Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 - Småprat

Känner en tjej runt 30år och mycket bra tränad. Fick corona i April och legat på sjukhus till förra veckan. Har tydligen haft 30 olika symptomer. Konstant feber och vet inte när hon blir frisk. Sjuka grejer

3 Likes

Dette setter ikkje bønder i godt lys. Har respekt for bønder men dette er ikkje god PR.
Hvorfor dyrker vi Norske jordbær viss vi ikkje er villig til å betale for dei? Statstøtte og tollmur itillegg til at vi må importere folk for å plukke. :face_with_raised_eyebrow:
Vanskelig for å forstå at dette handler om matsikkerheten vår.

https://www.nettavisen.no/okonomi/jordbaerbonder-far-millioner-i-statsstotte-men-bruker-billige-arbeidere-fra-utlandet/3424000817.html

https://www.nationen.no/nyhet/meiner-timelonna-var-nede-i-50-kr-i-timen-ingen-kan-plukke-12-kg-i-timen/

2 Likes

Blandet du sammen coronavirus og corona jordbær nå?

1 Like

Det setter i hvert fall akkurat disse jordbærbøndene i et dårlig lys uten at det betyr at alle bønder er likedan. Råtne epler finnes i alle bransjer dessverre. Det har vel vært fokus på en ukultur blant en del mindre fiskemottak i nord det siste halvåret med tilsvarende underbetaling samt diverse advokatfirmaer som fakturerer demente klienter for millioner over noen år uten at de egentlig utfører noe arbeid.

Det betyr ikke at alle fiskemottak og advokatfirmaer er svindlere. Men det kan se ut som om fristelsen blir ekstra stor i bransjer der det brukes utenlandsk arbeidskraft og gjerne der en ikke personlig står for ansettelsene, men f.eks leier polske arbeidere gjennom et polsk rekrutteringsbyrå.

Fortsatt litt uklart hvordan dette er relatert til corona utenom jordbærtypen :smile:

Tok coronatest i går, gikk kjapt og greit og fikk negativt svar i dag. Ikke noe å grue seg til, var mindre ubehagelig enn fryktet :slight_smile:

6 Likes

Så bra! Kjekt å høre at testen var ok, må si at jeg ikke akkurat hadde gledet meg til å ta testen.

1 Like

En prøve i halsen og en via hvert nesebor?
Synes de i nesen er ubehagelige jeg da men mulig jeg har følsom nese :grin:
Fint at din også var negativ. Selv fikk jeg ikke noe svar men fikk bare beskjed om at jeg hørte noe hvis den var positiv. Er forsåvidt fint hvis de har endret praksis.

3 Likes

Nå er det jo ikke alltid svaret kommer til rett adresse, så jeg foretrekker å få svar uansett!
Aller helst kjapt. Men håper jeg slipper både å ta prøve og bli syk…

1 Like

Jeg mener alle burde få svar så raskt prøven er klar uansett resultat.

Gikk inn på helsenorge.no (https://tjenester.helsenorge.no/) og svaret ligger faktisk der ser jeg. Bare å gå inn på Prøvesvar.
Fant dette der:

Så man får forsåvidt svar en plass i det minste :slight_smile:
Testene er ikke verre enn at de helt klart er verdt det ved den minste misstanke altså. Men ubehagelig i et par korte øyeblikk er det ja.

2 Likes

jeg er delvis involvert i i smittesporing i vår kommune. Systemer kommer på plass, det jobbes mot raskere prøvesvar(også ved negativt svar), egen-registrering av omgangskrets(nærkontakter), you name it, det kommer som bare det fremover.

Utfordringen er måten smitten sprer seg nå, før var det importsmitte fra andre kommuner/land til en familie osv.
Mer og mer er smitten spredd i ett arrangement(fest, bryllup, begravelse osv), det setter andre krav til smittesporing mtp at det fort er flere hundre nærkontakter som skal følges opp. Rekorden jeg hørte i går var godt over 300 nærkontakter på EN smittet.

5 Likes

Og i slike tilfeller hadde det vel vær greit med en aktiv Smittestopp app ikke sant?

2 Likes
1 Like

Ja det skulle man tro, men enn så lenge er vel det heller forholdsvis få nærkontakter.
Men i bymiljø med kollektiv transport osv, der må smittestopp appen på plass igjen mener nå jeg.

2 Likes

Vil vel tro kollektivtransport kanskje er det beste eksempelet på hvor det vil være gull verdt å ha en slik app ja. Vil jo være rimelig håpløst å spore hvem en som finner ut han har kjørt kollektivt i smittet tilstand har vært nære uten.

1 Like

“men antallet infeksjoner har økt”.

En må nesten ta av seg hatten for det der.

Håper det går bra med Sverige, det er en tapper strategi.

Litt morsom måte å vise effekten av munnbind på,

Vi er 6-8 stk, der elsker at spille litt ball iblant, innebandy og slike ting. Dette er i Rogaland hvor der er veldig lite smitte, men noen har fått kalle føtter og tør ikke…på grunn av reglerne, andre er blitt ustabile da de savner aktiviteten.
Det går på helsen løs, at man ikke kan gjøre dette, når folk ellers pakkes tet i kollektivtrafikken, fester vildt og rent ut sakt driter i de fleste regler, og det i store anntall.
Hva skal jeg gjøre? :shushing_face:

1 Like

Dere får stikke ut på byen, drikke som faen til de stenger, etterpå får dere ha nachspiel å snorte dere i storform. Er ikke der nok er det vel ihvertfall en av dere som har en rask bil?

Jeg synes det er helt idiotisk at dere ikke har lov til å spille fotball, men dere kan stikke ut på fylla…

3 Likes

hmmmmmmmmmm… :thinking:

1 Like

altså…

edit: selv forventer jeg at kampen mot vaksine kommer til å tilta i tiden fremover. Muligens en enorm barriere i kampen mot koronaviruset.