For et logistisk mareritt.
Ja med 10% av arbeidsstyrken som i min link over her. Sagt på en annen måte, 90% er fortsatt ikke på jobb.
Så håper de at de er på 60-80% i slutten av februar. Håper er nøkkelordet.
Vi vet ikke enda hvor smittsomt viruset er og vi vet ikke hvordan dødligheten er. Det ekspertene sier er nemlig at det er for tidlig å si noe sikkert her.
Vi vet ikke hvor raskt ting kommer i gang igjen. Jeg tror ikke på noen Ragnarok, men jeg tror at økonomien vil bli mer rammet enn det markedet tror. Det vil ta lengre tid å komme opp å gå for full maskin igjen i Kina.
60-80% innen 9 dager er jo et utrolig positiv mål.
Februar er snart slutt.
Edit:
Kom på er skuddår. Så da fikk de en ekstra dag å gjøre det på.
Jeg tror markedet nå priser inn at vi skal være 100% i begynnelsen av mars. Dersom det går saktere enn det så vil markedene gå ned. 80% kan de kanskje leve med, men dersom de ikke opererer på mer enn 60% i mars så tror jeg vi vil se mange flere følgeeffekter enn det markedet priser inn nå.
Artig tanke, hva hvis Kina var USA? Husarrester og stigende børspriser samtidig er vel første gang i historien, veldig ulogisk. Men det er klart, kombinerer man forbud på shorting og begrensning av uttak med storkjøp fra staten så går det vel en stund. Men tror dere Amerikanerne hadde beholdt alle aksjene som har steget i verdi mens landet satt i husarrest når begrensningene forsvant igjen? Det tror ikke jeg. Kineserne har en annen mentalitet. Men om kinesiske investorer er så veldig annerledes vet jeg ikke.
Japan +10 nå. +3 i Singapore, +3 i Hong Kong, Sør Korea +20. Svar til @Morti, det er mye man ikke vet, ser for eks. ut som folk blir sykere andre gang de blir smittet.
Slik jeg ser det så er det point of no return nå for flere andre land i Asia.
10 i Japan og 20 i Sør Korea var jo ikkje det eg hadde trudd/håpet på. Får sjå hva utviklingen blir dei neste dagene om dette blir ein trend.
Singapore med 3 nye er jo ingenting. Tar ein med 5 stk ble utskrevne, gjekk talle ned med 2.
Er ikke denne sykdommen lik influensa på den måten at dersom man har gått gjennom sykdommen så er man blitt immun på samme måte som om man var vaksinert?
Man får da ikke samme influensa flere ganger?
Visst nok ikke. Men det er dette man mener når man sier man vet for lite. Klype salt intil videre.
Dette var rart. To i Iran dør samme dag som de testes positivt.
Enten er dette tull eller så er det sannsynligvis flere smittede.
Det var også et ubekreftet tilfelle for noen dager siden.
La oss krysse fingrene for at de tar det på alvor. Worldometeret har oppdatert med dødsfallene. Jeg tror at nå er det ille ute. Skulle gjerne hørt hvilke synspunkt forumets optimister har på dette? Hvor store mørketall er det i midtøsten?
Dødsrisiko gitt fra formelen Antall dødex 100 /antall infeksjiner med konklusjon blir , om de to fra Iran regnes med 8x100/208%=3.8%. Gårsdagens tall var 2.7% og dagen før den 3.6%.
Det begynner å gå fort nå. Lurer på hvor mange hundre eller tusen smittede i Iran og omegn. Jeg tror Bill Gatrs scenario er i gang.
Sikkert noen millioner iranere smittet, minst.
Du må regne med at hvis dette tar helt av så blir du ruinert av shorten din Chi.
Tar det helt av så er det ikke lenger noen hensikt å iverksette tiltak for å hindre smittespredning.
Og verden tåler godt at fra 0.5% -4% av befolkningen dør , faktisk så vil økonomien sannsynligvis få et løft når det stort sett er gamle og syke som dør.
En enorm menneskelig tragedie vil det være.
Men shorten din vil svi.
Den svir vel allerede i kveld.
Omg, den var kynisk… Og ny . Jeg tror ikke verden reagerer med eufori på pandemi, skjønt man kan jo lure på en dag som denne.
Lurer på hvorfor nyheten om Irans dødsfall er langt mer ukjent enn smittetilfellet i Egypt? Ser at det dreier sem om persere fra Qom. Qom, 1.3 mill innbyggere. Hvordan pokker har de klart å bli smittet?
Edit: ser at bloomberg har dette ute nå (men paywall). Ser at markedet i USA også trekker seg tilbake.
Videre er sjefsbjørnen ute og uttaler seg igjen.
sweet dreams
Her var det jo veldig mye rart.
Det greieste er vel å forholde seg til WHO og sjekke disse rapportene daglig.
WHO sier 3 døde utenfor Kina mens worldometer rapporterer 8.
Stort gap.
Selv er jeg skeptisk til de to siste fra Iran, men de andre 6 er godt dokumentert.
Hva skal en tro?
Jeg er noe skleptisk til FN personell, og WHO går vel under det. De får lønna uansett hva de gjør, inntil de mister jobben ut i fra en eller annen politisk intrige.
De kurvene indikerer ar om resten av verden gjør like god jobb som Kina, så kan dette viruset dø ut om litt tid.
Men det kan bli en vanskelig utfordring:
Sony kansellerer sin deltakelse på Pax East. Tidligere har de også trukket seg fra MWC(Mobile World Congress)-messen, som altså ble avlyst på grunn av for mange kanselleringer (LG, Nvidia, Intel, Facebook, Nokia m.fl.) .
Kan Pax East bli avlyst også nå? Jeg tror den blir det, mange vil nok følge etter Sony nå.
UPDATE: Today, Sony Interactive Entertainment made the decision to cancel its participation at PAX East in Boston this year due to increasing concerns related to COVID-19 (also known as “novel coronavirus”). We felt this was the safest option as the situation is changing daily. We are disappointed to cancel our participation in this event, but the health and safety of our global workforce is our highest concern.