Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd

Når det først er såpass økning i antall smittede er det jo veldig bra at det er en konsentrert gruppe som står for mye av det. Gir kanskje håp om at de kan greie å bremse utviklingen igjen.

Ja, det har jo vært noen supersmittere tidligere, for eksempel businessmannen som hadde vært på møte i Singapore…

Stoppe den hadde vært best, men å bremse den kan også gi livsviktig tid for utvikling av vaksine og medisin.
Dødsratio basert på formelen :antall døde x 100/ antall closed cases er nå utenfor Kina:
11 x1100/208%= 5.2%
For de siste4 dager : 3.6%, 2.7%, 3.8%, 5.2%. Tallene er fremdeles lave og usikkerheten stor.
For Cruiseskipet blir dødsratio: 2x100/17%=11.7%.
Men her er tallene svært små og usikkerheten svært høy.
Det bør også has i mente at alderen på cruisepassasjerer er vesentlig høyere enn påbefolkningen generelt.

2 Likes

Hva med Iran. +2 døde pleier vanligvis å bety 100 smittede. Denne kan bli litt vanskeligere å bremse?

3 nysmittede så langt i Iran i følge worldometers, reelt tall er sannsynligvis mye høyere.
På tide å lette på sanksjonene?

Har du noen kilde på at +2 døde betyr 100 smittede?

Eller er dette noe du finner på?

3 Likes

Coronavirus Worldometer, CFR. Jeg trenger ikke legge til en link som har blitt postet 500 ganger i denne tråden? Dødsrate litt over 2 % medfører to vesentlig statistiske forhold:

1. Man burde se minst 2 døde per 100 smittede

2. Man burde se minst 100 smittede per 2 døde

:bear:

1 Like

Screenshot 2020-02-20 21.46.24

4 Likes

@Evilfreud Kanskje du kan legge denne på det første innlegget? Det er resultatet av 72 314 pasienter.
http://weekly.chinacdc.cn/en/article/id/e53946e2-c6c4-41e9-9a9b-fea8db1a8f51

Mye god info. Er vel absolutt det beste vi har så langt.

Her går Dr. John Campbell igjennom litt av rapporten :
*https://www.youtube.com/watch?v=Rn5rlBmcxpU

1 Like

Kan legge den inn, men vi har en tilsvarende veldig bra link som tracker alt.

Mao bare noe du finner på.

Det var egentlig det jeg tenkte, men greit å få det bekreftet.

Finne på prosentregning? Troller du meg?

Har vi? Hvilken link er det?

Rene spekulasjoner altså, det var betryggende.

“Kuwait Airways suspends all flight to Iran”.

Man bør velge sine kamper… Akkurat her har Chi helt rett.

Med fare for konsekvenser så vil jeg si at det er påfallende hvor ‘negativ’ du var Evil før mandag kl 0900. Men mandag kl ca 1200 var du plutselig så positiv av du ikke engang skjønner normal prosentregning.

3 Likes

https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6

John Hopkins CSSE som står bak. Ligger et google regneark i bunn hvor alle tallene ligger.

Linken ligger i første post.

La til den linken din i første post også.

1 Like

Jeg hadde verst mulig utfall som første scenario og ettersom ukene gikk og mer info kom endret jeg syn.

I starten var raten folk ble friske lik raten folk døde, som var svært urovekkende, nå ser man at folk blir friske i mye større grad enn folk blir syke.

Det er fortsatt urovekkende hvor lenge folk er syke, og desverre har vi i stor grad bare tall fra Kina ( som jeg selv hele tiden har ment er mangelfulle).

men dette er jo egentlig en bra ting, for det betyr at utbruddet vi fryktet i vesten ikke er kommet.

3 Likes

Det kommer, men vi kan bremse det.
Kanskje lenge nok til å finne medisiner som hjelper og en vaksine.

Men det vil koste.
Et annet scenario er å akseptere pesten.

1 Like