Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Koronaviruset - forebygging og behandling 🚑

Leste litt kjapt pÄ symptomer ved for mye sink

Taking more zinc than the established UL may cause flu-like symptoms, such as fever, chills, cough, headache and fatigue

2 Likes

Da hĂžres det ut som det er spesielt dumt Ă„ Ăžke dosen av sink ved symptomer! :smiley:

2 Likes

Hva slags doseringer ble brukt pÄ sink og quercetin?

1 Like

Takk for svar :blush::blush:

https://www.outlookindia.com/newsscroll/covid19-vaccine-could-be-ready-by-october-claims-pfizer-ceo/1850518

2 Likes

Ny total-befolkning cohort-studie fra Sverige her om vaksineeffektivitet:

  • Beskyttelse mot infeksjon faller under 50% etter 4 mĂ„neder
  • Ingen mĂ„lbar beskyttelse mot infeksjon etter 7 mĂ„neder (Pfizer)
  • AstraZeneca svekkes fortere, blir til og med negativ (!)
  • Beskyttelse mot alvorlig sykdom bare 42% etter 6 mĂ„neder

Ellers er dere sikkert kjent med denne studien, som ogsÄ viser til at vaksinene trolig ikke er sÄ bra som vi har antatt, det vil si de bÄde beskytter mindre og svekkes raskere. Det tyder pÄ at medikamenter mot covid-19 vil bli relevant i en god tid fremover.

SĂ„ det er ikke bare Steigan eller Resett eller “konspirasjonsteoretikere” som pĂ„stĂ„r at vaksinen ikke er sĂ„ god som vi har trodd, det er ogsĂ„ noe forskning som tyder pĂ„ det samme.

Denne er ogsÄ interessant, men er ikke fagfellevurdert enda, sÄ bÞr tas med en klype salt:

Denne sistnevnte er som sagt en preprint, men om det stemmer, sÄ: 1. vaksinen kan gjÞre deg mer utsatt for muterte varianter. Dette kan forklares med ADE, men og med original antigenic sin (Look it up) og 2. jo mer en vaksinerer, jo mer muterer viruset.

Vi fÄr satse pÄ at dette ikke stemmer, men er jo det van Bossche og Luc Montagnier m.fl. har advart mot hele veien.

5 Likes

Tusen takk! Det setter jeg stor pris pĂ„đŸ™đŸ» Jeg har spurt andre ogsĂ„, noen av dem fagfolk innen medisinens verden. Ingen av dem har klart Ă„ finne god dokumentasjon pĂ„ at uvaksinerte smitter mer enn vaksinerte. Har forsĂžkt Ă„ sĂžke pĂ„ dette selv ogsĂ„ ( er ikke helt passiv😄) sĂ„ nĂ„ setter jeg min lit til deg .

1 Like

Det kommer stadig nye data, som jo er en forutsetning for den forelĂžpige godkjenningen som er gitt.
Det tar litt tid fĂžr ferske resultater inkluderes i grunnlaget for de offisielle anbefalingene, men FHIs oppsummering (med link til detaljer hos legemiddelverket) bĂžr vĂŠre et greit utgangspunkt (om man ikke er hardnakket konspirasjonsteoretiker og kun godtar informasjon som ikke kommer fra myndighetene).

1 Like

Takk!!

Jeg stusser pÄ «negativ»?? Har problemer med Ä forstÄ mekanismen. (Tilfeldig?)
Hva legges i mÄlbar effekt? StÄr utsagnet i motsetning til det siste punktet?

Uansett, flott at du la ut. Skal lese.
Og vi er vel alle enige om at utviklingen har vist at det er behov for medisinering, ikke bare vaksiner.

3 Likes

Dette er kilden jeg tok bilde fra.

@MrKirie jeg fÞler ikke at jeg har vÊrt selektiv. Har kun stadfestet hva dataene viser: 4 pasienter mÄtte avslutte intervensjon pga bivirkninger som ikke lot dem fortsette. Derfor, slik jeg skrev. Hadde jeg vÊrt innlagt med covid og fikk valget hadde jeg gÄtt for steroider og REGN-COV2 ellers GSKs Sotrovimab eller Lillys bamlanivimab og etesevimab. FÄr jeg Merck/Ridgebacks Molnupiravir tar jeg gjerne den ogsÄ. Alle disse tyder pt Ä ha bedre effekt og bedre bivirkningsprofil enn BEM.

Synes selv det er litt rart at BGBIO ikke klassifiserer hjerteinfarkt som en SAE eller SUSAR. Noen som vet?

Som du ogsĂ„ ser fra datasettet sĂ„ var den numeriske forskjellen i mortalitet kun noe de sĂ„ i ACCORD2, det var ingen forskjell i BGBIO’s egen studie BGBC020. Effektene pĂ„ forverring hos de med CRP forhĂžyning er en subgruppe som ikke var predefinert iht BGBC020 info av studien pĂ„ clincaltrials.gov. Slikt sett, Ă„ finne noe post hoc i en spesifikk subgruppe er greit for Ă„ generere hypoteser.

Ellers sÄ virker det noe rot i tallene i presentasjonen. Noen steder rapporteres at BGBC020 randomiserte 115 pasienter og ACCORD2 62 pasienter dvs totalt 177) . Andre steder er det oppgitt 175 totalt, mens et slide senere er det totale tallet 178 og 179. Sikkert en god forklaring, men sies ikke i presentasjonen pÄ web nÄr Jackson gÄr over data eller i powerpointen.

@laplagam er vanskelig Ă„ si noe om kausalitet. Det eneste man kan stadfeste er hva pasientene fikk og hva som skjedde.

Blodpropp i lungene er pÄ venesiden. Hjerteinfarkt er pÄ arteriesiden. Det at de fÄr flere lungeembolier burde ikke ha noen sammenheng med hjerteinfarkter. Satte link over.

@Multiple takk for at du ikke klassifiserer meg som troll. Stemmer, jeg har nok flere pÄstander som er lite gjennomtenkt. Skal skjerpe meg. Er ikke perfekt, selvom det er en jedi master jeg har pÄ bilde ja.

ForÞvrig, mitt poeng har blant annet vÊrt at det kommer flere gode nye medikamenter mot covid foruten vaksiner. Flere er i fase 3, noen er sendt inn til vurdering, mens noen er allerede blitt godkjent. Hvordan behandlingsbilde og SOC pÄ COVID-19 er nÄr BEM skal kjÞre fase 3 er usikkert, men det vil garantert ikke vÊre bare steroider.

BGBIO kom med sine data i begynnelsen av juli. Forventer derfor at de kommer med en oppdatering snart. Coronadata skal ikke ta lang tid Ä fÄ diskutert med myndigheter.

2 Likes

Usikker pÄ mekanismen til hvordan den blir negativ - mulig det er tilfeldig. Ikke mÄlbar effekt som i ikke signifikante utslag. Utsagnet stÄr ikke i motsetning til siste punktet, som viser til beskyttelse mot alvorlig sykdom - presiserte dette i innlegget nÄ.

Ok, takk.
Men det er to forskjellige ting.

1 Like

Blir veldig off-topic dette, men akkurat dette tallet, som jo er det desidert mest skremmende, har et ekstremt bredt 95% konfidensintervall fra minus 38% til puss 75% da.

2 Likes

Godt poeng, og det er gjerne noe som ikke akkurat gjĂžr det mer betryggende?

Med andre ord liten studie, med lav «power». Tror vi fÄr lete litt mer :wink:

1 Like

Leste igjennom denne lenken, men fant ingen dokumentasjon pÄ det William71 spurte om her - har du en mer presis lenke som forklarer dette?

“COVID vaccines cut the risk of transmitting Delta — but not for long”

https://www.nature.com/articles/d41586-021-02689-y

Ikke overraskende om immunitet kan begrense videresmitte (selv om effekten skal vére “relativt liten”). Og ikke overraskende at immuniteten, og effekten, faller.

Som Prto ogsĂ„ siterer nedenfor: “But that protective effect is relatively small, and dwindles alarmingly at three months after the receipt of the second shot”

OgsÄ interessant at dette stÞttes av Lancet-linken til Prto.

Mao: Vaksinene er til god hjelp, men lĂžser ikke problemet alene. Som igjen passer med situasjonen vi har for f.eks. influensa, der vi har hatt vaksiner i lang tid.

2 Likes

Takk. Utdrag fra lenken din:

The study shows that people who become infected with the Delta variant are less likely to pass the virus to their close contacts if they have already had a COVID-19 vaccine than if they haven’t1. But that protective effect is relatively small, and dwindles alarmingly at three months after the receipt of the second shot.

Interessant ogsÄ denne:

“Vaccination reduces the risk of delta variant infection and accelerates viral clearance. Nonetheless, fully vaccinated individuals with breakthrough infections have peak viral load similar to unvaccinated cases and can efficiently transmit infection in household settings, including to fully vaccinated contacts. Host–virus interactions early in infection may shape the entire viral trajectory.”

Ser ut som man trenger ganske jevnlig vaksinering (hver 3. mnd?) for Ă„ (kanskje) smitte litt mindre enn uvaksinerte.

3 Likes

Tusen takk!

Poster fra FA kan vi gjerne holde oss for gode til Ä poste pÄ dette forumet. NÄr det i tillegg lenkes til Steigan og Derimot.no bÞr alle varsellamper lyse ganske sterkt.

4 Likes