to know. They want to know it’s under control.”

“Those problems are exacerbated by the fact that China’s government has already shown itself willing to suppress medical information for political reasons. While you’d hope the seriousness of the situation would have changed that instinct, the fact casts a shadow of doubt over everything we know.”

" Google can track my every move and tell me where I ate lunch last week, but viruses don’t carry phones. The facts about this disease are hidden in the activity of billions of nanometer-scale particles, spreading through the cells of tens of thousands of humans and the environments we traverse. Big data can barely scratch the surface of solving that problem."

Har kjøpt noen aksjer i Novavax.
Det kan, understeker kan, bli stort.

1 Like
2 Likes

Set the target for the next 3 days! #Wuhan govt vows to put ALL confirmed patients infected with #COVID19 into treatment, finish nucleic acid tests with ALL suspected patients, perform proper tests to ALL patients with fever and put ALL close contacts in quarantine.

Jeg følger med på data utenfor Kina. Grunnen er at enhver case blir registrert (mild eller severe) slik at man slipper denne diskusjonen om at ikke alle registrert. Man slipper også Kina manipulasjon.

Infections 780
Critical 31
Death 5
Recovered 246

Dette basert på: https://www.worldometers.info/coronavirus/

Disse gir deathrate ~2%
Critical Rate ~ 13%

Videre er R0 fra eksterne studier ~3.3. (Se lengre opp)

Mao. snakker vi om en svært alvorlig sykdom. Disse tallene er litt annerledes enn de tallene WHO operer med, men likevel ikke så forskjellig.

Jeg leser at 4 personer svever mellom liv og død og kan fort bli en del av statistikken. Hvis det møter oss i morgen så ville deathrate vært nære 4%. Jeg opererer derfor med CFR mellom 2 og 4%. Veldig alvorlig. Verre enn SARS fordi R0 er så høy. Veldig smitsom.

Det sagt, der Kina ser ut til å jukse mest er antall smittede. De har i praksis stengt ned 760 mill i karantene. Jeg tror smittetallene er flere hundre tusen. Kanskje tallene er under bedring pga alle tiltak, men det er verdt å tenke litt gjennom følgene av dette.

Edit: tallene over er best possible case. 4 leger rundt senga hele avdelingen på tuppa og alt utstyr tilgjengelig i Vestlig standard hospital. I Afrika, India eller Bangladesh… er dette mye mye værre.

1 Like

Globaltimesnews er kjent for å være propaganda avis nr 1 i Kina rettet mot vestlige lesere

1 Like

Ikke for å hakke på deg etter at flere andre har kommet med konstruktiv kritikk altså, men …tynt

Har jeg sagt noe galt? Når jeg leser artikler der ute som påstår alt fra 1% til 18%, så tror jeg ikke på ytterpunktene. Jeg tror på 2 til 4% pga det jeg har vist i tallene fra utsiden av kina. Det er fortsatt tidlig ja… og tynt som du sier. Tror imidlertid det blir tydeligere utover uka.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-02-16/opec-underestimates-china-virus-s-impact-on-oil-demand?srnd=premium-europe

Ja hvis man går fra ett til tre dødfall i Frankrike så er det full krise for da øker dødsraten med 300% i døgnet :wink: Vi går også snart tom for kinesere :joy: :handshake:

3 Likes

Ta det med klype salt. Men CFR 2% er altså minimum fordi disse 5 er altså allerede død og vil nok neppe våkne til liv igjen😊

Hvorfor er dødstallene utenfor Kina statistisk signifikant når brorparten er kinesere som er blitt smittet i Kina og dermed ikke blitt fulgt opp av helsevesenet i de respektive landene?

1 Like

Hva om et slikt utbrudd hadde skjedd i Europa? Hadde vi hatt disiplinen og sterke nok politikere til å få hele befolkningen til å holde husarrest/ta rette forhåndsregler i en slik situasjon slik at vi hadde fått begrenset spredningen på den måten som kineserne har fått til?

1 Like

Spørsmålet er vel heller det hadde vært nødvendig i det hele tatt. Tiden vil vise.

1 Like

Det vil vi aldri få svaret på. Man ville nok neppe dysset det bevisst ned i en måneds tid, men kunne åpenbart ha undervurdert alvorlighetsgraden og dermed kommet på bakbeina litt likt kineserne.

1 Like

Nedtrend i nye tilfeller fortsetter jevnt og trutt

Screenshot 2020-02-16 19.11.44

13 Likes

Er ikke helt trygg på alt som ligger til Middelhavet eller øst Europa. Og hva som styres med i laboratorier i forskjellige uregulerte land deromkring. Men mer bekymret for Kina, India/bangladesh og folketette strøk i Afrika.

Lassar. Viruset har spredd seg til 28 land utenfor Kina. Saa det er tvilsomt om antall smittede stopper hvis tallene i Kina gaar ned.