Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Koronaviruset - forebygging og behandling 🚑

Sletting

Mye breking her om at vaksiner ikke funker, men dĂždsratene fra Israel viser jo veldig tydelig at det slett ikke er grunn til panikk

4 Likes
  • Vaksinerte smitter like mye som ikke vaksinerte

  • Klar Ăžkning i dĂždelighet i EU, sĂŠrlig blant yngre
  • Vaksinen tar livet av 40 ganger flere enn koronna.

Uff. Tenk Ä fÄ slikt inn her. Dette er skrikende uvitende. Og utsagnet om antall dÞdsfall av vaksinen er sÄ alvorlig misvisende (lÞgn) at noen bÞr gÄ i seg selv. Skulle Þnske vi slapp unna forvaklede konspirasjonsteoretikere her.

Husk Ă„ bruke kildekritikk.

Jeg fikk lyst til Ă„ trekke inn en parallell som man kan teste seg selv med:
Det dÞr flere av vaksine mot meslinger enn av sykdommen meslinger. Hvis man tror at det taler mot vaksinering, er det noe grunnleggende man ikke har forstÄtt.

10 Likes

Enig med deg @Scrivener i at man skal vÊre kritisk til innlegg som uttaler seg bÄde positivt og negativt i forhold vaksinen.
Denne debatten hÞrer i og for seg ikke hjemme pÄ denne trÄden, rent bortsett fra som stÞtte for at det kan vÊre behov for antivirale medikamenter i fremtiden, feks vÄr kjÊre Bem.

Det jeg synes er trist i debatten er derimot at stort sett alt som kan oppfattes som mulig kritikk av vaksinen, bÄde rene faktatall ( som at flere er sykehusinnlagte i Norge nÄ ift i fjor pÄ samme tid) og delvis eller helt udokumenterte pÄstander mÞtes av sensur og latterliggjÞring i stedet for med vitenskap og solid dokumentasjon.
Myndigheter og vaksineentusiaster hadde nok kommet bedre ut av dette med Ă„ motbevise det som latterligjĂžres som konspirasjonsteoretikerinformasjon med fakta og ikke teflonhatter.

3 Likes

Informasjon er der ute for den som vil forholde seg til kunnskap.

I det Þyeblikk man slipper opp og stopper restriksjoner, vil flere bli smittet. Derfor ble i utgangspunktet fÊrre smittet av Covid-19 enn av de Ärlige influensa. Og nÄr man nÄ dÄ har sluppet opp, blir flere smittet. Takket vÊre vaksinen har vi lite alvorlig sykelighet pÄ tross av frislepp.

Man kan si at myndigheter bÞr svare saklig pÄ kritikk, selv om kritikken er usakelig. Men jeg mener at PÄl Steigan og slike ikke fortjener oppmerksomhet. De vil ikke forholde seg til virkeligheten, de nekter Ä forholde seg til saklig kunnskap. Da mÄ vi andre utÞve kildekritikk.

Beklager, men der er jeg sÊr. Jeg har absolutt ingen respekt for ekstremister og konspirasjonsteoretikere som motsetter seg kunnskap, enten de er pÄ ytre venstre eller pÄ ytre hÞyre. Kunnskap er tilgjengelig, for dem og for oss. Hverken Steigan.no eller Resett.no og liknende er steder Ä gÄ om man vil ha kunnskap. Det gjelder ogsÄ vaksiner.

5 Likes

Har du tips om en troverdig/god kilde/ studie - nettsted som viser til solid forskning /vitenskap som viser hvor godt vaksinen virker for tiden og hvor mye mer uvaksinerte smitter enn de vaksinerte? Og at alle rykter om alvorlige bivirkninger er tĂžys.
Jeg ville vÊrt veldig takknemlig og gleder meg til Ä fÄ noen motargumenter ift de som er kritiske og bruker de «useriÞse» du refererer til.

1 Like

Hei. Jeg skal ha dette i hodet og sjekke. Akkurat nÄ jobber jeg.

Det er tidligere blitt lagt ut ting her om vaksinens effekt, men i det siste er man som kjent blitt redd for at vaksinerte relativt fort bĂžr ha en booster.

Jeg tror man kan si dette uten pÄ dumme seg ut: vaksinen var vel ikke en slik vidunderlÞsning som enkelte trodde i begynnelsen, til det svekkes effekten for fort. Men den redder fortsatt menneskers liv og helse og den lar oss ha et noenlunde normalt liv i en pÄgÄende pandemi.

1 Like

Greit nok, men akkurat denne ene grafen med denne ene variabelen sier ekstremt lite om det :sweat_smile:

Det er allmenn kunnskap at Israel med den mÄten de har vÊrt aggressive med vaksine pÄ mange mÄter har fungert som et laborie for verden hva gjelder vaksiner og uttelling.

The lancet fra denne uken:
Effectiveness of a third dose of the BNT162b2 mRNA COVID-19 vaccine for preventing severe outcomes in Israel: an observational study

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(21)02249-2/fulltext

1 Like

Over 10k smittet, 20-25 dĂžde. Antar de som dĂžde her hovedsakelig var ikke vaksinerte eller 70+. Synes ikke dette ser skummelt ut?

Hvis man ganger opp til Norges befolkning fÄr man 10k dÞde. Det dÞr Ärlig ca 40700 i Norge. Tipper at i lÞpet av et par Är, sÄ er snittet det igjen.

Det jeg gruer meg til er Ă„ bli smittet. En uke hvor man har det crap. Gjerne sammen med hele familien. :see_no_evil:

Edit sÄ feil pÄ grafen over dÞde. Rettet fra 6 til 20-25.

3 Likes

Absolutt, men man finner ogsÄ land med lav vaksineringsgrad som ogsÄ har lave dÞdsfall. Se f.eks pÄ Palestina og forholdet mellom smitte/dÞdsfall der - ikke sÄ alt for stor forskjell fra Israel til tross for bare ca 1/3 av vaksineringen som Israel.

Tall fra 28. oktober her - taler i favÞr Israel naturligvis - men der er de vel godt i gang med 3 doser - om ikke de allerede har pÄbegynt den 4 dosen allerede (var hvert fall snakk om det i sep):

28. okt 7 d gj.snitt dĂždsfall 7 d gj. Snitt smitte Minst 1 vaksinedose
Israel 6 676 68,00%
Palestina 8 337 25,00%

SĂ„ kan du se her hvordan situasjonen var 30. august:

30. aug 7 d gj.snitt dĂždsfall 7 d gj. Snitt smitte
Israel 27 8911 64,90%
Palestina 4 2411 11,00%

Som vi ser kan man fÄ ganske ulike tall avhengig av tidsserier, sammenligningsgrunnlag, variabler osv.

Men ja, det er klart at vaksinen har en effekt, men som du ogsĂ„ er inne pĂ„, det fordrer tilsynelatende relativt jevnlige booster-doser - og da blir det ogsĂ„ et spm om kost/nytte, spesielt for de som ikke er del av risikogruppen i samfunnet. Men for vaksineselskapene er jo booster-doser i en “abonnementsform” en svĂŠrt god forretningsstragei. Beskyttelsen mot alvorlig sykdom svekkes over tid, ref. studien fra Sverige (kan gĂ„ helt ned til 42%, enda lavere eller noe hĂžyere etter 6 mnd), og beskyttelsen mot smitte er langt lavere enn antatt og noen indikasjoner tyder pĂ„ at den kan gĂ„ ned til null etter 7 mnd.

Dessverre ser ikke vaksinene ut til Ä vÊre den mirakelkuren vi Þnsket oss, og kan vel vÊre mer Ä anse som en profylaktisk medisin mer enn en vaksine i klassisk forstand all den tid beskyttelsen mot infeksjon svekkes sÄpass mye over tid.

Denne kalkulasjonen forstod jeg ikke :sweat_smile:

Hvis korona smitter alle i Norge nÄ, med samme forholdstall mellom dÞde og smittede i Israel fÄr vi ca 10k som dÞr av Covid-19 i Norge. Dette vil Þke antall dÞde i Norge med kanskje 3-8k. Dette vil hovedsakelig treffe de svakeste som mister 0-2 leveÄr. Hvis du sÄ ser pÄ snittet dÞde i perioden 2020-2025 sÄ tenker jeg det vil vÊre rimelig nÊre 40700.

1 Like

Ahh, skjÞnner. Men at korona skulle smittet alle i Norge pÄ en sesong er vel helt urealistisk. Av de landene som har vÊrt mest liberale med koronatiltak, er vel det meste ca. 10% av befolkningen smittet.

Dette var veldig interessant. Betyr Palestina her Gaza-stripen eller ogsÄ Vestbredden? Det var innledning til neste spÞrsmÄl: Stoler du pÄ tallene fra Hamas?

Gjennomsnittlig levealder er for Þvrige ca Ätte Är lavere i Palestina enn i Israel, det vil trekke ned dÞdeligheten ogsÄ uten vaksinering.

2 Likes

Det skal inkludere bÄde Gaza og Vestbredden, ja. Tallene finnes pÄ Reuters.
Tallene er vel vanskelig Ä kvalitetssikre, - men utviklingen over tid skulle jeg tro er ganske stabil. Jepp, det er mange variabler Ä ta hensyn til, og derfor lite info Ä se pÄ en graf fra ett land.

Dette innlegget har du vel skrevet allerede tidligere.

YtterliggÄende tullepropaganda blir moderert. Holde det pÄ HO

4 Likes

ja, og jeg fikk da beskjed fra admin om at det hÞrte ikke til under den trÄden som jeg fÞrst la den inn under. jeg la den under BergenBio som ett innspill om at det ser ut som at vi kan komme til Ä trenge medisiner mot Covid siden vaksinene som er tilgjengelig ikke ser ut til Ä virke sÄ bra som vi har hÄpet pÄ. Fikk da melding om Ä legge det inn pÄ denne trÄden.

1 Like

Sensur?