Tviler du hadde sagt det om du hadde det samme regimet i Norge
Blir jo spennende å se utviklingen fremover. Tror det er første gang i dag at antallet registrerte som er smittet faktisk gikk ned i Kina. Flere ble friskmeldt enn det ble registrert nye smittede. I tillegg døde det jo en del så totalt falt antallet som lever med smitte med 250 i Kina. Blir spennende å se om denne trenden fortsetter.
For ordens skyld så er tallene basert på det som er registretr her: https://www.worldometers.info/coronavirus/
https://www.nextbigfuture.com/2020/02/estimates-of-coronavirus-deadliness-compared-to-flu.html
Her står det blant annet at hvis du først havner på sykehus pga vanlig influensa, så er dødsraten 8%. Ut fra dette, så er kanskje ikke Corona så mye dødeligheten enn vanlig influensa?
Nå får vi jo se hvor tallene ender etter hvert men det står også:
The case fatality rate of COVID-19 appeared to be about 2.5 percent. The case fatality rate for the seasonal flu in the United States ranges between 0.10 percent and 0.18 percent. For SARS, it’s about 10 percent and for MERS it is about 35 percent. For Ebola, it has varied between 25 percent and 90 percent, depending on outbreaks, averaging approximately 50 percent.
Terskelen for å bli innlagt på sykehus med influensa er nok rimelig høy så jeg tror det skyldes den høye dødlighetsraten der.
Tallene så langt tyder nok på at COVID-19 er en del hissigere enn den vanlige influensaen. Men vi får jo se hvordan dette tallet utvikler seg. Jeg tror forsåvidt det vil komme en del ned etter hvert.
Men det største spørsmålet nå er vel om man greier å forhindre stor spredning av viruset.
Ca 1800 nye smittede og ca 140 nye døde. Tallene har blitt revidert opp og det er ikke lengre tilfelle at flere har blitt frisk enn syk. Antall smittede er på ATH i dag. Jeg skjønner defor ikke jubelen. Dette er jo svært dårlig nytt. Nærmest ingen bedring til tross for over halve Kina i karantene. De økonomiske skadene per dag er uten sidestykke.
Det viktige tallet i dag blir likevel Japan smittede, og smitte i de andre asiatiske land. Interessant å se at Tek investor har en klan som er langt mer optimistisk enn konsensus. Ut at nysgjerrighet, er dette basert på denne influensa bagateliseringen?
EDIT: Der kom Japan tall +6… Men hva skjer i S Korea? +20 på et døgn. Hvis det der ikke skyldes en tellefeil så er også S Korea i store problemer. Enda et dødsfall i Hong Kong
Hva baserer du deg på?
I går var det for Kina 72438 som hadde fått diagnosen. Av disse var 1869 døde og 12673 blitt friskmeldte. Altså var det 57896 registrerte som fortsatt hadde smitten.
I dag er det 74186 som har fått diagnosen, Av disse er nå 2006 døde og 14534 friskmeldte. Det er altså 57646 registrerte som fortsatt har smitten.
1861 er friskmeldt og 1748 nye er registrert smittet.
Sist jeg sjekket var 1861 et større tall enn 1748. Er du uenig?
Ser det er et par små justeringer på tallene nå men ikke noe som endrer resonementet.
Det er vel 75 223 som har fått diagnosen?
Aha. Du ser på Kina eksklusivt. Ok, Kina ned med omlag 100. Synes fortsatt dette begynner å bli kreativt. Er det så vanskelig å se denne trusselen? Kina stengt ned… Likevel nesten like mange smittet i døgnet. Hvem hadde sett dette kommer for verdensøkonomien for 2 mnd. Siden.
Så fint at du til slutt leste hva jeg skrev. Prøv lese først - eventuelt sarkastisk etterpå neste gang.
At det blir færre smittebærere i Kina er faktisk positivt da. At folk her jubler får stå for din regning. Jeg prøver bare å diskutere fakta jeg.
Det er ingen sarkasme i min post. Den er dessverre basert på fakta. Det er ikke slik at dersom hele Kina fikk Covid-19 så er det veldig positivt i etterkant fordi nå er det ikke flere å smitte. Smittetallene går ned.
Dette er allerede en massiv katastrofe. Flere hundre Milliarder renne ut hvert døgn og det er nesten ikke bedring å spore.
Du editerte bort det jeg siktet til.
Det er rom for noen flere smittede i Kina enda. Sjekk folketallet. Antallet smittebærere gikk litt ned til tross for at en veldig liten andel av befolkningen er smittet. Jeg avblåser ingen trussel enda men jeg ser faktisk positive tendenser i tallene for Kina.
Ja der er jeg ikke enig. Det går altfor sakte tross sinnsyke tiltak. Samtidig er naboland ute av kontrol. Japan og S Korea har voldsomme utfordringer allerede.
Jeg gav deg en analog/eksempel for å påpeke at din holdning synes å være at uansett hva som har skjedd og nivået av katastrofe man er i så skal det fokuseres på det du kaller en positiv trend. Skaden har skjedd. Halve Kina er nedstengt allerede og smitten på avveie samt at smitten er særs vanskelig å få bukt med, likevel ser det ut som at tallet kinesiske myndigheter rapporterer (100 færre enn sist) er det som er viktigst for deg tross betydelig kontrovers om kinatall. Det er litt på kanten. Beklager, men jeg tillater meg å kommentere på det.
Jeg tenker at vi får et regn av negative resultatvarsel, typ det Apple ga i går utover våren. Derfor mitt anslag om betydelig fall på børs i vente. Det har ikke noe å gjøre med at man heier på død og fordervelse. “Buy the dip” er bare helt feil taktik her, for denne gangen er det alvor.
Har du satt deg inn i begrepet “confirmation bias”, det handler kort fortalt om at du finner de kildene og tegnene som bekrefter ditt syn, i stedet for på en mest mulig objektiv måte veie de forskjellige dataene og forstå at det er et utfallsrom der hvert utfall er mer eller mindre sannsynlig (men alle KAN inntreffe). Da kan man også etterhvert som dataene kommer inn se hvilke scenarioer som blir mer og mer sannsynlige og vice versa.
Ja hvor er biaset tro? Hos de bjørnete eller bullete?
Ta en titt på www.bloomberg.com/europe for å kalibrere deg selv litt.
Bloomberg Top Headlines (disse har ikke jeg valgt):
“Deathtoll exceeds 2000;Adidas, Puma pummeled. Virus update”
" Chinese companies Say they Cant afford to pay workers now"
“Expat Families Hong Kong After Double Whammy of Virus Protests”
“Jaguar Land Rover unsure it’ll recoup China sales lost to Virus”
Hos alle som er bear eller bull. Dette er uavklart.
Du lager en lapskaus av utviklingen for coronaviruset og makroøkonomiske konsekvenser.
Få er uenige om at virusspredningen får store globale konsekvenser, i alle fall i en periode.
Men med din sammenblanding er du ute av stand til å se et eneste lyspunkt når det gjelder selve virusspredningen, fordi det ikke passer med hvordan du er investert.
De fleste ser både lyspunkter og mørke skyer når det gjelder dette viruset, mens bak skylappene dine er jo selvfølgelig alt mørkt. Det blir litt monomant.
Lapskaus kommentaren er useriøs. Du har rett angående at jeg ser svært få lyspunkt. Jeg ser ikke et eneste annet lyspunkt annet enn at noen av landene som tidligere var på listen kanskje slipper skrekken enn så lenge. Jeg håper det.
Om vi ser på et ensemble av mulige scenario fremover, så er medianen helt klart ned. Jeg poster her fordi jeg mener dette er noe mange kan spare penger på… evt. tjene penger på. Selv om noen av scenarioene i ensemblet tillater en mulig oppgang, så skal du ikke la deg lure av det. Markedet skal med høy sannsynlighet ned om du ser hva selskap og finansministere begynner å melde.
https://finansavisen.no/nyheter/sport/2020/02/19/7499334/kollaps-for-adidas-i-kina
Situasjonen gikk fra en daglig økning i antall smittebærerer til en liten reduksjon i antall smittebærere og du greier ikke å se at det er positive tendenser?
Du viser at du er litt short når det gjelder å forstå deg på tall synes nå jeg
Ja og den viste at du ikke greier å forholde deg til de faktiske tallene. Jeg svarte slik jeg gjorde for å vise at analogien er så langt fra noe som helst av relevans.
Mine kommentarer er basert på tallene som rapporteres og det burde jo være åpenbart. Selvsagt kan man diskutere påliteligheten til tallene. Men du blander jo totalt sammen det å se på hva tallene som rapporteres viser og det å diskutere om tallene er reelle. Det er faktisk to diskusjoner.
Jeg synes det er særs merkelig at man ikke greier å se snev av positiv tendens når antallet smittebærere går fra å øke til å reduseres.
Denne synes jeg er spot on:
Vi får se. Everybody drinking the same coolaid today… . Men karantenen fortsetter, og Covid er ute av kontrol.
Big Chinese manufacturing hubs are starting to ease curbs on the movement of people and traffic, Reuters reports, as local governments prod factories to restart production following weeks of stoppages due to the coronavirus outbreak.
The tough restriction measures slowed the sprawling industrial sector to a crawl, with companies unable to resume production or restore output to normal levels due to a lack of workers after the Lunar New Year holiday which was extended by around 10 days.
Many have also been unable to take delivery of raw materials or send products to clients due to logistical hurdles, with the disruptions spilling over into supply chains worldwide.
Beijing is trying to balance stamping out the epidemic which has infected more than 70,000 people and killed over 2,000, while also shielding the already weakened economy from more damage.
The city of Foshan, a large manufacturer of electronics and household appliances in southern Guangdong province, said late on Tuesday that businesses no longer need to seek prior approval before resuming operations and they returning workers will not need to provide proof of their health.
China, reaching 60-80% of normal levels by end-Feb and normalising only by mid-to-late March,” Morgan Stanley wrote in a research noted.
If the spread of the virus is not contained within the next two weeks, the disruption to production could extend into the second quarter.
Some cities in Guangdong and Zhejiang this week organised buses and trains to ferry workers back from their hometowns.
The city of Taizhou, in Zhejiang, even arranged for several planes to pick up migrant workers from Chongqing, Guiyang, Chengdu, Kunming and Xian, with the local government of Taizhou footing a third of the bill.
The outbreak has also chilled consumer demand and hammered the services sector, with restaurants, hotels, cinemas and travel agents among the segments most visibly hit.
In a bid to revive consumption, Foshan announced stimulus measures for its auto market, the first city in China to do so amid the outbreak.
The city government will offer subsidies of 2,000 yuan ($285) for purchases of new cars and 3,000 ($429) yuan for replacement of existing cars, according to a document published on its website.
Så det er ikke helt slik at karantenen fortsetter. Noen steder gjenopptar de aktiviteter nå.
Om det er lurt gjenstår å se, kan selvsagt få en heftig smell.
Likevel liker nok markedet dette.